حمله جنگنده های ترکیه به سوریه و عراق

ستاد فرماندهی ارتش ترکیه روز شنبه از دو حمله هوایی به شهر استراتژیک الباب سوریه و شمال عراق و کشته شدن دهها تن از عناصر داعش و پ.ک.ک خبر داد. به گزارش ایرنا، حمله هوایی جنگنده های این کشور به الباب در حالی صورت می گیرد که وزیر خارجه ترکیه از پیشروی نیروهای این کشور […]

ستاد فرماندهی ارتش ترکیه روز شنبه از دو حمله هوایی به شهر استراتژیک الباب سوریه و شمال عراق و کشته شدن دهها تن از عناصر داعش و پ.ک.ک خبر داد. به گزارش ایرنا، حمله هوایی جنگنده های این کشور به الباب در حالی صورت می گیرد که وزیر خارجه ترکیه از پیشروی نیروهای این کشور به همراه گروه های معارض سوری مورد حمایت این کشور موسوم به ارتش آزاد سوریه به الباب و نزدیک بودن آزادی این شهر خبر داده است.

82340097-71235581

رسانه های ترکیه نیز امروز ورود ارتش ترکیه به شهر الباب را با عنوان های درشت در صفحات نخست خود منعکس کرده و با اشاره به اظهارات چاوش اوغلو نوشته اند، عملیات آزاد سازی به زودی و شاید تا عصر امروز به پایان برسد. در اطلاعیه ارتش ترکیه آمده است: جنگنده های نیروی هوایی این کشور 39 هدف متعلق به داعش را در الباب و ضرور هدف حمله قرار داده و از بین برده اند. این اطلاعیه می افزاید: با عملیات اخیر ارتش ترکیه به همراه معارضان سوری، یک هزار و 840 کیلومتر از نوار مرزی ترکیه با سوریه در داخل خاک آن کشور٬ از عناصر تروریستی داعش و PKK/PYD پاکسازی شده است.

ترکیه حزب اتحاد دمکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق را شاخه ای از پ.ک.ک و سازمانهای تروریستی می شناسد و تاکید دارد تا پاکسازی کامل این عناصر از طول مرزهای خود به حضور نظامی در سوریه ادامه خواهد داد. وزیرخارجه ترکیه شب گذشته در مجلس ترکیه گفت: یک گروه از کارشناسان نظامی ترکیه به همراه نظامیان آمریکایی به شهر منبج رفته اند تا عقب نشینی پ.ی.د و ی.پ.گ از این شهر به شرق رودخانه فرات را کنترل کنند. ترکیه تهدید کرده است در صورتی که عقب نشینی صورت نگیرد، منبج را مورد حمله قرار خواهد داد. ترکیه از 24 اوت گذشته عملیاتی را تحت عنوان سپر فرات در شمال سوریه شروع کرده است.

ترکیه می خواهد منطقه ای امن به وسعت پنج هزار کیلومتر مربع در شمال سوریه به عرض نزدیک به 100 کیلومتر و عمق 50 کیلومتر ایجاد کند . اطلاعیه دیگر ارتش ترکیه نیز حاکی از آن است که جنگنده های نیروی هوایی این کشور مناطق قارا در شمال عراق را مورد حمله قرار داده و 19 تن از عناصر پ.ک.ک را به هلاکت رسانده اند. در این حمله سه پناهگاه و یک مرکز لجستیکی پ.ک.ک در منطقه نیز از بین برده شده است. اطلاعیه می افزاید جنگنده های ترکیه سالم به پایگاه های خود برگشته اند. سوریه و عراق پیوسته ترکیه را به نقض حاکمیت خود متهم می کنند و می گویند هرگونه حمله و عملیاتی در داخل خاک این دو کشور باید با هماهنگی مقام های این کشورها صورت گیرد در غیر این صورت اینگونه اقدام ها تجاوز به خاک این کشورها محسوب می شود.