نجف در روز غدیر همه ذکر یاعلی بود

غدیرخم فقط روزاعلام ولایت حضرت علی(ع)نیست بلکه سالروزتبیین ولایت همه اوصیای انبیاء الهی مانند یوشع بن نون به جای موسی(ع)وشمعون الصفابه جای عیسی(ع)وآصف بن برخیا به جای سلیمان (ع) است اما آنچه جای شگفتی دارد این که همه پیروان انبیاء الهی این روز را درقاموس دینی خود، فراموش کرده اند. اما هنوز مردمانی ازمسلمانان، این […]

غدیرخم فقط روزاعلام ولایت حضرت علی(ع)نیست بلکه سالروزتبیین ولایت همه اوصیای انبیاء الهی مانند یوشع بن نون به جای موسی(ع)وشمعون الصفابه جای عیسی(ع)وآصف بن برخیا به جای سلیمان (ع) است اما آنچه جای شگفتی دارد این که همه پیروان انبیاء الهی این روز را درقاموس دینی خود، فراموش کرده اند. اما هنوز مردمانی ازمسلمانان، این روز را به زیباترین وجه آن حفظ کرده اند و در این روز جشن می گیرند و در و دیوار شهر را آذین می بندند و به همدیگر این روز فرخنده را تبریک می گویند.

82237104-71030842

دراین روز مقدس، شیعیان در کنار مرقد امیرمومنان علی (ع)، همان مردی که پیامبر اسلام (ص) در هجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت در واقعه فراموش نشدنی فتح مکه در حجی که به حجه الوداع شهرت گرفت، دست علی (ع) را در منطقه موسوم به ‘غدیر خم’ در میان خیل حجاج و فاتحان مکه، بالا برد و بانگ برآورد: ‘هر که من مولای اویم، زین پس؛ این علی، مولای اوست.’ بزرگان صحابه و عامه مسلمانان در همان روز، ولایت علی (ع) را بر عموم مسلمانان به وی تبریک گفتند اما تنها هفتاد روز از اعلام ولایت تا وفات پیامبر اسلام (ص) کافی بود تا به سنت تاریخی تمامی ادیان الهی، پیروان محمد (ص) نیز وصی و جانشین رسول خدا را فراموش کنند. هنوز جمعی از مسلمانان هستند که در این روز، زبان به روزه می گیرند و نذورات توزیع می کنند و گل های ولایت را بین همدیگر دست به دست می چرخانند و مناقب علی (ع) را در قالب شعر بازگو می کنند تا این روز تاریخی را به مسلمانان فراموش کرده، یادآورشوند وهمه اینها اموری است که طی دیشب و امروز سه شنبه در عراق اتفاق افتاد و مرکز این جشن ها، نجف اشرف و مرقد امیرمومنان علی (ع) است.

همه رفتارهای شیعیان علی(ع)دراین روزفقط درجشن و سرور و توزیع نقل و شیرینی خلاصه نمی شود ، بلکه امور عبادی مختلفی مانند نمازو روزه وزیارت مرقد امیرمومنان(ع) و صله رحم و گذشت از سر تقصیرات بستگان دور و نزدیک و پوشیدن لباس های نو و عطر و گلاب زدن از مواردی است که شیعیان در عراق به آن اهتمام می ورزند. استان های جنوب و مرکز عراق در این روز تعطیلی رسمی اعلام شده تا شیعیان این استان ها در کنار حرم امیرمومنان (ع) روز غدیر خم را جشن بگیرند و با وجود این که بغداد مشمول تعطیلی نشد اما حضور بغدادی ها در نجف اشرف چشمگیر بود. شیعیان حاضر در جشن های غدیر در نجف اشرف فقط منحصر به مردم عراق نمی شود بلکه در بین زائران علوی، می توان چهره های ایرانی، افغانی، پاکستانی و لبنانی و خلیجی و از اقصی نقاط دنیا را مشاهده کرد که ولایت علی بن ابی طالب (ع) اختلافات قومیتی و زبانی و نژادی را از بین آنها برداشته است. آری، شیعیان پایبند به ولایت در کنار مرقد امیرمومنان علی (ع) گرد آمدند تا برولایت با وصی و برادر و جانشین پیامبر اسلام (ع) تجدید بیعت کنند و چه زیبا این حادثه اتفاق افتاده است. گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است، جشن های ویژه عید غدیر خم تا آخرین ساعات سه شنبه نیز در حرم علوی ادامه خواهد یافت و به همین مناسبت، سایرعتبات ازجمله کربلای معلا، کاظمین و نیز سامراء شاهد حضور هزاران تن از عاشقان اهل بیت است که این روز را به هم شادباش می گویند و به ائمه اطهار تبریک .