روحانی: روابط ما با پاکستان راهبردی است

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت سفر خود به پاکستان گفت: روابط ما با کشور پاکستان راهبردی است. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز جمعه پیش از عزیمت به اسلام آباد، در جمع خبرنگاران با تشریح اهداف سفرش افزود: خوشحالم که اولین سفر خارجی سال 95 به یک کشور دوست و مسلمان است، همسایه […]

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت سفر خود به پاکستان گفت: روابط ما با کشور پاکستان راهبردی است. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز جمعه پیش از عزیمت به اسلام آباد، در جمع خبرنگاران با تشریح اهداف سفرش افزود: خوشحالم که اولین سفر خارجی سال 95 به یک کشور دوست و مسلمان است، همسایه و کشوری که آنها هم نوروز را گرامی می دارند.

82011854-70609391

وی با بیان این که پاکستان برای ما اهمیت خاصی دارد، افزود: آنها ملت بزرگی با جمعیت حدود 200 میلیون نفری هستند که در مسایل دینی و فرهنگی با ما مشترک هستند. روحانی ادامه داد: ما از زمان استقلال پاکستان همیشه رابطه خوبی با این کشور داشته ایم و روابط از سطح عالی و صمیمی بالاتر بوده و روابط راهبردی داشته ایم و دو ملت بسیار به هم نزدیک هستند. وی گفت: این سفر در پاسخ به دو سفری است که نخست وزیر پاکستان به ایران داشته است و این دولت هم با دولت یازدهم تقریبا همسن هستند، یعنی دولت یازدهم در خرداد 92 آغاز شد آنها هم در خرداد 92 ، بنابراین لازم بود که این دعوت پاسخ داده شود و خوشحالم که در آغازین سال 95 این توفیق حاصل شد تا من و هیات همراه بتوانیم مهمان، میزبان خوبمان ملت و دولت پاکستان باشیم.

رییس جمهوری گفت: ما در زمینه های مختلف آماده گسترش و توسعه روابط هستیم، در زمینه اقتصادی به علت این که می توانیم تامین کننده انرژی آنها در زمینه نفتی، گاز، برق باشیم که در این رابطه قراردادها و همکاری هایی وجود دارد و همکاری های گسترده ای نیز در آینده باید محقق شود. همچنین ما دو کشوری هستیم که مسائل امنیت مرزی برای هر دو مهم است، مرزهای شرقی ما مرزهای غربی آنها است. وی افزود: ما مرزهای طولانی با کشور پاکستان داریم. خوشبختانه یک موافقت نامه امنیتی بین دو کشور امضا شده بنابراین باید عملیاتی و اجرایی شود که بتوانیم بهتر امنیت مرزهای شرقی خود و توسعه استان سیستان و بلوچستان را تامین کنیم. روحانی اضافه کرد: دو کشور می توانند در زمینه حمل و نقل و ترانزیت رابطه نزدیک داشته باشند ما هر دو کشوری هستیم که می توانیم شرق را به غرب متصل کنیم، در این زمینه پروژه هایی وجود دارد که با همکاری بیشتر بتوانیم آنها را به ثمر برسانیم و در مسایل امنیتی، اقتصادی و زیرساختی دو کشوری هستیم که دارای فرهنگ بسیار نزدیکی بوده و هر دو مسلمان هستیم، فرهنگ آنها اساسا با فرهنگ ایرانی بسیار اشتراک دارد، زبان فارسی و حتی خط فارسی در بسیاری از اقوام آنها متداول است و کتب ایرانی به عنوان متن درسی در مدارس، مراکز علمی هنوز هم مورد استناد و توجه است و ما باید روابط فرهنگی خود را نیز گسترش دهیم. وی تصریح کرد: البته مسائل منطقه، روابط امنیتی و مبارزه با تروریست وجود دارد، متاسفانه آنها هم سالهاست که گرفتار این موارد هستند، همکاری های مشترک منطقه ای، هر دو کشور عضو سازمان همکاری اسلامی و اکو هستیم، بنابراین در زمینه های منطقه ای هم می توانیم همکاری های بیشتری داشته باشیم که این همکاری ها به نفع دو کشور و منطقه و جهان خواهد بود چرا که تروریست مساله جهانی است.