وزیر خارجه چین: نباید کاری کرد که تلاش ها تا این مرحله از مذاکرات بی ثمر شود

وزیر امورخارجه چین در نشست مشترک با وزیر امورخارجه ایران،رسیدن به توافق جامع را هدف اصلی 1+5 دانست و گفت: مذاکرات اکنون به مراحل پایانی نزدیک شده است. نباید کاری کرد که همه تلاش ها تا این مرحله بی ثمر شود. ‘وانگ یی’ وزیر امور خارجه چین امروز یکشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر […]

وزیر امورخارجه چین در نشست مشترک با وزیر امورخارجه ایران،رسیدن به توافق جامع را هدف اصلی 1+5 دانست و گفت: مذاکرات اکنون به مراحل پایانی نزدیک شده است. نباید کاری کرد که همه تلاش ها تا این مرحله بی ثمر شود. ‘وانگ یی’ وزیر امور خارجه چین امروز یکشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که طرف ها مسئولیت پذیری خود را در قبال مردم و تاریخ بیشتر کنند تا بموقع به توافق جامع برسند.یکی از خبرنگاران پرسید: چشم انداز مذاکرات هسته ای را چگونه می بینید و چین چه نقشی در این مذاکرات ایفا می کند؟ وزیر خارجه چین پاسخ داد: این سوال را باید دکتر ظریف پاسخ دهد اما من نظرات خودم را می گویم.

81506760-6276760

وانگ یی با بیان اینکه با کوشش و تلاش طرف ها مذاکرات پیشرفت مثبت و مهمی داشته است ، افزود: اکنون مذاکرات همچون مرحله ای است که یک کوهنورد به اوج قله نزدیک شده باشد. البته احتمال دارد پیچیدگی و سختی آن هم در این مرحله بیشتر شود.وی اظهار داشت: ما معتقدیم در این مرحله کلیدی طرف ها باید به سمت نقاط مشترک حرکت کنند و با غلبه بر مشکلات و موانع سعی کنند تلاش ها بی ثمر نشود. تا آخرین مرحله از مذاکرات را نیز به خوبی طی کنیم و به مقصدمان برسیم.وی با تاکید بر اینکه چین همواره در مذاکرات به طور فعال شرکت کرده است گفت: ما به حل و فصل صلح آمیز موضوع هسته ای چه در زمان خوشی و چه سختی پایبند هستیم و معتقدیم این موضوع باید با گفت و گو حل شود.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: ما با گزینه نظامی مخالفیم و با تحریم ها نیز موافق نیستیم. ما همیشه مواضع عادلانه و واقع بینانه اتخاذ کرده ایم و به دنبال منافع شخصی خود نیستیم.وی اظهارداشت: چین نقش میانجی گری را نیز ایفا می کند . مذاکرات دارای فراز و نشیب است و طرف چینی آمادگی دارد این مساله به نفع احسن حل و فصل شود.وانگ یی گفت که به عنوان یکی از طرف های مذاکره کننده هسته ای با ظریف گفت و گو کرده و افزود: مذاکرات هسته ای با فرصت تاریخی و همچنین مشکلاتی مواجه است که باید حل و فصل شود. رسیدن به توافق جامع کمک خواهد کرد که ملت ایران از تحریم ها خارج شود، به صلح و ثبات بین المللی و منطقه ای کمک کند و الگویی برای جامعه جهانی در حل مناقشات بین المللی از طریق مذاکرات باشد.

وزیر خارجه چین در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت به نتیجه نرسیدن بر سر توافقی کلی تا پایان ماه مارس تمدید مذاکرات را برای ادامه کار موثر می دانید؟ گفت: اگر اشتباه نکنم مذاکرات هسته ای 10 سال طول کشیده است و معتقدم رسیدن به توافق جامع یک گرایش اصلی و مورد پسند همه و مردم ایران است و این به نفع ملت های ایران و کشورهای منطقه است.وی ادامه داد: مذاکرات تاکنون برای دو بار تمدید شده است و امیدوار نیستم که برای سومین بار تمدید شود.وزیر خارجه چین به گفت و گوهای مبسوط خود با ظریف درباره روابط دوجانبه ، مسائل بین المللی و منطقه ای هم اشاره کرد گفت: ایران به عنوان کشوری باستانی و بزرگ نقش مهمی در مسائل بین المللی و منطقه ای به ویژه جنبش عدم تعهد دارد.

وی با تاکید بر اینکه طرف چینی برای نقش ایران اهمیت بسیاری قائل است تصریح کرد: روابط با ایران یکی از اولویت های سیاست خارجی ما است.وزیر خارجه چین در ادامه تشریح گفت و گوهای خود با وزیر خارجه ایران توضیح داد: ما به توافق رسیدیم که باید روابط دو کشور را هر چه زودتر توسعه دهیم چرا که این روابط فراتر از دوجانبه و دارای جنبه های راهبردی است. ایران و چین باید زمینه همکاری های راهبردی را استخراج کنند و روابط را در همه زمینه ها گسترش دهند. باید اعتماد سیاسی متقابل را افزایش دهیم و مراودات بین مسوولان دو کشور ایران و چین نیز بیشتر شود.وزیر خارجه چین با تاکید بر منافع کلیدی تهران- پکن گفت: از دعوت آقای روحانی برای سفر رییس جمهوری چین به ایران تشکر می کنم . وی آمادگی دارد در زمان مناسب از ایران بازدید کند.

وانگ یی اظهار داشت: ما آمادگی داریم با طرف ایرانی ایده ساخت نوار اقتصادی جاده ابریشم و احیای جاده ابریشم دریایی را در قرن 21 پیگیری کنیم و برخورد مثبت و استقبال طرف ایرانی از این ایده ها را تحسین می کنیم.وی همچنین با اشاره به اینکه ایران و چین در بخش انرژی همکاری های خوبی دارند ادامه داد: امیدواریم که در این زمینه روابط درازمدت با هم داشته باشیم، روابطی که رو به افزایش و سالم باشد.وی بخش صنعتی را زمینه دیگر همکاری بین دو کشور ذکر و اضافه کرد: در این حوزه نیز ظرفیت های بسیاری برای همکاری وجود دارد.وزیر خارجه چین گفت: امیدواریم در زمینه ساخت شهرک صنعتی و سرمایه گذاری طرف چینی در ایران همکاری بیشتری داشته باشیم و آمادگی داریم همکاری خود را با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جنایات فراملی تقویت کنیم.

وانگ یی با بیان اینکه همکاری در زمینه های فرهنگی، آموزش، تکنولوژی، توریسم و جهانگردی بین ایران پکن باید افزایش یابد ، خاطرنشان کرد: ما آمادگی کامل داریم همکاری و هماهنگی در زمینه مسائل بین المللی و منطقه ای داشته باشیم تا از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه دفاع کنیم.وی در ارزیابی حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت: با وجود رکود جهانی اقتصاد حجم مبادلات دو کشور به بیش از 51 میلیارد دلار رسیده و افزایش یافته است که خبر خوبی برای دو کشور به شمار می رود.وزیر خارجه چین گفت: با وجود رکود اقتصادی در جهان حجم مبادلات دو کشور افزایش یافته و به بیش از 51 میلیارد دلار رسیده که خبر خوبی برای دو کشور است.وی یادآور شد: این حجم مبادلات نشان دهنده آن است که دو کشور ظرفیت و پتانسیل های فراوانی برای همکاری دارند.وزیر خارجه چین از اینکه برای نخستین بار به ایران می آید ابراز خوشحالی کرد و سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت.