ترکیه و سیستم آتاتورکی اردوغان! / روح الله پوطالب

سالهاست که رجب طیب اردوغان در سیستم حکومت و حزب خود به نام عدالت و توسعه به دنبال رسیدن به دولت نوعثمانی است که با هر ترفندی این روش خود را دنبال می کند. شب گذشته ساعت ۱۲ شب به وقت ایران اخباری در رسانه های دیداری و شنیداری مبنی بر کودتای فتح الله گولن […]

سالهاست که رجب طیب اردوغان در سیستم حکومت و حزب خود به نام عدالت و توسعه به دنبال رسیدن به دولت نوعثمانی است که با هر ترفندی این روش خود را دنبال می کند. شب گذشته ساعت ۱۲ شب به وقت ایران اخباری در رسانه های دیداری و شنیداری مبنی بر کودتای فتح الله گولن منتشر شد که با وجود عدم حضور اردوغان این شبهه کودتا در ترکیه سرکوب شد و خسارات مالی و جانی برای ترکیه به دنبال داشت.

7514

عده ای از کارشناسان با مطرح کردن این ترفند اردوغان اذعان کردن که این شبهه کودتا کاری آمریکایی با رویکرد اردوغان برای رسیدن به سیستم نوعثمانی است که در این سالها ترکیه به دنبال آن است. در این بین آمریکا اعلام کرده است که فعلا به دلیل عدم نقض حریم هوایی ترکیه ائتلاف ضد داعش هم کار خود را مختل کرده است. با این وجود آمریکا که بازیگردان صحنه کودتا در ترکیه بود به طور قطع جایگاه اردوغان را در این کشور محکم تر کرد. این رویکرد سرکوب کودتاچیان توسط اردوغان شیوه ای است که اکثر کشورهایی که در آنها کودتا صورت گرفته است را نشان می دهد. اردوغان از این سیستم به دنبال به دست آوردن توجه توسط مردم ترکیه است که سالها بدون هیچ دغدغه ای بر مردم حکومت کند و نام خود را به عنوان یک قهرمان در تاریخ ترکیه ثبت کند. با این وجود اردوغان از اوضاع منطقه ای که روسها چند ماهی است با آنها سر خوشی ندارند استفاده کرد ، و ترکیه را به عنوان یک کشور شکست خورده از این بازی عنوان کند. با این وجود به اصلا نمی توان نام کودتا را بر این حوادث گذاشت.

چرا که تعدادی از مهره شناخته شده در ارتش و سایر قوای ترکیه که توسط دولت شناسایی شده بودند و کم کم در حال حذف بودند (احتمالا برای ایفای نقش در نقشه آمریکا تحت حمایت آمریکا) به شورش ترغیب شدند. که نتیجه آن نا امنی و تزلزل در حکومت ترکیه و زهر چشمی به اردوغان است که باز به نفع رژیم صهیونیستی و آمریکا است. با این رویکرد بدون شک اردوغان گرچه به ظاهر پیروز کودتای دیشب با 160کشته و بیش از 1600زخمی شده است، اما در نگاه کلان بدلیل سیاستهای غلط او ترکیه امروز به یکی از ناامن ترین کشورهای منطقه تبدیل و صنعت گردشگری آن در آستانه نابودیست.

روح الله پورطالب / کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه