باراک اوباما مصوبه تمدید تحریم ایران را امضا نکرد

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مهلت قانونی ازامضای مصوبه کنگره درباره تمدید قانون تحریم ایران (ISA) خودداری کرد وبدین ترتیب این مصوبه به طور خود کار وبدون امضای رئیس جمهوری آمریکا تبدیل به قانون شد.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما طبق مهلت قانونی تا نیمه شب چهارشنبه به وقت آمریکا زمان داشت که مصوبه کنگره […]

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مهلت قانونی ازامضای مصوبه کنگره درباره تمدید قانون تحریم ایران (ISA) خودداری کرد وبدین ترتیب این مصوبه به طور خود کار وبدون امضای رئیس جمهوری آمریکا تبدیل به قانون شد.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما طبق مهلت قانونی تا نیمه شب چهارشنبه به وقت آمریکا زمان داشت که مصوبه کنگره را وتو یا امضا کند و کاخ سفید نیز پیشتر اعلام کرده بود که انتظار می رود اوباما این مصوبه را امضا کند.
اما جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد اوباما اجازه داده است که این مصوبه بدون امضای او تبدیل به قانون شود.وی خاطرنشان کرد که اوباما اختیار تعلیق تحریم های برداشته شده در چهارچوب توافق هسته ای را حفظ کرده است.در جریان مصوبه اخیر کنگره آمریکا، اعضای حزب دمکرات و جمهوریخواه در واپسین روزهای عمر مجلس نمایندگان و سنا، با اکثریت آرا به تمدید قانون تحریم های علیه ایران رای دادند.
با توجه به اینکه در مجلس سنا دمکرات ها با تمدید قانون تحریم ها علیه ایران مخالفت نکردند و با اکثریت آرا به تصویب رسید، حتی در صورت وتوی اوباما به دلیل بیش از دو سوم آرا نمایندگان کنگره، وتوی اوباما نیز موثر واقع نمی شد.
به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری ایران وعده داده بود که ایران در صورت تمدید تحریم ها واکنش نشان خواهد داد و گفته بود که این اقدام نقض شروط توافق هسته ای است.
مجلس سنای آمریکا روز 11 آذر ماه طرح تصویب شده در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید 10 ساله «قانون تحریم ایران» موسوم به ISA را با 99 رای موافق و بدون هیچ رای مخالف تصویب کرد و به این ترتیب، کنگره آمریکا به ابقای تحریم های ایران تا پایان سال 2026 میلادی رای داد.
قانون ظالمانه تحریمهای ایران که قبلا تحت عنوان قانون ‘تحریم ایران و لیبی (ILSA) یا قانون داماتو’ بود در سال 1996 در زمان دولت بیل کلینتون به تصویب کنگره آمریکا رسید و هدف از آن اعمال تحریم های اقتصادی بر شرکت های طرف معامله با ایران و لیبی بود.
قانون تحریم ایران و لیبی به علت آنکه آلفونسو داماتو سناتور ایتالیایی الاصل نیویورک از طراحان آن بود به قانون داماتو نیز معروف شد اما در 30 سپتامبر 2006 و در دوره جرج دبلیو بوش به قانون تحریم ایران (ISA) تغییر نام یافت زیرا دیگر شامل کشور لیبی نمی شد و تا 31 دسامبر سال 2011 هر 5 سال یکبار تمدید می شد.
در قانون اولیه ذکر شده بود،شرکت‌هایی که در یک سال بیش از 20 میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کنند تحت تحریم دولت آمریکا قرار می گیرند؛ این رقم درباره لیبی 40 میلیون دلار بود.
سایت ‘سی ان اس نیوز’ روز سه شنبه 15 نوامبر -25 آبان- گزارش داد : اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می گویند، بدون قانون ایسا، درصورت نقض برجام توسط ایران ساختاری برای بازگرداندن تحریم ها وجود نخواهد داشت.