عراقچی : برخی کشورها علاقه ای به کاهش تنش در منطقه ندارند و خط تقابل را برگزیده اند

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در اجلاس فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده، گفت: جای تاسف است که این سازمان نسبت به چالش های بزرگ جهان اسلام بویژه فلسطین ساکت است اما درباره حمله به سفارت عربستان در تهران سریع واکنش نشان می دهد. عراقچی:سازمان همکاری اسلامی […]

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در اجلاس فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده، گفت: جای تاسف است که این سازمان نسبت به چالش های بزرگ جهان اسلام بویژه فلسطین ساکت است اما درباره حمله به سفارت عربستان در تهران سریع واکنش نشان می دهد. عراقچی:سازمان همکاری اسلامی درباره چالش های بزرگ جهان اسلام ساکت است .

81930672-70462985

سیدعباس عراقچی در اجلاس فوق العاده وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده در سخنان مشروحی به بیان اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پی حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این حادثه، تحقیقات مفصلی را برای شناسایی و مجازات مسببان این حملات آغاز کرده و به زودی نتیجه بررسی ها اعلام خواهد شد. وی اضافه کرد: با این حال جای تاسف است که سازمان همکاری اسلامی به چنین موضوعی بلافاصله واکنش نشان داده و اجلاس فوق العاده برگزار می کند حال آنکه دولت فلسطین بیش از یک سال است که خواهان برگزاری نشست فوق العاده سازمان برای بررسی حملات رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی شده اما هنوز وقعی به این درخواست نهاده نشده است. عراقچی گفت: سازمان در مقابل مشکلات و چالش های بزرگ جهان اسلام، که حتی در همین جلسه مورد اشاره نمایندگان غالب کشورها قرار گرفت همچون مقابله با تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی ساکت است حال آنکه همگان از علل و ریشه های این مشکلات و نقش برخی کشورهای خاص در ایجاد آن به خوبی مطلعند.

** از تجربه برجام می توان برای حل اختلاف های جهان اسلام استفاده شود

عراقچی در ادامه به مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی و اجرایی شدن برجام در هفته گذشته اشاره کرد که منجر به شناسایی بین المللی و احترام شورای امنیت و قدرت های جهانی نسبت به برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان و رفع تحریم های اقتصادی و مالی علیه جمهوری اسلامی شد.

** برخی کشورها علاقه ای به کاهش تنش در منطقه ندارند و خط تقابل را برگزیده اند

وی افزود: گفت تجربه این مذاکرات به عنوان الگویی موفق می تواند در حل اختلافات و منازعات در جهان اسلام مورد استفاده قرار گیرد. وی همچنین به سیاست جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت وحدت و همبستگی اسلامی و کاهش تتش با همسایگان اشاره کرده و گفت: متاسفانه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت وگو و تعامل با پاسخ مناسب مواجه نشده است؛ ظاهرا برخی کشورها علاقمند به کاهش تنش در منطقه نبوده و خط تقابل را برگزیده اند. عراقچی همچنین در حاشیه این اجلاس دیدارهای جداگانه ای با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و برخی وزیران خارجه شرکت کننده در اجلاس از جمله اندونزی، مالزی و پاکستان داشت.