سخنگوی وزارت امور خارجه : دعوتنامه ای از عربستان برای حج دریافت نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصمیم گیری درباره حج را معطوف به شرایط و حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی دانست و گفت: هنوز دعوتنامه ای از عربستان برای حج دریافت نکرده ایم.بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری و در پاسخ به اینکه گفته می شود عربستان دعوتنامه حج را برای کشورهای اسلامی ارسال کرده […]

سخنگوی وزارت امور خارجه تصمیم گیری درباره حج را معطوف به شرایط و حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی دانست و گفت: هنوز دعوتنامه ای از عربستان برای حج دریافت نکرده ایم.بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری و در پاسخ به اینکه گفته می شود عربستان دعوتنامه حج را برای کشورهای اسلامی ارسال کرده است، این مطلب را مطرح کرد.وی گفت: دعوتنامه ای از دولت عربستان برای مراسم حج دریافت نکرده ایم و چنین دعوتنامه ای وجود ندارد و اگر منتشر شده تکذیب می کنم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که دعوتنامه وجود خارجی ندارد و به دست طرف ایرانی نرسیده است، ادامه داد: همچنان در وضعیت سابق هستیم اما جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط موجود و حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی، تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.قاسمی اضافه کرد: دعوتنامه های عربستان برای80 کشور ارسال شده و ایران هنوز مستثنی است.وی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص پیوستن کشورهای منطقه و سایر بازیگران برای حل بحران سوریه و موضع ایران در این زمینه این مطلب را بیان کرد.وی افزود: آنچه برای ما مهم است، حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و صلح و ثبات در سوریه است؛ در این جهت با تمام توان تلاش وافری را صورت دادیم و آن را برای رسیدن به صلح و ثبات در سوریه که می شود آن را بخشی از صلح و ثبات در مجموعه منطقه و جهان تلقی کرد، ادامه می دهیم.
وی اضافه کرد: اجلاس مسکو اجلاس موفقی بود و تفاهم های خوبی داشتیم. رایزنی های دو جانبه ای بین ما و شرکای دیگر ما که در مسکو بودند، ادامه دارد و با دولت سوریه، نیز رایزنی ها ادامه خواهد داشت.قاسمی با بیان اینکه با هر عامل و فاکتوری که صادقانه و جدی به صلح و ثبات در سوریه کمک کند، مشکلی نداریم، ادامه داد: آنچه تا امروز مشخص و قابل تاکید است این است که سه کشور اصلی که می توانند دخالت کنند ایران، روسیه و ترکیه است با کمک دولت سوریه و بخشی از معارضان؛ که قرار است در اجلاس آستانه با دولت سوریه نشسته و مذاکرات خود را انجام دهند.وی تاکید کرد: در مقطع کنونی بحث حضور سایر کشورها مطرح نیست و باید رصد کرد و شاید در آینده بتوان در این خصوص بهتر و روشن تر صحبت کرد.

**ادعای تقسیم سوریه حرفی بی ربط و نادرست است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص ادعای رویترز که قرار است سوریه به سه منطقه بین ایران، روسیه و ترکیه تقسیم شود و توافق موجود در این زمینه، اظهار کرد: حرفی مزخرف، بی ربط و نادرستی است.
قاسمی گفت: مواضع ایران نسبت به همه کشورهای منطقه کاملا روشن است و ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه همواره دفاع کرده و می کنیم.
وی تاکید کرد: سوریه باید کشوری مستقل با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود باقی بماند و اجازه نمی دهیم سوریه به جایی به عنوان حوزه نفوذ سایر کشورها و حتی ایران تبدیل شود. تغییر مرزها و نقض حاکمیت ملی دولت ها کار اشتباهی است و خیلی نباید به این مباحث رسانه ای و تبلیغاتی توجه جدی کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای نشست خود با خبرنگاران، سال نو مسیحی را به جامعه ارامنه و مسیحیان ایران تبریک گفت و افزود: آرزو می کنم سالی که آغاز کردید سالی مملو از مهربانی، محبت، صلح و ثبات در جهان بخصوص در منطقه بی ثبات و ناآرام خودمان باشد.

