دفاع شجاعانه مردم پایانی نافرجام برای کودتاچیان رقم زد ؛ آغاز تا پایان کودتا در ترکیه

در پی تلاش شماری از نظامیان مخالف دولت حاکم ترکیه برای انجام کودتا در این کشور در نیمه شب جمعه، مقاومت نیروهای پلیس، همبستگی مردم برای حضور در صحنه و دفاع شجاعانه آنها به همراه نقش بسزای رسانه های خصوصی و شبکه های اجتماعی کشور ترکیه مانع از کامروایی کودتاچیان شد و و نهایتاً حضور […]

در پی تلاش شماری از نظامیان مخالف دولت حاکم ترکیه برای انجام کودتا در این کشور در نیمه شب جمعه، مقاومت نیروهای پلیس، همبستگی مردم برای حضور در صحنه و دفاع شجاعانه آنها به همراه نقش بسزای رسانه های خصوصی و شبکه های اجتماعی کشور ترکیه مانع از کامروایی کودتاچیان شد و و نهایتاً حضور رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور در شهر استانبول و سخنرانی در جمع مردم و هواداران حزب حاکم، پایان تلخی را در نافرجامی کودتاچیان رقم زد.

شب گذشته به دنبال اعلام آماده باش بخشی از ارتش ترکیه، پلیس آنکارا نیز در مقابل، تمامی نیروهای خود را به سر خدمت فرا خواند. گزارش رسانه های ترکیه حاکی از آن بود که نیروهای ژاندارمری ترکیه نیمه شب جمعه عبور و مرور از روی دو پل معلق روی تنگه بسفر از بخش آسیایی به اروپایی استانبول را متوقف کردند.
خبرگزاری دوغان در گزارش فوری خود از فراخوانی همه نیروهای امنیتی به خدمت خبر داد. این درحالی بود که همزمان شماری از جنگنده های ترکیه بر فراز آنکارا به پرواز درآمدند. ارتش نیز آماده باش اعلام کرد.
تقابل نیروهای پلیس با شماری از نیروهای ارتش به همراه حضور پرشمار مردم طرفدار حزب حاکم در صحنه های نبرد خیابانی به همراه فعالیت مؤثر رسانه های خصوصی و شبکه های اجتماعی در هدایت مردم و اطلاع رسانی صحیح و بموقع و تنویر افکار عمومی نهایتاً منجر به شکست این تلاش مذبوحانه برای در اختیار گرفتن عنان این کشور توسط کودتاچیان شد که در زیر وقایع لحظه به لحظه این رویداد تاریخی از زمان شکل گیری آن در ساعات پایانی روز جمعه تا صبح امروز آمده است:
** شبکه های خبری ترکیه با کد فوری تصاویری را از استقرار وسیع نیروهای ژاندارمری و پلیس در ورودی پل و پایه های اصلی پل های موسوم به بوغاز ایچی و سلطان محمد فاتح را پخش کردند.

** هرچند مقامات رسمی ترکیه در خصوص علت این تدابیر را اعلام نکرده بودند اما گفته می شد اندیشه های امنیتی و مقابله با حملات انتحاری و تروریستی در این پل های بسیار استراتژیک و مهم استانبول موجب اتخاذ چنین تدابیری شده است.

** از گزارش های رسانه ها چنین برداشت می شد که شماری از نظامیان در ورودی پل ها مستقر شده اند.
همزمان پرواز جنگنده ها بر فراز آنکارا پایتخت ترکیه نیز موجب افزایش کنجکاوی ها شده بود.
در رسانه های اجتماعی ادعاهای گوناگونی دست به دست می شد.

** در همین حال خبرگزاری ینی شفق ترکیه گزارش داد که آن بخش از نظامیان منتسب به جماعت گولن سعی در بدست گیری کنترل مرکز فرماندهی ستاد ارتش ترکیه کرده است.

** بنا به این گزارش، نیروهای شهربانی در حالت آماده باش بسر می بردند و عملیات برای دستگیری آنچه که شبکه خائن نظامیان نامیدند، آغاز شد.
به نوشته این پایگاه خبری، نظامیان حاضر در این اقدام با حمایت آمریکا به این اقدام پرداخته اند.

** خبرگزاری «دوغان» نیز از حضور صدها آمبولانس در مقابل ستاد ارتش ترکیه خبر داد.
همچنین دسترسی به فیس بوک نیز از همان ساعات اولیه درگیری ممنوع شده و برنامه شبکه های تلویزیونی قطع شده بود.

** در همین حال خبرگزاری رویترز نیز نوشت؛ بر فراز آسمان آنکارا پایتخت ترکیه جت های جنگنده و بالگردها در حال پرواز هستند و مقام های امنیتی ترکیه نیز تردد بر روی هر دو پل تنگه بسفر را متوقف کرده اند.

** گفتنی است تلویزیون های محلی ترکیه نیز درباره دلیل بسته شدن پل های استانبول که بخش های اروپایی و آسیایی را به هم وصل می کنند، توضیحی ندادند.

** نخست وزیر ترکیه رویدادهای جمعه شب در آنکارا و استانبول را تلاش غیرقانونی گروهی از نظامیان توصیف کرد.
«بینالی ییلدیریم» گفته است که این اقدام خارج از سلسله مراتب نظامی صورت گرفته و کودتا نیست.
او تأکید کرد که مرتکبان این اقدام غیرقانونی بالاترین هزینه را برای این کار پرداخت خواهند کرد.
نخست وزیر ترکیه در گفت وگو با شبکه «ان.تی.وی» گفت: «گروهی سلاح های دولت را گرفته اند و علیه مردم استفاده می کنند. کسانی که در درون ارتش دست به چنین اقدامی زده اند هزینه آن به شدیدترین وجه خواهند پرداخت».

** وزیر دادگستری ترکیه: با طغیانگران در داخل ارتش مبارزه خواهد شد
بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی خبرترک اظهار کرد: بخشی در داخل ارتش ترکیه طغیان کرده اند و با این عده مبارزه خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه افرادی طغیانگر منتسبان جماعت گولن هستند، گفت: بیانیه ای که تحت عنوان بیانیه ارتش ترکیه از سوی ستاد ارتش منتشر شده از سوی این عده منتشر شده و متعلق به تمامی ارتش ترکیه نیست.
وی از مردم ترکیه خواستار پاس داشتن دمکراسی شد.
بوزداغ گفت: همه باید در ترکیه دمکراسی را پاس بداریم.
دادستانهای استانبول و آنکارا اقدام لازم در زمینه نظامیانی که اقدام به طغیان کرده اند را آغاز کردند.

** بازداشت رئیس ستاد فرماندهی ارتش و گروهی از فرماندهان ترکیه
خبرگزاری رسمی آناتولی به نقل از منابع موثق گزارش داد که خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه و گروهی از فرماندهان این کشور توسط کودتاچیان به گروگان گرفته شدند.

** گزارش هایی از درگیری کوتاهی بین نیروهای ویژه پلیس در مرکز سازمان اطلاعات ترکیه در آنکارا با نظامیان پخش شد.
گفته می شد که به پلیس دستور داده شده است با بستن راهها کنترل در نقاط حساس از جمله میت (سازمان اطلاعات ترکیه) را حراست کنند.

** صدور بیانیه از سوی ارتش ترکیه
به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، در بیانیه ارتش ترکیه که ساعتی بعد از شروع تحولات در اختیار شبکه های تلویزیونی ترکیه قرار گرفت، آمده است که آنان برای حفاظت از دموکراسی و صیانت از حقوق بشر، قدرت را در ترکیه به دست گرفته اند.
بیانیه ارتش ترکیه تصریح می کند: تمام روابط خارجی ترکیه به قوت خود باقی خواهد ماند و اجرای قانون اولویت ماست.

** در همین حال عبدالقادر سلوی خبرنگار نزدیک به دولت آنکارا گفت: بر طبق اطلاعات، ارتش در حال جمع و جور شدن است و به آرامی کنترل را بدست خواهد گرفت و قیام قشر کوچکی از ارتش سرکوب خواهد شد.

** گفته شد در منطقه «گول باشی» آنکارا مرکز فرماندهی نیروهای ویژه پلیس ترکیه از سوی نظامیان شورشی مورد حمله قرار گرفته و بعد از انفجاری که حدود دو ساعت پیش رخ داده، درگیری ادامه دارد.

** خبرها از ترکیه حاکی از آن بود که برنامه های ماهواره ای بار دیگر در این کشور قطع شد.

** گزارش های رسانه ها حاکی است؛ به دنبال فراخوان اردوغان مبنی بر اینکه مردم به میدان ها آمده و پاسخ لازم را به این گروه بدهند، مردم ترکیه در حال بیرون زدن از خانه های خود هستند.

