ترامپ : آمریکا نباید ‘ملت ساز’ باشد ؛ ‘دیوانگی’ در سوریه باید متوقف شود

دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در گفت و گو با نیویورک تایمز بسیاری از مواضع قبلی خود درباره موضوعات جنجالی از جمله شکنجه مظنونان تروریستی و توافق آب و هوایی را تغییر داد. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز ، ترامپ روز سه شنبه در گفت وگویی یک ساعته با خبرنگاران و سردبیران […]

دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در گفت و گو با نیویورک تایمز بسیاری از مواضع قبلی خود درباره موضوعات جنجالی از جمله شکنجه مظنونان تروریستی و توافق آب و هوایی را تغییر داد. به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز ، ترامپ روز سه شنبه در گفت وگویی یک ساعته با خبرنگاران و سردبیران روزنامه نیویورک تایمز برخی از دیدگاههای جنجالی خود را تلطیف کرد بطوری که نیویورک تایمز نوشت ‘این گفت وگو بار دیگر بی ثباتی مواضع ترامپ را نشان داد.’

** علاقه ای به زندانی شدن هیلاری کلینتون ندارم

ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی تاکید کرده بود کلینتون باید زندانی شود ، گفت که هیچ علاقه ای به تلاش برای محاکمه و زندانی کردن کلینتون در ارتباط با موضوع ایمیلها ندارد و گفت:’ من واقعا نمی خواهم به خانواده کلینتون لطمه بزنم’.

**دادن سیگار و نوشابه بهتر از شکنجه مظنونان است

ترامپ در ارتباط با موضوع شکنجه مظنونان تروریستی نیز گفت که پس از گفت وگو با ‘جیمز ان. ماتیس’ ژنرال بازنشسته نیروی دریایی و رییس سابق فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، نظرش درباره ارزش شکنجه ‘القای حس غرق شدگی’ تغییر کرده است. ترامپ با بیان اینکه ماتیس معتقد است ‘هیچگاه شکنجه را مفید نمی دانستم افزود: ماتیس ارزش بیشتری برای اعتمادسازی و پاداش دادن در برابر همکاری مظنونان تروریستی قائل است . ترامپ افزود: شکنجه تفاوتی ایجاد نمی کند بلکه به قول ماتیس می توان با دادن یک پاکت سیگار و نوشابه به نتیجه بهتری رسید. وی گفت که موضوع انتصاب ماتیس به عنوان وزیر دفاع ‘بطور بسیار جدی’ در دست بررسی است.

** توافق آب و هوایی پاریس را بررسی می کنم

رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره موضوع تغییرات آب و هوایی نیز از تکرار قول خود برای کنار گذاشتن توافق بین المللی آب و هوایی پاریس خودداری کرد و گفت: به دقت این مساله را بررسی می کنم. ترامپ با وجود وارد کردن یکی از افراد منتقد سرسخت توافق پاریس به گروه انتقال قدرت خود، گفت که نسبت به این موضوع با ذهن باز و بدون پیشداوری برخورد می کند و تاکید کرد که ‘هوای پاکیزه و آب زلال و پاکیزه اهمیت حیاتی دارند.

**قصد حمایت از افراطی ها را ندارم

ترامپ تضمین داد که قصدی برای در پیش گرفتن یا استقبال از مواضع افراطی ندارد و کنفرانس ملی گرایی هفته گذشته در واشنگتن که گروهی در آن ‘سلام نازی’ دادند و از یهودیان انتقاد کردند را مردود دانست. ترامپ درباره روابطش با رسانه ها و وعده اش درباره سخت کردن قوانین افترای مطبوعاتی، هیچ جزئیات مشخصی ذکر نکرد اما گفت: ‘گمان می کنم که شما (مطبوعات) راضی خواهید بود

.’ ** نیویورک تایمز یک جواهر است

ترامپ با وجود حملات مکرر قبلی به روزنامه نیویورک تایمز، از این روزنامه نیز تمجید کرد و آن را ‘یک جواهر بزرگ آمریکا و جهان’ نامید اما در عین حال گفت که معتقد است این روزنامه در جریان رقابت انتخاباتی نسبت به او بسیار سختگیرانه عمل کرده است.

**دامادم برای صلح در خاورمیانه تلاش خواهد کرد

ترامپ درباره دامادش ‘جرد کوشنر’ که یهودی است گفت او را فرستاده ویژه برای ایجاد صلح در خاورمیانه منصوب می کند و گفت که او می تواند برای حل مناقشه بین اسراییلی ها و فلسطینی ها بسیار مفید باشد. ترامپ گفت: دوست دارم بتوانم فردی باشم که بین اسراییل و فلسطین صلح ایجاد می کند ؛ خیلی ها به من می گویند که این کار ناممکن است اما من مخالفم و دلایلی دارم که معتقدم می توانم این کار را انجام دهم.

**آمریکا نباید ‘ملت ساز’ باشد ؛ ‘دیوانگی’ در سوریه باید متوقف شود

ترامپ درباره سیاست خارجی هم خیلی کلی صحبت کرد و گفت که آمریکا نباید ‘ملت ساز’ باشد؛ تاکید کرد که جنگ عراق یکی از اشتباهات بزرگ تاریخ آمریکا بوده و گفت که ایده های قاطعانه و نیرومندی درباره برخورد با جنگ داخلی در سوریه دارد. او در عین حال از توضیح درباره این ایده ها خودداری کرد و مدعی شد :’باید به این دیوانگی در سوریه پایان دهیم.’ ترامپ همچنین گفت که پس از پیروزی در انتخابات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت وگو کرده اما در این باره نیز توضیح بیشتری نداد. او گفت که خوب خواهد بود اگر او و پوتین بتوانند با هم کنار بیایند . ترامپ در برابر اصرار خبرنگاران و سردبیران نیویورک تایمز برای پاسخ دادن به انتقادها در سایر زمینه ها سرسختی نشان داد و اعلام کرد که ‘در بحث مربوط به تضاد منافع و مسائل اخلاقی قانون کاملا در جانب من است ؛ رئیس جمهوری نمی تواند تضاد منافع داشته باشد. ‘ وی گفت که فروش شرکت های تجاری او کار بسیار دشواری است اما تاکید کرد کرد که ‘مایل است کاری انجام دهد’ و نوعی هماهنگی برای جدا کردن شرکت های تجاری از کارش در دولت ایجاد کند. او گفت که اداره شرکت های تجاری اش را به فرزندانش داده هر چند وکیلان حقوقی می گویند این کار برای جلوگیری از تضاد منافع کافی نیست. او از استیفن ک. بنون استراتژیست اصلی خود در برابر اتهام های نژادپرستی و یهودی ستیزی دفاع کرد و او را ‘فردی موقر و قابل احترام’ توصیف کرد. وی همچنین از جمهوریخواهانی که از نامزدی او حمایت نکردند را به ریشخند گرفت.