الانبار در آستانه پاکسازی ؛نیروهای عراقی پای دروازه های الگرمه خیمه زده اند

نبردها در مناطق مختلف استان الانبار در روز شنبه ادامه یافت و شدت درگیری ها در برخی مناطق بیشتر و درعین حال رمادی مرکز استان و الگرمه شهری در حدود 15 کیلومتری شرق فلوجه صحنه شدیدترین جنگ و گریز میان نیروهای دولتی و مردمی با تروریست های داعش بود.از یکی از چهار محور اصلی و […]

نبردها در مناطق مختلف استان الانبار در روز شنبه ادامه یافت و شدت درگیری ها در برخی مناطق بیشتر و درعین حال رمادی مرکز استان و الگرمه شهری در حدود 15 کیلومتری شرق فلوجه صحنه شدیدترین جنگ و گریز میان نیروهای دولتی و مردمی با تروریست های داعش بود.از یکی از چهار محور اصلی و خط تماس با داعش که در اختیار نیروهای مردمی(الحشدالشعبی) است، گزارش داد: نیروهای عراقی روز شنبه از محورهای ‘حیتاوین’، ‘پل رعود’، جاده اصلی الگرمه و الهیب، با تروریست های داعش درگیر شدند.فرماندهان در منطقه عملیاتی گفتند که نیروهای عراقی، همراه با نیروهای مردمی و عشایر و داوطلبان اهل سنت روز جمعه توانستند از دو محور خود را به دو کیلومتری شهر الگرمه برسانند و روز شنبه(دیروز)، صدای شدید انواع سلاح های سنگین و تیربارها در سراسر منطقه تا ابراهیم بن علی در حدود 25 کیلومتری غرب بغداد نیز شنیده می شد که حکایت از جنگ و گریز سختی در این منطقه داشت.

81585166-6412133

** گزارش از منطقه درگیری

صبح شنبه سراغ باسم سلامی، از مسوولان و فرماندهان یکی از محورهای الگرمه در دفتر کارش در یکی از محلات بغداد رفتم. لحظاتی گپ زدیم و او درباره آخرین وضعیت منطقه عملیاتی الگرمه توضیحاتی داد، بعد رفت لباس نظامی به تن کرد و با او همراه شدیم تا منطقه ای در حدود سه تا چهار کیلومتری شهر الگرمه.در گذر از جاده ای به طول 35 کیلومتر از بغداد به سمت غرب، به سمت شهری که به دلیل وجود نخلستان ها و باغات انبوه و اراضی وسیع کشاورزی و همچنین وجود نیزارها، به یک منطقه استراتژیکی معروف است، تردد خودروهای نظامی، نشان از شروع تحرکات تازه در منطقه داشت.شهر الگرمه که از حدود یک سال و نیم پیش همراه فلوجه به اشغال نیروهای داعش درآمده، این روزها گرداگردش را نیروهای عراقی و عشایر منطقه در اختیار گرفته اند و گفته می شود، بازپس گیری این شهر به مثابه فرو ریختن دژ فلوجه است.

پیشروی های نیروهای عراقی شامل ارتش، نیروهای مردمی و عشایر در منطقه الگرمه طی چند روز گذشته، چند دستاورد مهم داشته اند، از جمله: محاصره الگرمه از سه محور، قطع راههای پشتیبانی داعش میان استان های الانبار و صلاح الدین، تامین امنیت بغداد از طریق دور شدن بیشتر داعش از حزام بغداد (کمربند بغداد) و باز شدن راه و ایجاد زمینه برای عملیات آتی پاکسازی کامل الانبار، و اینها را فرمانده گفت.علاوه براین ها با آزادسازی کامل الگرمه یک اتفاق مهم نیز در صحنه نبرد خواهد افتاد؛ الگرمه در حقیقت به دژ و حیات خلوت فلوجه معروف است و شکستن این دژ دفاعی تروریست های داعش زمینه های آزادی فلوجه را بیشتر و تحقق آن را تسریع خواهد کرد.همچنین امنیت جاده بغداد – سامرا را در بخش جنوبی تر آن و نیز راههای ارتباطی دو منطقه سید غریب و اسحاقی را در شمال بغداد ارتقا خواهد داد.

الگرمه شهری با جمعیت 200 هزار نفری، منطقه ای است پوشیده از نخلستان ها و باغات و مردمانش همچنان به نظام قبایلی پایبند مانده اند؛ اینجا منطقه ای است که آمریکایی ها در دو حمله به فلوجه در سال های 2004 و 2005 نتوانستند وارد این شهر شوند.این شهر به خاطر فاصله 35 کیلومتری اش با بغداد، به عنوان یک مرکز سازماندهی حملات داعش به سمت حزام و مناطق حاشیه ای شمال و غرب پایتخت مورد استفاده قرار می گرفت و توانسته بود تا 10- 15 کیلومتری بغداد نیز نفوذ کند؛ داعش طی ماههای گذشته همواره با استفاده از کاتیوشا و خمپاره مناطقی از بغداد شامل کاظمین و الشعله را از همین منطقه زیر گلوله باران می گرفت.باسم، با ابراز امیدواری نسبت به شروع عملیات الانبار در روزهای آینده، گفت: با آزادی الگرمه دروازه های فلوجه گشوده خواهد شد؛ فرمانده اعتقاد دارد که آزادی الگرمه نقش تعیین کننده ای در سرنوشت جنگ با تروریست ها دارد.