**امید است شاهد آرامش در سوریه و عراق باشیم
وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه ایران برای تنش زدایی از منطقه و روابط با عربستان با توجه به آزادسازی موصل و حلب گفت: با تلاشی که شاهد بودیم بحث حلب به مراحل خوبی رسید و تا حد زیادی پاکسازی شد. امید است بتواند وضعیت موجود در حلب تثبیت شده و ادامه یابد و بتوانیم شاهد آرامش و ثبات در حلب و سایر نقاط سوریه باشیم.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: با جدیتی که در دولت عراق وجود دارد تا حدی بحث آزادسازی موصل به جلو حرکت کرده اما موانعی دارد که نیازمند زمان است. باید منتظر بمانیم تا وضعیت موصل به سرمنزل مقصود خود نایل آمده و از وجود تروریسم و تروریست ها خلاصی یابد تا عراق بتواند به عنوان کشور دوست و همسایه شاهد روزهای نوین و بهتری باشد.

**پاسخ به اتهامات وارده به دستگاه دیپلماسی داده شد
قاسمی در پاسخ به برخی خبرسازی ها در خصوص وزیر امور خارجه و تلاش های رسانه ای برای تضعیف محمدجواد ظریف و دستاوردهای وزارت خارجه اظهار داشت: ایران کشوری دموکراتیک است و گروه ها، صداها و جریان های مختلفی در آن زندگی کرده و تلاش سیاسی خود را دارند.
وی افزود: مباحثی که مطرح است تا حد زیادی قابل قبول بوده و طبیعی است. انتقاد از هر اقدام و عملی وجود دارد و نمی شود به آن خیلی خرده گرفت اما باید این را از برخی جریان هایی که تمایل بسیاری برای سیاهنمایی دارند و دستاوردهای دولت را مخدوش کرده و به گونه دیگری جلوه می دهند، تفکیک کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در مباحثی که در مورد ظریف و وزارت خارجه مطرح بود، سخنگوی وزارت خارجه در سوم و پنجم مواضع خود را به صراحت مطرح کرد و در هفتم دیماه، وزارت خارجه پاسخ های خود را در مورد این اتهام ها ارائه کرد.

**تاریخ و جزئیات اجلاس آستانه هنوز مشخص نیست
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آتش بس در سوریه و این که آیا ایران در کنار ترکیه و روسیه یکی از تضمین کننده های آتش بس میان دولت سوریه و مخالفان خواهد بود یا خیر؟ گفت: نشست و ابتکار سه جانبه ای که در مسکو اتفاق افتاد ثمرات مهمی داشت.
وی افزود: یکی از ثمرات آن حضور و هماهنگی سه کشور مهمی بود که در سوریه نقش اساسی داشتند و تلاش خودشان را تجمیع کردند برای این که بتوانند یک آتش بس جدی را در سوریه بوجود آورند و به راه حل سیاسی و رسیدن به تفاهم های سیاسی کمک کنند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: تفاهم سیاسی تنها راهی است که از گذشته و امروز به آن فکر می کردیم و هنوز فکر می کنیم راه نهایی سوریه یک راه حل سیاسی است. در این جهت کار کردیم و امیدواریم با تلاش سه کشور بتوانیم این نقش را به اندازه ای که لازم است در صلح و ثبات در سوریه ایفا کنیم.
قاسمی با بیان این که تلاش ها در این زمینه ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به این که تاریخ اجلاس آستانه و جزئیات آن هم خیلی مشخص و روشن نشده و نمی توانم صحبت کنم اما امیدواریم شرایط لازم برای به ثمر رسیدن این نشست، میان گروه های معارض و دولت سوریه به وجود آمده و ثمراتی برای مردم منطقه و سوریه به همراه داشته باشد.

