دکتر حیصمی : پاسخ حزب الله به رژیم اشغالگر قدس غافلگیر کننده و دقیق بود / این عملیات برای حامیان داعش گیج کننده است

اشاره : عملیات دیروز جبهه مقاومت اسلامی حزب الله در مزارع اشغال شده شبعا و هدف قرار دادن یک ستون زرهی نظامی علاوه بر اینکه پاسخی شایسته ای  به  تجاوز هوایی و تروریستی رژیم اشغالگر قدس در منطقه قنیطره بود از سوی بر اقتدار ،آمادگی و برتری مقاومت اسلامی در برابر ارتش مدعی اسراییل تاکید […]

اشاره : عملیات دیروز جبهه مقاومت اسلامی حزب الله در مزارع اشغال شده شبعا و هدف قرار دادن یک ستون زرهی نظامی علاوه بر اینکه پاسخی شایسته ای  به  تجاوز هوایی و تروریستی رژیم اشغالگر قدس در منطقه قنیطره بود از سوی بر اقتدار ،آمادگی و برتری مقاومت اسلامی در برابر ارتش مدعی اسراییل تاکید دارد.این عملیات که در نوع خود بی نظیر است انعکاس گسترده ای در رسانه های جهان داشت و از زوایای گوناگونی مورد کنکاش کارشناسان قرار گرفت.در همین راستا گفتگویی کوتاه با دکتر عباس حیصمی کارشناس سیاسی خاورمیانه و جهان اسلام انجام داده و به بررسی این عملیات و تاثیر آن بر معادلات منطقه پرداختیم که مشروح آن از نظر می گذرد:

42851576404000370640-235x250

*جناب آقای دکتر بعنوان کارشناس خاورمیانه و آشنا با جنبش های اسلامی ، جایگاه و نقش حزب الله لبنان در معادلات سیاسی منطقه خاورمیانه و اقتدار و آمادگی آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

پس ازتهاجم اسرائیل به جنوب لبنان درسال 1993 موسوم به « عملیات تصفیه حساب » و شکست این رژیم، یک روزنامه آلمانی درمقاله ای تحت عنوان « انتقام اسرائیل و تقویت حزب الله » براین نکته تأکید کرد که رژیم اشغالگرقدس درحمله به جنوب لبنان نه تنها نتوانست به اهداف پیش بینی شده خود برسد، بلکه موجب شد قدرت حزب الله بیش ازپیش دراین منطقه تقویت شود. ایدئولوژی ثابت وپایدار، رهبران متحد و شجاع، رزمندگان فداکاروحمایت گسترده مردمی ازحزب الله نیرویی ساخته است که مقاومتهای آن دربرابرارتش اسطوره ای رژیم صهیونیستی برای این رژیم کمرشکن بوده است. روحیه بالا و اراده قوی رزمندگان حزب الله همراه با ابتکارات جنگ چریکی، اسرائیل را با کابوسی وحشتناک روبرو کرده است. « گوکسیل » سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل درلبنان درسال 1985 شجاعت حزب الله را تحسین کرد و گفت:« نیروهای مقاومت اسلامی ارتش اشباح هستند. اگراسرائیل بخواهد با آنان درگیرشود نمی داند کجا و چه کسی را باید مورد حمله قرار دهد. آنان (حزب الله) به صورت ناگهانی حمله می کنند و هنگامی دیده می شوند که بالای مواضع اسرائیلی ها رسیده اند.»

شکستهای پیاپی رژیم صهیونیستی ازحزب الله برای این رژیم یک مسئله بود. اما مسئله اصلی این بود که روش مبارزاتی حزب الله برگروههای مقاومت فلسطینی تأثیربگذارد. زیرا حزب الله به اثبات رساند که با عملیات انقلابی و جنگ چریکی می توان ارتش اسرائیل را ازسرزمینهای عربی اخراج نمود. تاکتیک مبارزاتی حزب الله به سرعت تأثیرخود را گذاشت و به فاصله کوتاهی پس ازشکل گیری حزب الله «جهاد اسلامی فلسطین» درسال1983 اعلام موجودیت کرد که دقیقا” ازروشهای مبارزاتی حزب الله الگو گرفته بود. «نزار حمزه» تحلیل گرعرب دراین باره می نویسد : « جهاد اسلامی خواهردوقلوی مقاومت اسلامی توسط حزب الله درسال 1983 بوجود آمد و مسئولیت بمب گذاری انتحاری متعدد علیه سفارت آمریکا، تفنگداران آمریکایی و پایگاه چتربازان فرانسوی را برعهده گرفت.

*هدف رژیم صهیونیستی در حمله تروریستی به مجاهدان و رزمندگان حزب الله و فرماندهان جبهه مقاومت اسلامی در منطقه «قنیطره» چه بوده است؟

