محاصره ناوگان اوکراین توسط روسیه/ اوکراین: این یعنی جنگ

در حالیکه اخبار تایید نشده ای از محاصره ناوگان دریایی اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه منتشر شده است، وزیر خارجه آن کشور از انگلیس و آمریکا برای حفظ امنیت کمک خواسته است.به گزارش سرویس بین الملل عصر ما؛شبکه خبری الجزیره ˈآندری پراوبیˈ دبیر شورای امنیت ملی اوکراین که مسئولیت فرماندهان بلندپایه امنیتی و نظامی […]

در حالیکه اخبار تایید نشده ای از محاصره ناوگان دریایی اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه منتشر شده است، وزیر خارجه آن کشور از انگلیس و آمریکا برای حفظ امنیت کمک خواسته است.به گزارش سرویس بین الملل عصر ما؛شبکه خبری الجزیره ˈآندری پراوبیˈ دبیر شورای امنیت ملی اوکراین که مسئولیت فرماندهان بلندپایه امنیتی و نظامی را برعهده دارد، گفت: به وزیر امور خارجه دستور داده شده است تا از آمریکا و انگلیس برای تضمین امنیت اوکراین کمک بخواهد.

54183_841

همچنین این شبکه خبری در گزارش تایید نشده و کوتاه دیگری اعلام کرد ناوگان روسیه در دریای سیاه رزمناوهای اوکراین را محاصره کرده است.درهمین حال یک مقام بلندپایه امنیتی اوکراین روز یکشنبه گفت: کیف همه نیروهای ذخیره نظامی را برای افزایش آمادگی توانایی جنگی خود فراخوانده است.

ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا روز شنبه در یک گفت و گوی تلفنی با ˈولادیمیر پوتینˈ، همتای روس خود مسکو را به دلیل اعزام نیروی نظامی به اوکراین به نقض آشکار قوانین بین المللی متهم کرد و خواستار کاهش تنش ها بر سر اوکراین شد.منطقه خودمختار کریمه در روزهای اخیر شاهد اعتراض های گسترده عمومی علیه حکومت جدید اوکراین بوده است و در زد و خوردهای مخالفان و طرفداران این حکومت در روزهای اخیر یک نفر کشته و ده ها نفر دیگر مجروح شدند.

اوکراین: این یعنی حنگ

نخست وزیر موقت اوکراین مداخله نظامی روسیه در اوکراین را به منزله آغاز جنگ دانست.در برابر احتمال مداخله نظامی روسیه در اوکراین، مقامات جدید اوکراین برای ارتش این کشور حالت آماده باش اعلام کردند.

آرسنی لوتسنکو نخست وزیر موقت اوکراین اعلام کرد مداخله نظامی اوکراین آغاز جنگ و پایان روابط روسیه و اوکراین خواهد بود.وی گفت : ما آماده هستیم از تمامیت ارضی خود دفاع کنیم. ما متقاعد شده ایم که روسیه در اوکراین مداخله نظامی نخواهد کرد زیرا این مداخله در چنین شرایطی به منزله آغاز جنگ و پایان هرگونه رابطه میان دو کشور خواهد بود.

فرار ۷۰۰ هزار شهروند اوکراینی به روسیه

رسانه های روسیه روز یکشنبه گزارش دادند بنا بر اعلام نیروهای مرزبانی این کشور، حدود ۶۷۵ هزار تبعه اوکراین طی ماههای ژانویه و فوریه، کشور خود را به مقصد روسیه ترک کرده اند.خبرگزاری دولتی ایتار تاس روسیه در این باره گزارش داد نیروهای مرزبانی روسیه اعلام کردند علت مهاجرت این اتباع اوکراین، روبرو شدن آنها با نشانه های «فاجعه انسانی» در این کشور است.یک مقام نیروهای مرزبانی روسیه در این باره گفت: «در صورتی که آشوب ناشی از انقلاب در اوکراین همچنان ادامه داشته باشد، صدها هزار تن از پناهندگان این کشور به مناطق مرزی روسیه سرازیر خواهند شد.»

به گزارش سرویس بین الملل عصر ما ؛ همچنین شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابع روسی اعلام کرد طی ماه های ژانویه و فوریه حدود ۷۰۰ هزار شهروند اوکراینی به روسیه پناه برده اند.

هشدار ناتو

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز یکشنبه اعلام کرد روسیه، صلح در اروپا را به واسطه اقدامات نظامی خود در اوکراین تهدید می کند.«آندرس فوگ راسموسن» دبیر کل ناتو همچنین از مقامات روسیه درخواست کرد تا هر چه سریعتر، تنشهای به وجود آمده در خصوص اوکراین را کاهش دهند.«راسموسن» در این باره گفت:‌« آنچه که روسیه هم اکنون در قبال اوکراین انجام می دهد، ناقض اصول منشور سازمان ملل متحد است. روسیه، صلح و امنیت را در اروپا تهدید می کند.»دبیر کل ناتو همچنین از مقامات روسیه خواست تنش های به وجود آمده را کاهش دهند. وی از طرفین درگیری در اوکراین درخواست کرد «به تلاشهای خود با هدف دور شدن از این وضعیت خطرناک ادامه دهند.»

نگرانی آمریکا

آمریکا نگرانی حضور کشتی جنگی روسیه در آبهای کوباست.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان ، هم اکنون کشتی جنگی ویکتور لیونوف روسیه در آبهای بندر هاوانای کوبا پهلو گرفته است و این مسئله آمریکا را تا حدودی نگران کرده است زیرا این بندر حدود نود مایل با آمریکا فاصله دارد.این کشتی جنگی علاوه بر سامانه های تسلیحاتی در عرشه خود، تجهیزات بسیار پیشرفته ای دارد که برای جمع آوری اطلاعات و رهگیری ارتباطات مخابراتی استفاده می شود. البته حضور کشتی جنگی روسیه در بندر هاوانا بر کسی پوشیده نیست زیرا این کشتی در منطقه ای پهلو گرفته است که بسیار نزدیک به یکی از سواحل گردشگری کوباست که هر روز هزاران گردشگر از سراسر جهان به آنجا می روند.

به گزارش سرویس بین الملل عصرما،در هر حال سفر از پیش اعلام نشده این کشتی جنگی به بندر هاوانا واشنگتن را تا حدودی نگران کرده است. در جریان جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی هزاران نفر از نیروهای خود را در کوبا مستقر کرده بود و ایستگاههای شنود خود را تا سال دوهزار و دو نیز در کوبا حفظ کرده بود که از آمریکا جاسوسی می کردند.ظاهرا برخی از رهبران روسیه دلشان برای آن روزها تنگ شده است. وزیر دفاع روسیه اخیرا گفت او در حال مذاکره با کوباست تا در صورت امکان پایگاههای نظامی روسیه را دوباره به کوبا بازگرداند