**حضور عمان در ائتلاف عربستان تاثیری بر روابط دو جانبه با ایران ندارد
سخنگوی وزیر خارجه در خصوص تحرکات اخیر عربستان در نشست شورای خلیج فارس، سفر نخست وزیر بریتانیا به منامه و اعلام برخی محافل برای پیوستن عمان به ائتلاف عربستان اظهار داشت: شناخت دقیقی از پادشاهی عمان داریم و روابط خوبی با دولت عمان از گذشته دور تا به امروز داشته ایم.
قاسمی خاطرنشان کرد: در مقاطع مختلفی که منطقه دچار فراز و نشیب های متعدد و گوناگونی بوده، روابط ما با عمان همواره مثبت، رو به رشد و سازنده بوده است. در صورتی که عمان به این ائتلاف که صوری است پیوسته باشد، هیچ تاثیری در روابط ما ایجاد نمی کند.
وی تصریح کرد: عمان کشوری است که نشان داده با این نوع روابط و ائتلاف ها می تواند به شکلی همکاری های خود را سامان دهد که تاثیری در روابط دو جانبه خود با دوستانش در منطقه نداشته باشد.
این مقام وزارت امور خارجه افزود: تصور من این است که بحث حضور پادشاهی عمان در ائتلاف ضد تروریستی که در منطقه مطرح است، تاثیری در روابط عمان با ایران نخواهد داشت.
**سفر ولید معلم برای هماهنگی بیشتر
قاسمی در خصوص سفر ولید معلم و یک مقام امنیتی این کشور به تهران و تاکید بر هماهنگی بیشتر پیش از نشست آستانه، در زمینه مذاکرات ظریف با معلم گفت: تحولات منطقه بسیار سریع است و لحظه به لحظه و روز به روز با مسایل جدیدی مواجه هستیم.
وی افزود: ما طی دوران گذشته و سال ها و بخصوص ماه های اخیر همواره رایزنی های خود را با برخی کشورهای منطقه از جمله خود سوریه به طور مرتب، منظم و مکرر داشته ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سفر ولید معلم در این چارچوب انجام شد؛ با مقامات ایران دیدار داشتند و آخرین تحولات منطقه و سوریه پس از وضعیت جدید حلب و اجلاس مسکو که موفق بود و توانست به ثمرات مشخصی در حوزه مسایل سوریه برسد، بحث کردیم.
قاسمی اضافه کرد: لازم بود در برخی مسایل خاص با هم صحبت کرده و مواضع خود را به طور مستقیم گفته و بشنویم و نهایتا هماهنگی های لازم را به عمل آوریم. این سفر به لحاظ زمانی بجا بود و مباحثی مطرح شد. امیدوارم حاصل این سفر بتواند در وضعیت آتی سوریه و مسایل منطقه و تحولات پیش رو و هماهنگی های بیشتر کارساز و موثر واقع شود.

**اختلاف گازی با ترکمنستان سیاسی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مناقشه گازی ترکمنستان و ایران، در پاسخ به سوالی درباره برنامه وزارت خارجه برای رفع این مساله با مذاکرات سیاسی اظهار داشت: بحث همکاری های ایران و ترکمنستان در حوزه گاز موضوع جدیدی نیست. این موضوع به سال 1375برمی گردد.
قاسمی افزود: در سال 1385 به نقطه جدید در همکاری ها رسیدیم و ترکمن گاز، قیمت های خود را افزایش داد و ما تحت شرایطی این را پذیرفتیم.
وی ادامه داد: مذاکرات در دوران اخیر در جریان بود و برای ما هم در یک نگاه خوشبینانه مطرح بود که بتوانیم به نتایج و تفاهم های لازم برسیم اما این تصور هم قابل پیش بینی بود که نتوانیم به تفاهم برسیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بنابراین وزارت نفت و شرکت گاز ایران، تمهیدات لازم برای شکل بدبینانه به لحاظ فنی و توزیع گاز بخصوص در مناطق شمالی را فراهم کرده بودند.
قاسمی خاطرنشان کرد: میزان گاز دریافتی ما از ترکمنستان زیاد نیست و رقم مشخصی است که نسبت به تولید داخلی دو یا سه درصد بیشتر نیست و با مقداری صرفه جویی قابل جبران است.
قاسمی گفت: این موضوع را سیاسی نمی بینیم و نمی خواهم در این جایگاه امروز این بحث را از نگاه سیاسی و وزارت خارجه ببینم. بحث فنی و مالی بین ترکمن گاز و شرکت گاز است. در مذاکراتی که داشتند به این نتیجه منتهی شده؛ امید است با درایتی که وجود خواهد داشت با ترکمنستان به تفاهم لازم برسیم و این نوع همکاری ها را در مجموع همکاری های دو کشور داشته باشیم.
وی افزود: همانطور که شرکت گاز اعلام کرد جای نگرانی در مورد مصرف کنندگان گاز نداریم و قابل جبران است. امید است این مذاکرات در فضایی بهتر دنبال شود و بتوانیم این نوع همکاری ها را با توجه به تمام حقوق متعلق به ما و این که طرف ترکمن باید بپذیرد، ادامه یافته و مجدد به ثمر بنشیند.

