فوت 4 نفر 32 زائر غیرایرانی در اثر مسمومیت در یکی از هتل‌های مشهد

روز گذشته خبر مسمومیت تعدادی از زائران غیرایرانی و فوت 4 نفر از آنها در یکی از هتل‌های مشهد به مهم‌ترین خبر استان خراسان رضوی تبدیل شد. پس از پیگیری‌ها و تماس‌های مکرری که بعد از شنیدن خبر این حادثه با اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فرمانداری و دادستانی مشهد انجام شد، سرانجام عبدالله بهرامی […]

روز گذشته خبر مسمومیت تعدادی از زائران غیرایرانی و فوت 4 نفر از آنها در یکی از هتل‌های مشهد به مهم‌ترین خبر استان خراسان رضوی تبدیل شد. پس از پیگیری‌ها و تماس‌های مکرری که بعد از شنیدن خبر این حادثه با اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فرمانداری و دادستانی مشهد انجام شد، سرانجام عبدالله بهرامی رئیس بیمارستان امام رضا(ع) با تایید این خبر به ایسنا از مسمومیت چندین زائر غیرایرانی و رسیدن آمار فوت‌شدگان به چهار نفر خبر داد.وی با اشاره به تعداد این زائران که در قالب تور زیارتی سیاحتی از عربستان به مشهد سفر کرده‌اند اعلام کرد: این افراد صبح روز گذشته 17 خردادماه با علائم سرگیجه، استفراغ، تهوع و افت فشار خون به بیمارستان امام رضا(ع) انتقال یافتند.

درحالی‌که روز گذشته برخی منابع علت مسمومیت را ناشی از مصرف غذا و مواد خوراکی و برخی دیگر سمپاشی اتاق‌های هتل پیش‌بینی کرده بودند، دادستان عمومی و انقلاب مشهد اعلام کرد که علت مسمومیت زائران غیرایرانی در مشهد در دست بررسی است.ساعتی بعد رئیس بیمارستان امام رضا(ع) اعلام کرد که در مجموع 33 زائر غیرایرانی در مشهد مسموم شده‌اند که تعداد چهار نفر نیز فوت شده‌‍اند.بهرامی اظهار کرد: از تعداد 33 نفر، 15 کودک و 14 نفر بزرگسال(هفت زن و هفت مرد) بوده‌اند که در حال حاضر نیز در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بستری هستند که متاسفانه تاکنون چهار نفر فوت شده‎اند که از این تعداد سه کودک و یک نفر نوجوان بوده است.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد صبح امروز 18 خرداد ماه با اعلام خبر چگونگی مسمومیت زائران غیر ایرانی  گفت: استنشاق گاز سمی، علت مسمومیت زائران غیر ایرانی بوده اما تاکنون چگونگی استنشاق گاز سمی در زائران هنوز مشخص نشده است.وی با بیان این‌که تعدادی در بخش آی.سی. یو (ICU) بستری هستند، افزود: حال دیگر بیماران رو به بهبود است و به احتمال زیاد امروز از بیمارستان مرخص می‌شوند.سرانجام در این رابطه رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی به اظهارنظر پرداخت و در مورد مسمومیت و مرگ زائران غیرایرانی در مشهد گفت که اقدامات مقدماتی از جمله کالبدشکافی و آزمایش‌های پزشکی انجام شده، در مرحله تکمیل است و سپس به تهران ارسال می‌شود.

حجت‌الاسلام علی مظفری گفت: در این حادثه حدود 15 نفر از زائران غیرایرانی دچار مسمومیت شدند و متاسفانه 4 نفر از آنها فوت کردند.وی با بیان این‌که از نظر قضایی به این نتیجه که عمل مجرمانه‌ای در این زمینه صورت گرفته باشد، نرسیده‌ایم، ادامه داد: تاکنون به هیچ مدرکی که نشان دهد شخص خاصی از روی عمد باعث مسمومیت این زائران غیرایرانی شده، نرسیده‌ایم.مظفری تصریح کرد: دادسرا و مقامات امنیتی این موضوع را که اگر احیانا سوءقصدی برای مسمومیت زائران غیرایرانی صورت گرفته باشد، در دستور کار خود قرار می‌دهند.

در ادامه اظهارنظرهای گوناگون پیرامون این حادثه وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز در تشریح آخرین وضعیت مسمومان مشهد با اشاره به مرگ چهار تن تا پایان شب گذشته گفت:‌ در نمونه خون این بیماران علائم مسمومیت مشخص شده است.این موضوع به دلیل استفاده از سمی بوده که در اتاق‌ها جهت سم‌پاشی استفاده شده است و در نمونه خون این بیماران علائم مسمومیت مشخص شده است.هاشمی درباره این‌که آیا این موضوع عمدی بوده یا خیر، گفت: در این زمینه دستگاه‌های نظارتی باید پاسخ دهند. آنچه که مربوط به وزارت بهداشت بوده، به سرعت عمل شده است و تشخیص و درمان‌های لازم صورت گرفته است. مجموعه این افراد 33 نفر بوده‌اند که تا پایان شب گذشته متاسفانه چهار نفر از آنها به دلیل مسمومیت شدید جان خود را از دست دادند.وی تاکید کرد: در هر حال با توجه به شرایط‌مان در منطقه و هم‌چنین موضوع عربستان، چنین مباحثی باید به سرعت پیگیری و اطلاع‌رسانی شود و متخلفان نیز باید به شدیدترین وجه مجازات شوند. مردم نیز همین انتظار را دارند.