** در حالی که به نظر می رسد واکنش مردم نسبت به کودتا بسیار تعیین کننده خواهد بود، هم اکنون شعارهایی شنیده می شود که مردم می گویند نظامیان به پادگانها برگردند اما همزمان صدای تیراندازی از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد و تانک ها در خیابان «وطن» استانبول به دنبال تجمع مردم در حال عقب نشینی هستند.

** همچنان صدای انفجار در آنکارا شنیده می شود.

** رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «ان.تی وی» گفت: با این اقدام دیده شد که گروه ضاله ای در درون ارتش و نیروهای مسلح هستند که باید زمینه را برای پاکسازی آنها از ارتش فراهم کرد.

** عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپای ترکیه گفت : رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای ترکیه است و اعضای غیور ارتش باید خود را اسیر گروهی مزدور نکنند. به فراخوان اردوغان گوش داده و به پادگانها برگشته و در مقابل مردم نایستند و دولت بر سر کار است و این کودتای نامشروع سرکوب خواهد شد و تا آخرین قطره خون خود از دمکراسی حراست خواهند کرد.

** هم اکنون گزارش ها حاکی از صف های طولانی در پمپ بنزین ها و خودپردازهای بانکهاست.

** عبدالله گل رئیس جمهوری سابق ترکیه در گفت وگو با ان.تی.وی بشدت به کودتاگران تاخت و گفت که به هیچ وجه تسلیم گروهی شورشی نخواهند شد.
وی از آنان خواست که هرچه زودتر به پادگانها برگشته و اعتبار ارتش و نیروهای مسلح ترکیه را بیش از این پایمال نکنند.
رئیس جمهوری پیشین ترکیه از مردم خواست بدون اجازه دادن به هرگونه درگیری و خشونت، از دمکراسی حراست کنند.
او گفت: از مردم می خواهیم که صف های خود را در مقابل کودتاگران محکم کرده ولی از خشونت اجتناب کنند.
رئیس جمهوری پیشین ترکیه از نظامیان شورشی خواست که چه زودتر از این خطای نابخشودنی برگشته و به پادگانها برگردند.

** فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه در گفت وگو با «ان.تی.وی» از نظامیان کودتاچی خواست به فرمان مافوق خود اطاعت نکنند. آنها از «فتح الله گولن» در پنسیلوانیا فرمان می گیرند.
او گفت: به دنبال فراخوان اردوغان از مردم، در شهرهای استانبول و آنکارا به استثنای برخی نقاط همه جا مردم حضور دارند.
وی افزود: اطلاعاتی در دست دارند که ژنرال «خلوصی آکار» رئیس ستاد فرماندهی ارتش توسط شورشیان گروگان گرفته شده اند.
وزیر دفاع ترکیه تصریح کرد: هم اکنون ورود و خروج ها به ستاد فرماندهی ارتش مسدود شده است.

** گزارش ها ار ترکیه حاکی است؛ شش فروند تانکی که در خیابان «فاتح» استانبول در خیابان مستقر شده بودند به دنبال افزایش شدید شمار تظاهر کنندگان منطقه را ترک کردند اما یک دستگاه تانک در خیابان «وطن» حاضر است که مردم روی تانک رفته و با به احتزاز در آوردن پرچم های ترکیه واکنش نشان می دهند.

** «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه از شهر «سامسون» لحظاتی پیش با شبکه خبر «ان.تی.وی» تماس گرفت و گفت: مردم در این شهر نیز به خیابانها ریخته اند.
وی با تشکر از رسانه های ترکیه که جانب دمکراسی را گرفته اند، تصریح کرد: همتاهای من از ایران و آمریکا و کشورهای دیگر تماس گرفتند که ما به آنها گفته ایم این یک اقدام جمعی در ارتش در قالب سلسله مراتب ارتش صورت نگرفته است و آنها نیز از تداوم دمکراسی در ترکیه حمایت کرده اند.
چاوش اوغلو گفت: دولت و رئیس جمهوری در راس کار است و در مقابل هیچ زورگویی سر تعظیم فرود نخواهیم آورد.