فرمانده هنگام عبور از منطقه سلامیات و عگرکوف با خبر شد که یک گروه 140 نفره از نظامیان عراقی روز جمعه (روز قبل) در شمال این منطقه در استان صلاح الدین توسط داعش قتل عام شده اند که در میان قربانیان، یک فرمانده لشکر و تعدادی فرمانده ارشد هم بوده است.البته بعدا با خبر شنیدیم که آنها در محاصره داعش گرفتار شده و گویا به آنان کمک نرسیده بود. فرمانده بعد از اطلاع از این خبر گفت: همانطور که گفتم آزادی الگرمه از اهمیت استراتژیکی بالایی برخوردار خواهد بود و اگر این اتفاق هرچه زودتر بیفتد، دیگر احتمال چنین حوادثی به صفر نزدیک خواهد شد.از منطقه ابراهیم بن علی که به سمت الگرمه خارج شدیم، صدای پی در پی انفجارها در خودرو می پیچید و دیگر رفت و آمدی در این جاده دیده نمی شد. در آن خلوتی، نیزارهای انبوه با نی های قد کشیده فضای وحشت را بر منطقه حاکم کرده بود. آیا نمی شد، از لابلای آن نیزارها و باغات تروریست وارد جاده شوند؟

اما فرمانده می گوید امنیت جاده خوشبختانه تامین است. اما اطراف جاده مملو از بمب و تله هایی است که داعش کار گذاشته و خانه های کنار جاده نیز که بدون استثنا با گلوله های سبک و سنگین به ویرانه تبدیل شده اند، بمب گذاری شده اند.در طول جاده نیز قدم به قدم آسفالت های برآمده را می توان دید که بعضی از آنها به چاله هایی به عمق یک متر تبدیل شده اند که همه اینها آثاری از بمب های کنار جاده ای داعش است.فرمانده، یک پل منهدم شده را در مسیر نشان می دهد و می گوید این پل اگر چه یکبار منفجر شده، اما هنوز بمب عمل نکرده در مخروبه آن وجود دارد. او سپس کنار جاده توقف کرده و یک کولر را نشان می دهد که وسط جاده رها شده است. پشت کولر سوراخ سوراخ، یک خمپاره فرو رفته در زمین دیده می شود که عمل نکرده است. نیروها حتی جرات نمی کردند به آن کولر دست بزنند چون احتمال داده می شد که آن هم یک تله باشد.

در حوالی 4 کیلومتری شهر الگرمه به یک مقر و در امتدادش یک خاکریز طویل ، در طول جاده اصلی الگرمه می رسیم؛ فرمانده می گوید اینجا خط مقدم و خط تماس ما با داعش است.او سپس ما را به یک ساختمان ویران هدایت می کند که در آن چند جمجه و اسکلت انسان دیده می شود. آنها متعلق به نیروهای داعش هستند که در لابلای بلوک های سیمانی و آجرهای فرو ریخته رها شده اند و بچه های مستقر در این محل می گویند، برای جمع آوری آن اسکلت ها نمی توان خیلی جلو رفت، چون این منطقه به شدت آلوده به بمب و تله های انفجاری است.عباس، تیربارچی حدودا 25 ساله از نیروهای مردمی، از پشت خاکریز ساختمان های روبه رو را نشان می دهد که فاصله شان 30-40 و در نهایت 100 متری است. او می گوید نیروهای داعش تا این ساختمان ها می آیند و از آنجا با هم درگیر می شویم؛ اکثرا بعد از غروب آفتاب، اما در طول روز هم می آیند و از اینجا خط ما را هدف می گیرند.

صدای شلیک ها در فاصله کوتاهی شنیده می شود. گاهی از این سو و گاهی از دور دست ها؛ عباس هر صدایی را خوب می شناسد و می داند از کجا شلیک شده و از جانب نیروهای خودی است یا داعش!باسم سلامی، در همین محل، توضیحات کاملتری از وضعیت منطقه می دهد و می گوید: نیروهای ما هم اکنون در چهار محور با داعش درگیر هستند و در حقیقت چهار خط دفاعی داریم که بین 4-5 کیلومتری تا 2 کیلومتری شهر الگرمه امتداد دارند. او قسمت شمال غربی را نشان داده و می گوید در آن منطقه ارتش و نیروهای مردمی و عشایر تا دو کیلومتری شهر هم رسیده اند.نیروهای حاضر در این خط در پشت برخی ساختمان ها و خاکریز موجود و برخی نیز در نیزارها موضع گرفته بودند و هرازگاهی صدای شلیک ها بالا می گرفت.غروب هنگام از نیروهای مستقر در این محور جدا شده و به سمت بغداد باز می گردیم، چرا که بیم آن می رود به تاریکی هوا برخورد کنیم. هنگام بازگشت، در آن جاده خلوت و متروکه چند کاروان از نیروهای الحشد الشعبی را دیدیم که در حال عزیمت به منطقه عملیاتی بودند؛ چراغ ها را روشن کرده و صدای سرودهای حماسی از خودروها شنیده می شد و نیروها خندان و درحالی که اسلحه هایشان را بلند کرده و بالا برده بودند، شعارهایی می دادند.در همان نزدیکی ها فرمانده یک مدرسه تخریب شده را نشان می دهد و می گوید عکس بگیر تا نشان داده شود که داعش با همه مظاهر تمدن و انسانیت و علم و آگاهی دشمنی دارد.