فتح یبرود، پیروزی استراتژیک برای سوریه و حزب الله لبنان

صبح روز یکشنبه خبر آزادی شهر استراتژیک یبرود موج شادی را برای مردم لبنان و سوریه به ارمغان آورد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،با توجه به اهمیت راهبردی بسیار بالای این شهر، تروریستها با استقرار تجهیزات و نیروهای فروان در آن، به شدت تلاش می کردند تا مانع از ورود نیروهای ارتش سوریه […]

صبح روز یکشنبه خبر آزادی شهر استراتژیک یبرود موج شادی را برای مردم لبنان و سوریه به ارمغان آورد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما ،با توجه به اهمیت راهبردی بسیار بالای این شهر، تروریستها با استقرار تجهیزات و نیروهای فروان در آن، به شدت تلاش می کردند تا مانع از ورود نیروهای ارتش سوریه به این شهر شوند.

ارتش سوریه

یبرود شهری تاریخی و قدیمی است که در ۸۰ کیلومتری شمال دمشق در منطقه مرتفع قلمون و در دل سلسله کوه‌های این منطقه راهبردی قرار دارد. کوه‌های قلمون هم مرز با لبنان است.این شهر که بخشی از استان ریف دمشق به شمار می‌آید، در ۸۰ کیلومتری جنوب شهر حمص واقع شده است.

نیروهای ارتش سوریه با اجرای عملیات نظامی که به مدت ۴۸ ساعت به طول انجامید، شهر یبرود را به طور کامل از گروه های مسلح پس گرفتند. در این عملیات ۱۳ نفر از سرکردگان تروریست ها از جمله ابوعزام الکویتی از فرماندهان برجسته جبهه النصره به هلاکت رسیدند.

تلویزیون سوریه صحنه هایی از احاطه کامل نیروهای سوری بر شهر یبرود را نشان داد که در آن پرچم سوریه در میدان اصلی شهر یبرود به اهتزاز درآمد. فهد جاسم وزیر دفاع سوریه هم از شهر یبرود بازدید کرد و تلویزیون سوریه تصاویری از حضور وی و جمعی از افسران بلندپایه ارتش سوریه در یبرود را پخش کرد.

عناصر مسلح جنگ یبرود را “مادر جنگها” (در سوریه) نامیده بودند چرا که این شهر از نظر راهبردی برای آنان بسیار اهمیت داشت. عناصر مسلح این شهر را به پایتخت خود در منطقه “قلمون” تبدیل کرده بودند. آزاد سازی یبرود از نظر اهمیت با پیروزی چند ماه گذشته ارتش در “قصیر” برابری می‌کند.

در همین باره یکی از نیروهای ارتش سوریه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: تعداد تونل ها و کانال های موجود در شهر نسبتا اندک بود و افراد مسلح بیشتر از بلندیهای استراتژیک اطراف شهر استفاده می کردند. آنها بلندی ها را اشغال کرده بودند به این امید که ارتش سوریه نمی تواند این بلندی ها را تصرف کند.

با فروکش کردن گرد وغبارعملیات نظامی ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی این کشور برای آزادی یبرود، اکنون یکی پس ازدیگری زوایای پنهان این دژ تروریست های تکفیری کشف و افشا می شود. ارتش سوریه هم اکنون عملیات گسترده‌ای را برای خنثی کردن مین ها و بمب‌های گارگذاشته شده توسط عناصر مسلح، آغاز کرده است.

تلویزیون هایی که موفق شده اند خود را به یبرود برسانند از جمله المنار ، المیادین و … هرکدام تلاش دارند این زوایای پنهان جنایتکاران تروریست و آدم ربا را در مقابل دیدگان مخاطبان خود قرار دهند تا اهمیت سقوط دژ تروریست های تکفیری را هرچه بیشتر نشان دهند و از این رهگذر ضجه های حامیان آنها در لبنان بیشتر درک می شود.

انبار سلاح های اهدایی مخالفان محورمقاومت ضد صهیونیستی که عموما از مرزهای لبنان وارد شده و یا دزدیده شده از انبارهای ارتش سوریه، خانه ای که راهبه های ربوده شده معلولای سوریه حدود ۳ ماه در آن محبوس بودند، جنازه های برجای مانده تروریست های تکفیری از کشورهای عربستان ، کویت ، تونس ، لیبی ، اروپا ، چچن ، لبنان و … از جمله شکارهای تصویری این رسانه ها بود.