**دریافتی ما پس از برجام بیش از 10 میلیارد دلار است
در ادامه این نشست، خبرنگاری پرسید ظاهرا یک مقام آمریکایی در گفت و گو با وال استریت اعلام کرده ایران از 2013 تاکنون 10 میلیارد لار به صورت نقد و شمش طلا در قبال لغو تحریم ها بعد از توافق هسته ای دریافت کرده است. نظر وزارت خارجه در خصوص این ادعا چیست؟
سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: بله تایید می کنم. بعد از اجلاس ژنو و تفاهم حاصله، قرار شد 700 میلیون دلار ماهانه پرداخت کنند. ما علاوه بر وجوه نقدی که دریافت کردیم؛ به صورت طلا، شمش و هر چیز دیگری دریافت های خود را داشتیم و تحویل گرفتیم.
قاسمی افزود: در مورد رقم دقیق صحبت نمی کنم و فکر می کنم رقم اعلامی با خسّت داده شده و ما بیش از این از وجوه هایی که داشتیم در اختیار گرفتیم و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و مصرف شده و این خبر درست است اما رقم بیش از این است.

**از تکرار سوالات تعجب می کنم/اطلاع رسانی پس از انتخاب سفیر
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتشار نام سفیر پیشنهادی ایران در سوریه گفت: بعضی رسانه ها در یکی دو روز گذشته کارهایی کردند، من هیچ چیز را تایید نمی کنم و از تکرار سوالات تعجب می کنم.
قاسمی ادامه داد: پروسه تعیبن سفیر در دنیا پیچیده، طولانی و زمانبر است
وی با بیان اینکه مراحل ده گانه ای برای معرفی سفیر باید طی شود، اضافه کرد: اگر این مراحل طی شد و به سرانجام رسید در آن مقطع نام سفیر برده می شود و این هم دلایل خود را دارد.
این مقام وزارت امور خارجه افزود: اینکه رسانه ها زودتر گمانه زنی کنند و اسم افراد را مطرح می کنند بدون اینکه مراحل قانونی طی شود، کار درستی نیست و ممکن است اسامی درست نباشد.

