نشست وین 2 درباره سوریه با مشارکت هیات ایرانی آغاز شد

نشست وین 2 درباره بحران سوریه پیش از ظهر امروز شنبه به وقت محلی با حضور هیات ایرانی در هتل امپریال شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در این […]

نشست وین 2 درباره بحران سوریه پیش از ظهر امروز شنبه به وقت محلی با حضور هیات ایرانی در هتل امپریال شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد.به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارند. پیش از شروع نشست،

81837887-70301359

دیدارهای دو جانبه ای بین نمایندگان کشورهای شرکت کننده انجام شد. کشورهای ایران، آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس ، آلمان ، ایتالیا ، عربستان سعودی،عراق ، ترکیه ، مصر ، امارات ، قطر ، اردن ، لبنان، عمان ، استرالیا ، نماینده اتحادیه اروپا و همچنین استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از شرکت کنندگان در این نشست هستند. استرالیا برای نخستین بار در این دور از نشست های سوریه شرکت می کند.

به گفته منابع دیپلماتیک در وین، در نشست سوریه قرار است سه گروه کاری در سطح کارشناسان تحت عناوین احزاب گروه های مخالف دولت، ترور و امور بشردوستانه در پشت درهای بسته تشکیل شود. «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در حاشیه نشست امروز وین ضمن دیدار با «لوران فابیوس » وزیر امور خارجه فرانسه حادثه تروریستی پاریس را محکوم کرد و این حادثه را به دولت فرانسه تسلیت گفت. دور تازه تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، در ادامه نشست یک روزه پیشین است که روز جمعه 8 آبان در وین برگزار شد. هدف از برگزاری این مذاکرات، تلاش جهت رسیدن به چارچوبی به منظور ایجاد زمینه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در این کشور است. نشست های ژنو 1 و ژنو 2 که برای بررسی راهکارهای حل و فصل بحران سوریه در گذشته بدون حضور ایران برگزار شد، هیچ دستاوردی به همراه نداشت.

کارشناسان مسایل منطقه خاورمیانه در این زمینه معتقدند که هرگونه تصمیم گیری برای حل و فصل بحران های منطقه بدون حضور ایران نتیجه بخش نخواهد بود. واشنگتن و کشورهای عرب متحدش خواهان برکناری «بشار اسد» رییس جمهوری قانونی سوریه به عنوان بخشی از راه حل بحران هستند اما مسکو و تهران با پشتیبانی ازحکومت قانونی دمشق می گویند مردم سوریه باید در خصوص رئیس جمهوری و سرنوشت خود تصمیم گیری کنند .