اگر اخبار 20 روز پیش را دنبال و مرور کنیم ،سید حسن نصرالله  دبیر کل حزب الله اعلام کرد این گروه آمادگی کاملی در تمام جبهه ها دارد و در هر جنگی که در آینده با اسرائیل داشته باشد می تواند تا الجلیل هم پیشروی‌ کند. نصرالله همچنین تاکید کرده بود که حزب الله سلاح هایی در اختیار دارد که اسرائیل حتی فکر آن را هم نمی‌کند. هرچند این سخن تاثیر زیادی بر اسرائیلی ها داشت اما مانع از این نشد که فرصت به دست آمده را غنیمت نشمرده و علیه فرماندهان آن در سوریه اقدام نکنند. اما در نزد کارشناسان مختلف امور خاورمیانه پرسش های فراوانی پیرامون این عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی پیش آمد که بطور نمونه ،رهبران رژیم صهیونیستی با چه هدفی این حمله را انجام دادند، آیا مسائل سیاسی داخلی این رژیم و برگزاری انتخابات کنست در این زمنیه تاثیرگذار بوده است؟ در مقابل با توجه به شرایطی که در منطقه و به طور خاص در سوریه حاکم است و با توجه به حضوری که حزب الله در سوریه داشته و با گروه‌های تکفیری می‌جنگد، واکنش آن به حمله اسرائیل چه خواهد بود؛در مورد عواقب احتمالی این حمله اسراییلی ها و واکنش حزب الله به آن مطرح شد. نگرانی هایی نیز در مورد احتمال انتقام گیری حزب الله، یا تنش نظامی و افزایش سطح درگیری ها در جبهه لبنانی- اسراییلی وجود داشت. با این وجود، عملکرد حزب الله در سال های اخیر احتمال بروز چنین تحولاتی را منتفی می کند، چون احتمال این وجود دارد که این حزب بخواهد واکنش خود را بیرون   از لبنان نشان دهد، مخصوصا با توجه به اینکه حمله اسراییل که مبارزان حزب الله را هدف قرار داد نیز بیرون لبنان انجام شده بود.آیا جبهه مقاومت وارد جنگی گسترده با این رژیم خواهد شد یا اینکه انتقام خود را با حذف عنصر برجسته ای از این رژیم در خارج حزب الله در حال برنامه ریزی برای فعال شدن در مرزهای شرقی سوریه است و همزمان با این موضوع سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله، نیز تهدید کرده است که حزب الله برای هر گونه جنگ احتمالی با اسرائیل آمادگی کامل دارد.

*جناب آقای دکتر انتخاب موقعیت زمانی عملیات حزب الله در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در قنیطره و ابعاد را بیان بفرمایید؟

ببنید سید حسن نصرالله به صاحب وعد صادق هم در جهان اسلام و هم در نزد دشمنان شناخته شده است و پیام کوتاه ایشان همه را در انتظار نوع مقابله به مثل حزب الله قرار داده بود ،اما جهت گیری تبلیغاتی و حرکت تاکتیکی جبهه مقاومت همه را غافلگیر و مبهوت ساخت.اسراییل با انجام عملیات تروریستی قنیطره در خارج از مرزهای لبنان انتظار داشت که حزب الله لبنان برای مقابله به مثل از همان نقطه و حتی شاید در جولان اقدام نماید ،اما رهبریت مقاومت اسلامی زیرک تر از آن است که خود را وارد یک جنگ تمام عیار و هزینه هایی را متوجه مردم لبنان و سوریه کند و حربه مظلوم نمایی را بدست رژیم اشغالگر قدس بدهد.لذا جبهه مقاومت عملیات و پاسخ نخست خود را در مزاع اشغال شده شبعا داد.اولا این مزارع متعلق به لبنان و در درون مرزهای بین المللی است،ثانیا:اسراییل این مزارع را متجاوزانه اشغال و منطقه نظامی اعلام کرده لذا برای هر لبنانی این حق محفوظ است تا برای آزادسازی آنها اقدام نماید و این امر دقیقا منطبق با منشور سازمان ملل است.پس عملیات تلافی جویانه حزب الله در واقع هم اسراییل و هم حامیان بین المللی اش را کاملا غافلگیر و بهانه فضاسازی را از آنها گرفته است علیرغم اینکه هنوز این آغاز راه است و اسراییل باید منتظر اقدامات دیگری باشد.کما اینکه در بیانیه نخست حزب الله به این مساله اشاره شده است.

*جناب حیصمی این عملیات چه تاثیری بر روند فعالیت گروههای تروریستی مورد حمایت صهیونیزم همچون داعش و النصره گذاشته است؟

اتفاقا به نکته خوبی اشاره کردید ، همه آزاداندیشان جهان و امت اسلامی بخوبی می دانند که گروههای تکفیری و تروریستی همچون داعش و النصره در واقع به نیابت از اسراییل ، آمریکا و ارتجاع منطقه به جنگ اسلام ناب محمدی (ص) و جبهه مقاومت اسلامی  آمده اند و در این راه رژیم صهیونیستی امکانات تجسسی ،اطلاعاتی و لجستیکی فراوانی را در اختیار تروریست ها قرار داده و براساس اسناد و شواهد موجود، اتاق عملیات های تروریستی  داعش توسط فرماندهان ارشد موساد اداره می شود .لذا عملیات غرورآمیز حزب الله لبنان  ضربه مهلکی بر  حامیان اصلی تکفیری ها و تروریست ها وارد ساخته و این امر بشدت تکفیری های داعش را در حالت استیصال و ضعف قرار داده است و در حال حاضر در لاک خود فرو رفته اند چون برتری تاکتیک و تسلیحات جبهه مقاومت بر حامیان خود را بوضوح مشاهده کردند لذا از ترس عملیات مشابه بشدت منفعل شده اند .

*آقای دکتر بنظر شما شما حزب الله به این مقدار از پاسخ اکتفا خواهد کرد؟

یقینا خیر،زیرا دلایل و شواهد مختلفی وجود دارد که این عملیات همه پاسخ حزب الله و جبهه مقاومت نیست .اولا اسراییل در خارج از مرزهای لبنان و در واقع در عمق استراتژیک جبهه مقاومت اسلامی اقدام تروریستی انجام داده است لذا در راستای تنبیه بیشتر و گرفتن درس عبرت احتمالا اقدامات دیگری در راه است و هم اکنون ارتش رژیم صهیونیستی در آمادگی و هراس بسر می برد.از سویی پیام صاحب وعد صادق ابعاد گسترده و معانی ژرفی دارد که در آینده برای دوستان و دشمنان روشن خواهد شد.