** «اسماعیل قهرمان» رئیس مجلس به همراه جمعی از نمایندگان مجلس با حضور در مجلس ملی ترکیه گفت که این مجلس به عنوان نمایندگان مردم در کنار مردم علیه شورشیان استوار خواهد ایستاد.

** همچنان از بلندگوهای مساجد آنکارا به طور متمادی صدای اذان پخش می شود و امامان جماعت از مردم خواستار خروج از منازل خود و حرکت بسوی میادین مرکزی شهر هستند.

** «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه در تماس با «بینالی یلدریم» نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که حزب متبوع وی در کنار دموکراسی خواهد بود.
فرمانده نیروهای عملیات ویژه در گفت و گو با «ان.تی.وی» گفت: با این شورشیان خائن به شدت برخورد خواهد شد. شماری از سربازان زخمی می باشند.
قلیچدار اوغلو افزود: ما جانب دمکراسی را داریم و پایبند نظام پارلمانی ترکیه است.

** جنگنده های اف 16 ترکیه یک فروند بالگرد سیکروسکی را ساقط کردند. گفته می شود بالگرد سیکروسکی در اختیار نظامیان شورشی بوده است.
** «بولنت آرینچ» رئیس پیشین مجلس ترکیه در گفت وگو با «ان.تی وی» اظهار کرد: درگیری در آنکارا و صدای انفجار بمب از همه جا شنیده می شود و ما به همراه همسایه ها در پناهگاه ساختمان مستقر شده ایم. شیشه های پنجره های ساختمان ها شکسته است.
آرینچ گفت؛ بر این باور است که دولت و رئیس جمهوری و فرماندهی ارتش کنترل را بزودی به دست خواهند گرفت اما از خونریزی و درگیری واهمه دارند اما به هر روی این کودتا سرکوب خواهد شد.

** آخرین خبرها حاکی از آن است که 17 افسر در مرکز نیروی ویژه پلیس در منطقه گول باشی در 20 کیلومتری آنکارا کشته شده اند. این مرکز نخستین نقطه حمله شورشیان نظامی بود.

** واصف شاهین استاندار استانبول در گفت وگو با «ان.تی.وی» اظهار کرد: واحدهای سوم زرهی ارتش ترکیه در استانبول در تدارک شروع عملیاتی علیه شورشیان نظامی هستند.
وی افزود: کنترل در سطح شهر تا حد قابل قبولی تأمین شده و برای تأمین کنترل کامل، عملیات گسترده ای در حال تدارک است.
استاندار استانبول گفت که به همراه فرمانده سپاه اول پلیس و نظامیان برای بازگرداندن امنیت در سطح شهر هستند.

** شبکه های تلویزیونی ترکیه هم اینک تصاویری از دستگیری شماری از نظامیان شورشی توسط پلیس در منطقه بایرام پاشای استانبول پخش می کنند.

** مجلس ملی ترکیه ساعت 14 به وقت محلی و 15.30 به وقت تهران به طور فوق العاده تشکیل جلسه می دهد

** نوج ییلماز مشاور مطبوعاتی سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه از شکست کودتای نظامی در ترکیه خبر داد.

** نکته جالب توجه در این شب تاریخی آن است که فرماندهانی که در صف شورشیان نیستند به طور غیر متعارف از طریق رسانه های جمعی به سربازان دستور می دهند که این کودتا در قالب سلسله مراتب ارتش نبوده و شورش شماری افراد وابسته به گروه فتح الله گولن بوده است. آنها از سربازان می خواهند که از سران کودتاگر تبعیت نکرده و به پادگانها برگردند.

** «احمد داووداوغلو» نخست وزیر سابق ترکیه در واکنش به تلاش گروهی از نظامیان برای کودتا، آن را موجب بی ثباتی در کل منطقه توصیف و پیش بینی کرد که این اقدامات به شکست منتهی خواهد شد.
وی در گفت وگو با بخش انگلیسی الجزیره، افزود که ثبات در ترکیه به معنای پابرجایی پناهگاه امن میلیون ها پناهجو است و در صورت آسیب رسیدن به آن، دیگر کشور ها از تأثیر دومینویی آن در امان نخواهند بود.
وی تأکید کرد که ترکیه بارها شاهد تلاش های این چنین ‘دار و دسته’ های نظامی بوده است و مطمئن است که مردم ترکیه از دموکراسی دفاع خواهند کرد.