**به عنوان قدرت مستقل به تعهدات خود پای بندیم/منتظر سالروز اجرای برجام می مانیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره برجام و تعهداتی که قرار است ایران در سالروز اجرای برجام انجام دهد با توجه به بدعهدی های طرف مقابل گفت: ما نقض کننده برجام نیستیم و به عنوان یک قدرت مستقل به همه تعهدات دوجانبه و بین المللی خود پای بند خواهیم بود.
قاسمی ادامه داد: همانطور که رییس جمهوری اشاره کرد، طرف های دیگر هم در بخش های زیادی تعهدات خود را انجام داده اند. در حوزه بانکی شاید با مشکلاتی مواجه هستیم و کندی هایی وجود دارد که باید رفع شود. با این حال نهایتا این روند راه خود را طی می کند.
وی با بیان اینکه در حوزه های کشتیرانی، بیمه، نفت و خیلی از حوزه ها موفقیت های بسیاری داشتیم، خاطرنشان کرد: البته در سالیان دراز تحت تحریم ها و نظارت های هوشمند و پیچیده قرار داشتیم و باز شدن همه گره ها حتی اگر اراده لازم وجود داشته باشد تا حدی دشوار می نماید.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه «آنجا که احساس کنیم بدعهدی هایی صورت می گیرد، دست ما باز است و می توانیم اقدامات خود را در فردو و سایر بخش ها انجام دهیم.
قاسمی تصریح کرد: در حدی که رییس جمهوری توضیح داده اند، کافی است و ما منتظر سالروز اجرای برجام می مانیم که وضعیت چگونه خواهد بود.

**مشکلی درباره مقاومت وجود ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آتش بس در سوریه اظهارداشت: آتش بس در حلب محقق نمی شود مگر اینکه همه گروه هایی که در آنجا هستند، توافق کرده باشند. تا اینجا نقض آشکاری صورت نگرفته است و با مجموعه شرایط پیچیده حلب، آتش بس قابل قبول است و مسیر خوبی را طی کرده است.
قاسمی افزود: در مورد گروه های مقاومت و هواداران اسد هم با توجه به اینکه بخشی از تفاهم آتش بس سوریه هستند، مشکل جدی وجود نخواهد داشت.

**از هر فشاری علیه رژیم صهیونیستی استقبال می کنیم
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص شهرک سازی در فلسطین اشغالی اظهارداشت: این قطعنامه اقدام مثبتی بود که تا حدی در محافل سیاسی و جهانی غیر قابل پیش بینی و غیر مترقبه بود و ما از آن استقبال کردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هر کاری که بتواند رژیم صهیونیستی را تحت فشار بگذارد برای اینکه از یک سری اقدامات ددمنشانه خود دست بردارد، استقبال می کنیم و از این جهت این قطعنامه مورد استقبال ماست.
قاسمی ابراز امیدواری کرد: این قطعنامه بتواند در نهایت رژیم صهیونیستی را از ادامه شهرک سازی ها بازدارد و بتواند به احقاق عدالت و بازگشت بخشی از حقوق مردم فسلطین منجر شود که در سیطره ظلم رژیم غاصب قرار دارند.

**اجازه نمی دهیم یک ایرانی را به اجبار به کشور برگردانند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص پناهجویان ایرانی در استرالیا و ضرب و شتم دو ایرانی در این کشور گفت: مدتهاست تماس های زیادی بین ما و سفارت استرالیا و سفارت ایران در استرالیا با دولت این کشور وجود دارد.
قاسمی افزود: چه استرالیا و چه کشورهای غربی از مدتها قبل وقوف پیدا کردند که بخشی از پناهجویانی که در سال های گذشته به صورت غیر قانونی از طریق شبکه های مافیا به آنجا رفته و خود را پناهنده معرفی کرده اند، سیاسی نیستند بلکه بخشی پناهندگان اقتصادی و یا کسانی هستند که به دنبال یک مدینه فاضله، خود را به آنجا رسانده اند.
وی با بیان اینکه ما برای کسانی که مایل به بازگشت به ایران هستند، محدودیتی نداریم، عنوان کرد: این امر منوط به این است فرد ایرانی با احراز هویت با اراده خود به کشور بازگردد؛ در عین حال ما اجازه نخواهیم داد به اجبار یک ایرانی را به کشور برگردانند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ضرب و شتم دو ایرانی در مراسم ژانویه نیز اظهار داشت: این اقدام مایه تاسف است و حتما از مجاری دیپلماتیک و اهرم هایی که وجود دارد، پیگیری و به این عمل اعتراض خواهیم کرد.