کارگاه های ساخت سلاح ها از جمله بمب هایی که داخل لاستیک های تراکتور کار گذاشته شده بودند، بمب هایی که باید خنثی شوند تا مردم یبرود بتوانند با آرامش و امنیت به خانه خود بازگردند و از همه مهمتر برای مردم لبنان بویژه ضاحیه جنوبی بیروت ، بئر حسن، هرمل ، اللبوه ، النبی عثمان، کشف « لانه های مرگ» بود.

نیروهای ارتش سوریه توانستند بعداز بررسی منطقه، لانه های مرگ را در شهر یبرود در منطقه القلمون استان ریف دمشق کشف کنند ، لانه هایی که باندهای تروریستی تکفیری در آنها خودروها را بمب گذاری کرده و به لبنان می فرستاند تا عناصر انتحاری در مناطقی که حامیان محور مقاومت زندگی می کنند، منفجر کنند.

نیروهای ارتش سوریه علاوه بر شناسایی لانه های مرگ ، شماری خودرو را که بمب گذاری شده و آماده ارسال به لبنان برای انفجارهای تروریستی انتحاری بودند، کشف کردند.

مرکز اصلی بمب گذاری خودروها در یک مزرعه به نام « سکفتا» در حومه شهر یبرود قرار داشت که شامل یک کارگاه ساخت مواد منفجره ، موشک و گلوله های خمپاره و بمب ها و کمربندهای انفجاری است. در این مزرعه تعدادی خودروی سرقت شده در لبنان هم در نوبت انتظار بمب گذاری بودند.

منابع خبری از بمب گذاری خودروها به مثابه یک تجارت پردرآمد یاد کرده اند که روند آن از سرقت تا انتقال به یبرود، سفارش ها برای بمب گذاری با انواع مواد منفجره و در حجم های بالاتر از یکصد کیلوگرم و گاهی تقویت شده با گلوله های خمپاره و آرپی جی، ساخت و انتقال به لبنان از راههای غیرقانونی و … می شد و چانه زنی برای کم و زیاد کردن قیمت ها رونقی به این معامله مرگ بخشیده بود.

شبکه المنار یک خودروی نیسان مورانو را به نمایش گذاشت که با بمبی با بیش از۲۰۰ کیلوگرم از خطرناک ترین مواد منفجره بمب گذاری شده و آماده ارسال به لبنان بود. این خودرو همه مشخصه های یک خودرو لبنانی را داشت از جمله آرمی را که گمرک لبنان بر ماشین های وارد شده از خارج نصب می کند، بر شیشه آن چسبیده بود.

یک افسر سوری گفت که این مرکز بمب گذاری خودرو یکی از مراکز متعلق به باند تروریستی تکفیری « جبهه النصره» بود که براساس سفارش سرکردگان خود در سوریه و لبنان و یا براساس سفارش دیگر گروه های تروریستی تکفیری خودروهای بمب گذاری شده را آماده سازی می کردند.

منابع خبری لبنانی اعلام کرده اند علاوه بر خودروهایی که تاکنون در مناطق مختلف لبنان منفجر شده اند، بیش از ۳۰ خودرو دیگر هم کشف و بمب آنها خنثی شده است اما مشخص نیست که چه تعداد ماشین بمب گذاری شده دیگر در عرسال هستند و یا در خیابان ها تا رسیدن به یک هدف سرگردان هستند.

دولت سوریه اینک راحت تر می تواند به جبهه شمال بپردازد و احتمالاً باید شاهد عملیات گسترده ای در منطقه حلب بود که سرنوشت آن نیز از هم اکنون روشن است. هرچند امکان عملیات انتحاری تکفیری ها در لبنان به حداقل رسیده و یا حتی بسیار دشوار شده است، اما احتمالاً بخشی از گروههای تکفیری از سوریه به لبنان فرار می کنند و مشکلاتی را نیز در آنجا به وجود خواهند آورند.