** خبرگزاری آناتولی: یک انفجار مهیب در مجلس ملی ترکیه رخ داد
گزارش ها حاکی از آن است که یک فروند اف 16 بمبی را در مقابل مجلس ترکیه در آنکارا رها کرد. هم اکنون انفجاری مهیب در محل ورودی بازدیدکنندگان از مجلس رخ داده است. گزارش می شود که در این حمله چند مأمور پلیس زخمی شده اند.

** خانم عایشه آکیش نماینده مجلس ملی ترکیه در تماس تلفنی مستقیم با شبکه سی ان ان گفت که ساحتمان مجلس هدف قرار گرفته و ساختمان آن آسیب دیده است.
به گفته وی نمایندگان مجلس در مجلس حضور دارند
صدای شدید درگیری و گلوله از نزدیکی مجلس ترکیه به گوش می رسد.

** مشاور مطبوعاتی سازمان اطلاعات ترکیه از آزادی رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه خبر داد و گفت: او بر رأس کار خود است و اصولاً به همین خاطر هم می گویند که کودتا دفع شده است.
وی افزود: در آنکارا تمامی خیابانها پر از مردم است و به ویژه در مقابل نهادهای مهم دولتی مستقر شده اند و می توان گفت در طول امروز کنترل به تمامی تأمین خواهد شد.

** شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه هم اینک در حال پخش تصاویری از دستگیری شماری از نظامیان است

** تلویزیون دولتی ترکیه آزاد شد. همچنین گوینده ای که وادار به قرائت بیانیه کودتاگران شده بود اکنون گریان و اندوهگین در کنار همکاران خود در مقابل دوربین قرار گرفت.

** سخنگوی نهاد ریاست جمهوری تلویحاً از مورد حمله قرار گرفتن بخشی از اطراف نهاد ریاست جمهوری سخن گفت اما تأکید کرد که مردم و نیروهای امنیتی کنترل را در دست دارند.
او گفت: فرماندهان ارتش بر رأس کارهای خود قرار دارند و کسانی از ارتش که فریب کودتاگران را خورده اند باید از خطای خود بازگشته و به پادگانها برگردند.

** هواپیمای حامل اردوغان در فرودگاه آتاترک استانبول به زمین نشست. وی هنگام کودتا در بخش دیگری از این کشور در حال گذراندن تعطیلات کوتاه خود بود.

** در خبر فوری دیگری اعلام شد که یک انفجار بسیار مهیب دقایقی قبل آنکارا را لرزاند.

** ثبت رخدادی نادر در شبکه سی ان ان ترک؛ پخش زنده تصرف این شبکه خبری توسط نظامیان. اشغالگران سی ان ان ترک هنوز متوجه نشدند که این وقایع به طور زنده در حال پخش است.

** «یاسین آکتای» سخنگوی حزب حاکم آک در گفت وگو با سی ان ان که به سختی در حال ادامه پخش برنامه است، گفت: این یک کودتا نیست و این شورش یک گروه تروریست است که به عنوان تروریست نیز مجازات خواهند شد.
وی افزود: یک گروه نظامی از ترس اینکه در نشست آتی شورای عالی نظامی تسویه خواهند شد، دست به چنین کاری زده اند.

** در پی انتشار خبر فرود هواپیمای حامل رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در فرودگاه آتاترک، گزارش شده که فرودگاه استانبول و خیابانهای منتهی به این فرودگاه مملو از مردم است.

** فراخوان اردوغان مهمترین حربه در قبال اعلام حکومت نظامی و منع رفت و آمد از سوی کودتاگران شد

** حزب حاکم آک با ارسال پیامک به هواداران خود از آنان خواست تا اطلاع بعدی به هیچ وجه خیابان ها و میادین را ترک نکنند.

** همزمان با سخنرانی اردوغان دو انفجار مهیب دیگر آنکارا را لرزاند. این دو انفجار شدیدترین انفجارهایی بود که از بدو رخدادهای اخیر ترکیه به گوش رسیده است.

** ساعاتی پیش نیز یک بالگرد نظامی مجلس ملی ترکیه را از هوا به رگبار گلوله بست.

** بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که به ارتش دستور داده است تا هر گونه پرنده ای را که به دور از دستور دولت و سلسله مراتب ارتش به پرواز در آمده، هدف گرفته و ساقط کنند.
وی گفت: تاکنون بیش از 300 نفر را دستگیر کرده اند.
او از مردم خواست خیابانها را خالی نکنند.