کابینه دولت جدید ایتالیا سوگند خورد/ فردا رای اعتماد از پارلمان

کابینه دولت جدید ایتالیا به رهبری ‘پائولو جنتیلونی’ نخست وزیر منصوب، در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری سوگند خورد و فردا از پارلمان درخواست رای اعتماد می کند. پس از گذشت حدود یک هفته از استعفای متئو رنتزی نخست وزیر مستعفی و بحران دولتی در ایتالیا، پائولو جنتیلونی وزیر سابق خارجه، روز گذشته از سوی […]

کابینه دولت جدید ایتالیا به رهبری ‘پائولو جنتیلونی’ نخست وزیر منصوب، در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری سوگند خورد و فردا از پارلمان درخواست رای اعتماد می کند. پس از گذشت حدود یک هفته از استعفای متئو رنتزی نخست وزیر مستعفی و بحران دولتی در ایتالیا، پائولو جنتیلونی وزیر سابق خارجه، روز گذشته از سوی ‘سرجو ماتارلا’ رئیس جمهوری مامور تشکیل دولت شد و ساعتی پیش در مراسمی که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، کابینه خود را معرفی و وزرای دولت جدید سوگند خوردند. متئو رنتزی نخست وزیر مستعفی نیز دقایقی پیش در مراسمی که در محل نخست وزیری برگزار شد، زنگوله نمادی ویژه هیات دولت را به جنتیلونی تحویل داد. بدین ترتیب دولت جنتیلونی برای مقابله با تعهدهای جاری ایتالیا تا زمان برگزاری انتخابات شکل گرفت و جالب اینکه از 18 وزیر کابینه، 12 تن را از وزرای دولت سابق انتخاب کرد.

82344120-71243818

** فهرست وزرای دولت جدید

‘انجلینو الفانو’ وزیر سابق کشور، در دولت جدید به عنوان وزیر خارجه سوگند خورد. ‘اندرا اورلاندی’ نیز به عنوان وزیر دادگستری، ‘روبرتا پینوتی’ در مقام سابق خود و به عنوان وزیر دفاع و ‘پیئر کارلو پادوان’ نیز همانند دولت قبلی در وزارت اقتصاد باقی ماند. ‘کارلو کالندا’ وزیر توسعه اقتصادی، ‘مائوریتزیو مارتینا’ وزیر کشاورزی، ‘جانلوکا گالتی’ وزیر محیط زیست، ‘گراتزیانو دل ریو’ وزیر امور زیربنایی، ‘جولیانو پولتی’ وزیر کار، ‘والریا فدلی’ وزیر آموزش و پرورش، ‘داریو فرانچسکینی’ وزیر میراث فرهنگی و ‘بئاتریچه لورنتزین’ به عنوان وزیر بهداشت دولت جدید سوگند خوردند. ‘انا فینوکیارو’ وزیر روابط با پارلمان ، ‘ماریانا مدیا’ وزیر تسهیلات قانونی، ‘انریکو کاستا’ وزیر امور استانی، ‘کلاودیو د وینچنتی’ وزیر ائتلاف منطقه ای ‘لوکا لوتی’ وزیر ورزش به عنوان وزرای بدون وزرات خانه و ‘ماریا النا بوسکی’ به عنوان قائم مقام نخست وزیر سوگند خوردند.

جنتیلونی در این مراسم اظهار داشت: دولت همانطور که درساختار آن مشاهده می شود، مسیر نوآوری که تاکنون از سوی دولت رنتزی بجلو برده شد را ادامه می دهد و به کار نیروهای پارلمانی برای تصویب قانون جدید انتخاباتی مساعدت می کند. رئیس جمهوری ایتالیا پس از سه روز رایزنی برای خروج از بحران دولتی ناشی از سقوط دولت متئو رنتزی، روز یکشنبه جنتیلونی (وزیر خارجه سابق) را به عنوان شصت و چهارمین نخست وزیر ایتالیا منصوب کرد. دولت جدید ایتالیا که دارای اختیارات کامل خواهد بود ، فردا از پارلمان درخواست رای اعتماد می کند و بدین ترتیب پس از گذشته کمتر از استعفای رنتزی، دولت جدید تشکیل شد و می تواند به تعهدهای خود مانند نشست روزهای 15 و 16 دسامبر سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، مقابله با بحران زلزله زدگان و.. احترام بگذارد.

دولت جدید ایتالیا که با وظیفه تصویب قانون جدید انتخاباتی متولد شده است احتمالا اصلاحات مدارس، کار و سایر موضوعات را نیز در بر بگیرد. نخست وزیر جدید 62 ساله ایتالیا در سال های 2006 تا 2008 به عنوان وزیر ارتباطات دولت ‘رومانو پرودی’ نخست وزیر پیشین و در سال 2007 نیز یکی از موسسان کمیته ملی حزب دمکرات ها بود. وی در آبان ماه 1393 به عنوان وزیر خارجه ایتالیا منصوب و جانشین ‘فدریکا موگرینی’ شد. جنتیلونی تحصیلات خود را در علوم سیاسی، خبرنگاری و کارشناس ارتباطات پایان داد و در دهه 90 میلادی به عنوان سخنگوی شهردار رم و مسوول گردشگری فعالیت کرد و از سال 2001 وارد پارلمان شد. در پی انتصاب جنتیلونی، احزاب اوپوزیسیون مانند جنبش 5 ستاره، حزب پیوند شمال و حزب برادران ایتالیا که خواستار برگزاری سریع انتخابات هستند، اعتراض کرده و آن را پایمال شدن حقوق مردم خواندند و دولت جدید را فتوکپی دولت رنتزی خواندند.