بازداشت مدیر هتل

با بازتاب این خبر در رسانه‌ها، رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی ساعتی پیش از بازداشت مدیر و حدود 4 نفر از پرسنل هتلی که تعدادی از زائران غیرایرانی در آن دچار مسمومیت شده بودند، خبر داد.حجت‌الاسلام علی مظفری با بیان این مطلب، اظهار کرد: بنا به تشخیص بازپرس و برای انجام تحقیقات مقدماتی مدیر و 4 نفر از پرسنل هتل مذکور بازداشت شده‌اند.وی درباره علت مسمومیت زائران غیرایرانی در هتل گفت: گمانه‌زنی اولیه نشان داده که مسمومیت آنها به دلیل جا گذاشتن قرص‌های برنج که برای از بین بردن حشرات در اتاق‌ها استفاده شده بود، است. ظاهرا سهل انگاری برخی از پرسنل هتل در پاک‌سازی اتاق‌ها باعث مسمومیت این زائران شده است.رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی یادآور شد: اقدامات مقدماتی اعم از کالبدشکافی، نمونه برداری انجام شده و به آزمایشگاه‌های تخصصی پزشکی قانونی تهران ارسال شده است. تا زمانی که نتایج این آزمایشات به‌ دست‌مان نرسد نمی‌توانیم علت دقیق فوت و مسمومیت را بیان کنیم.

استفاده از “سم غیرمجاز” برای سم‌پاشی هتل زائران غیرایرانی در مشهد

رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت نیز درباره مسمومیت زائران غیرایرانی در یکی از هتل‌های مشهد، گفت: آنچه که تاکنون مسجل شده حاکی از آن است که متاسفانه از یک سم غیرمجاز برای سم‌پاشی اتاق‌ها استفاده شده است.دکتر رسول دیناروند در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در پاسخ به سوالی درباره عمدی یا سهوی بودن این حادثه، گفت: این که این موضوع خواسته بوده یا ناخواسته باید توسط دستگاه‌های مربوطه بررسی و اطلاع رسانی شود، اما تخلف در این‌که از سم غیرمجاز استفاده شده، محرز است.وی درباره نوع سم استفاده شده نیز گفت: آزمایشات نشان می‌دهد مسمومیت با سم غیرمجازی صورت گرفته که نباید برای سم‌پاشی در چنین مکان‌هایی استفاده شود؛ سمی بوده که در اتاق‌ها گذاشته‌اند، این سم تصعید می‌شود و بخار آن حشرات موذی و آفت را از بین می‌برد.دیناروند تاکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز بارها اعلام کرده که استفاده این چنینی از این سم غیرمجاز است. قبلا هم سابقه داشته که افرادی با این سم خودکشی ‌کنند و مرگ و میر تصادفی ناشی از سم را نیز داشتیم.

سخنگوی قوه قضاییه نیز در رابطه با مسمومیت و فوت چند زائر غیرایرانی در مشهد در نشست خبری امرز خود توضیحاتی را ارائه کرد.بازداشت 5 نفر در رابطه با مسمومیت زائران غیرایرانی در مشهدمحسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: اتفاقی که در هتلی در مشهد رخ داد باعث تاسف و تاثر شد و من نیز از طرف قوه قضاییه و شخص خودم در این رابطه اظهار تاسف می‌کنم.وی افزود: امیدوارم مصدومین این حادثه هر چه سریع‌تر بهبودی کامل پیدا کنند و به بازماندگان افرادی که در این رابطه فوت شده‌اند تسلیت می‌گویم.سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که در این رابطه ساعتی پیش با دادستان مشهد در تماس بودم، گفت: تاکنون چیزی مبنی بر عمدی بودن قضیه به دست نیامده، هر چند این اظهارنظر نهایی نیست.

محسنی‌اژه‌ای گفت: در این رابطه پرونده بلافاصله تشکیل و بازپرس ویژه برای رسیدگی به آن تعیین شد. بر این اساس از دست‌اندرکاران و مسئولین هتل تحقیق شد و در حال حاضر پنج نفر در بازداشت هستند.وی گفت: از افراد نمونه‌برداری شده و چیزی که مشخص است موضوع مسمومیت است، اما آزمایش سم‌شناسی در حال انجام است و قرار شده که تا عصر نتیجه را اعلام کنند.سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: از آب و غذاهای آنجا هم نمونه برداری شده است. در این رابطه 24 نفر مجموعا مسموم شدند که تعدادی از آنها بعد از معالجه مرخص شدند، برخی هم تحت درمان‌اند و متاسفانه چهار نفر نیز فوت شدند.