**هموطنان برای دریافت ویزا گرفتار شبکه های مافیا نشوند
قاسمی در ادامه به موضوع سودجویانی که در جریان دریافت روادید در اطراف برخی سفارتخانه ها وجود دارند، اشاره کرد و گفت: ما در این خصوص جدی هستیم و در مقاطع مختلف به هموطنان هشدار می دهیم که برای دو یا سه روز جابجایی دریافت نوبت، دچار شبکه های مافیایی مخوف نشوند و پول های کلانی به این شبکه ها پرداخت نکنند.
وی در عین حال افزود: این امر به عنوان یک معضل جدی همچنان تحت رصد است و ما با برخی سفارتخانه ها صحبت کردیم و به آنها هشدارهای لازم را دادیم و آنها هم استدلالهایی دارند که موضوع در دست پیگیری است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حل این مسئله نیازمند همکاری مردم و تعامل با سفارتخانه هاست، اظهارداشت: این سفارتخانه ها علائم لازم را گرفته اند و اگر احساس کنیم نمی توانیم با اقدامات اولیه توجه آنها را جلب کنیم، ناچاریم به دولت های آنها مراجعه کنیم و قدمهای مقتضی را برداریم.

**ادامه تلاش برای حل مشکل نرگس کلباسی در هند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین وضعیت نرگس کلباسی شهروند ایرانی که در هند دچار مشکلات قضایی شده است، گفت: آخرین خبر، توئیت وزیر خارجه هند است که آن را به قوه قضائیه کشور خود احاله کرد.
قاسمی ادامه داد: تلاش مستمر و پیوسته ای در مورد ایشان وجود دارد و بخش کنسولی و سفارت ما در دهلی نو و حیدر آباد گامهای زیادی برای ایشان برداشته اند. کنسولگری ما اقامت ایشان را تمدید کرد و ما این اقدامات را ادامه خواهیم داد.
وی اضافه کرد: ما به قوانین هندوستان به عنوان یک کشور مستقل احترام قائل هستیم و همانگونه که وزیر خارجه این کشور اشاره کرد، این کشور از تفکیک قوا برخوردار است با این حال تا روشن شدن وضعیت وی، تلاش های خود را ادامه خواهیم داد.
به گفته قاسمی برخی گروه ها و ان. جی. او. ها هم در تلاش هستند با گروه های مشابه خود در هند تماس هایی برقرار کنند و تلاش های بیشتری در این خصوص انجام دهند. ما امیدواریم مساله وی به شکل مطلوبی به سرانجام برسد.
وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت تبعه عربستانی در خراسان رضوی اظهارداشت: این خبر مربوط به 6 ماه قبل است و خبر جدیدی نیست. به نظر می رسد این فرد کار خلاف قانون انجام داده و بیش از حد مجاز با خود ارز همراه داشته است.

** تصمیم گیری کشورهای منطقه بدون حضور قدرت های فرامنطقه ای
قاسمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست مسکو گفت: یکی از ثمرات این اجلاس این بود که نشان داد کشورهای منطقه می توانند بدون حضور قدرتهای فرامنطقه ای در کنار مردم سوریه به تفاهماتی نائل شوند و این اتفاق قابل توجهی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد.
وی اضافه کرد: زمان دقیق برگزاری نشست آستانه هنوز روشن نیست و رایزنی ها ادامه دارد؛ باید صبر کنیم و ببینیم این نشست چگونه برگزار می شود.
قاسمی در خصوص عقب نشینی ایران در فرایند سیاسی اظهارداشت: عقب نشینی با تفاهماتی که باید صورت بگیرد، فرق می کند. هر مذاکره ای نوعی بده بستان می تواند باشد و عقب نشینی از مواضع درست نیست و ما از هیچ کدام از مواضع خود عقب نشینی نکرده و نخواهیم کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تفاهماتی وجود داشته و هم اکنونی رایزنی های سه کشور و همچنین بین دولت سوریه و معارضان دنبال می شود. در نشست آستانه آنچه که باید اتفاق بیفتد چیزی است که بین دولت سوریه و معارضان تصمیم گیری می شود.