عراق و تشدید تلاش ها برای عبور از بحران/ مقتدی بزرگان را نمی پذیرد

روند تحولات سیاسی درعراق روز دوشنبه با دادن مهلت 48 ساعته به حیدر العبادی برای معرفی کابینه جدید، این کشور را در شرایط انسداد قرار داد تا رهبران سیاسی برای خروج از بحران به تکاپو بیفتند و در همین زمان جریان صدر ، لحن خود را تندتر کرد و در غروب این روز اعلام شد […]

روند تحولات سیاسی درعراق روز دوشنبه با دادن مهلت 48 ساعته به حیدر العبادی برای معرفی کابینه جدید، این کشور را در شرایط انسداد قرار داد تا رهبران سیاسی برای خروج از بحران به تکاپو بیفتند و در همین زمان جریان صدر ، لحن خود را تندتر کرد و در غروب این روز اعلام شد که مقتدی صدر حاضر به پذیرش بزرگان سیاست عراق در چادر تحصن خود نیست.

82015293-70615665

مقتدی صدر حالا 24 ساعت است که در داخل منطقه سبز خیمه اش را برپا کرده و عصر دوشنبه نزدیکان او اعلام کردند که قصد دارد درهمین محل یک خیمه دیگر با عنوان خیمه مذاکره به پا کند و درعین حال گفتند که رهبر جریان صدر بزرگان سیاسی را در خیمه تحصن خود در داخل منطقه سبز امنیتی نخواهد پذیرفت. علی السمیسم از رهبران جریان صدر دریک کنفرانس خبری در یکی از چادرهای تحصن گفت مقتدی صدر حاضر به دیدار با بزرگان صحنه سیاسی عراق در خیمه اش نیست، چرا که او معتقد است این خیمه چادر اعتراض و تحصن است، نه خیمه سیاست. این اظهارات تند در شرایطی صورت گرفته که پارلمان عراق در جلسه روز دوشنبه خود تحت فشار فراکسیون صدری ها مهلت دو هفته ای به العبادی را به دو روز تقلیل داد و حالا حیدرالعبادی باید ظرف 48 ساعت کابینه خود را معرفی کند، آن هم در شرایطی که هیچ کدام از جریان های سیاسی برای کنار گذاشتن وزیران خود و ارائه لیستی از شخصیت های تکنوکرات و مستقل مورد نظرشان به العبادی، هنوز زیر بار نرفته اند.

مقتدی صدر درحالی نخست وزیر را به گوشه رینگ برده که العبادی از یک ماه پیش از جریان های سیاسی خواسته بود برای تشکیل کابینه جدید اسامی مورد نظر خود را ارائه کنند و مهلت تعیین شده برای ارائه فهرست خود را یک بار تمدید کرد. برای یافتن راه حلی برای خروج از بحران جاری ، پارلمان عراق امروز برای معرفی کابینه جدید به العبادی دو هفته مهلت داد که با اعتراض و خروج نمایندگان جریان صدر موسوم به الاحرار روبه رو شد تا سلیم الجبوری رئیس پارلمان و نمایندگان را مجبور کند در تصمیم خود تجدید نظر کرده و این مهلت را برای روز پنجشنبه آینده اعلام کنند. حالا العبادی که با مقاومت جریان های سیاسی در اعلام نامزدهای خود برای کابینه آینده دست و پنجه نرم می کند اگر موفق نشود، باید در پارلمان پاسخگوی نمایندگان باشد که این روند می تواند کشور را تا آستانه انحلال دولت و پارلمان هم پیش ببرد. دراین شرایط و با شدت گرفتن تنش های سیاسی در بغداد، جریان های سیاسی به حرکت در آمده اند و دور تازه ای از رایزنی ها را شروع کرده اند تا از حرکت بحران به سمت رادیکالیزه شدن جلوگیری کنند.

ایاد علاوی مخالف همیشگی دولت های پس از صدام حسین و رهبر ائتلاف میهنی هم گویا نگران شده و از روند جاری دچار هراس شده است، به طوری که جریان سیاسی منتسب به او امروز یک بیانیه صادر کرد که در آن ضمن تاکید بر مطالبات مردمی و حمایت از جنبش اصلاحی، اما بر همکاری و تعامل با سایر گروه های سیاسی جهت تغییر کابینه در روزهای آتی تاکید کرده و خواستار تعیین جدول زمانی برای معرفی و جایگزین کردن پست های مربوط به نهادهای حکومتی شده است. او در روز دوشنبه با کمیته ویژه ائتلاف ملی شیعیان شامل فالح الفیاض مشاور امنیت ملی، هادی العامری رئیس سازمان بدر و حمید المعله از مجلس اعلای اسلامی عراق دیدار کرد که براساس بیانیه صادره از سوی دفتر علاوی ، در این دیدار طرفین بر حفظ روند سیاسی ، اصلاح ، حمایت و سازماندهی آن تاکید کردند.

علاوی، روز یکشنبه نیز بعد از شنیدن خبر استعفای عادل عبدالمهدی وزیر نفت ، ابراز تاسف و ناخرسندی کرده بود و این درحالی است که علاوی، با گرایشی که به سعودی ها دارد، همواره مخالف روند سیاسی طی سال های اخیر بوده است. حالا کمیته ویژه تشکیل شده از سوی ائتلاف ملی، تلاش می کند به العبادی در تغییر کابینه کمک کند و اعضای این کمیته امروز علاوه بر علاوی با سلیم الجبوری هم دیدار کردند که از جزییات این جلسه، جز اعلام این مطلب که ‘طرفین در خصوص تغییرات گسترده در کابینه بحث کردند’، نکات بیشتری درز نکرد. العبادی برای تشکیل کابینه و پایان دادن به بحران سیاسی جاری، به استعفای وزرای فعلی و ارائه فهرست نامزدها از سوی جریان های سیاسی نیاز دارد ، اما در ادامه استعفاهای وزرای کابینه العبادی طی سه روز گذشته ، امروز خبری از استعفای سایرین نبود، بویژه آنکه دو جریان کردی و سنی عراق اعلام کرده اند که از سهم خود در حکومت و حق تعیین وزیر برای وزارت خانه های متعلق به خود نخواهند گذشت. برخی گزارش ها مبنی بر استعفای ابراهیم الجعفری و حسین الشهرستانی وزرای خارجه و آموزش عالی نیز در این روز تکذیب شد و گفته شده که این دو استعفا نخواهند داد. وزارت خانه های خارجه و آموزش عالی نیز در این خصوص واکنشی نشان ندادند.

این خبر با واکنش هایی در محافل سیاسی هم روبه رو شد و این دو عضو برجسته ائتلاف ملی را مورد حمله قرار دادند. کاظم الصیادی از نمایندگان پارلمان ، ضمن آنکه العبادی را فاقد توانایی و ابزارهای رهبری و تصمیم گیری دانست و به ائتلاف ملی که رهبری آن را ابراهیم الجعفری بر عهده دارد، حمله کرد، گفت آنها استعفا نخواهند داد چرا که اصلاحات را سرمایه شخصی خود می دانند، درحالی که از نظر مردم مردود هستند. گروه های سیاسی عراق در طول روز دوشنبه لحن خود را تندتر کردند و با اصرار بر خواسته های حزبی، عملا روند سیاسی این کشور را قفل کردند تا کارشناسان و تحلیلگران، بیش از هر زمان دیگر چشم اندازها را تاریک توصیف کنند، تاجایی که واثق الهاشمی رئیس مرکز مطالعات راهبردی بغداد، بگوید، در شرایط فعلی فقط یک معجزه می تواند عراق را این بحران نجات دهد.