متحد تیموشنکو، رئیس جدید مجلس اوکراین/ بازگشت به قانون‌اساسی ۲۰۰۴/آزادی تیموشنکو

به دنبال استعفای “وولودیمیر ریباک”، رییس پارلمان اوکراین به دلیل آنچه که آن را بیماری خواند، الکساندر تورچینف،‌ از حزب یولیا تیموشنکو به عنوان رئیس جدید پارلمان انتخاب شد. در همین حال لایحه ‌ای برای استیضاح رییس جمهور به پارلمان اوکراین تقدیم شد که در وب‌سایت پارلمان این کشور نیز منتشر شده اما هنوز هیچ […]

به دنبال استعفای “وولودیمیر ریباک”، رییس پارلمان اوکراین به دلیل آنچه که آن را بیماری خواند، الکساندر تورچینف،‌ از حزب یولیا تیموشنکو به عنوان رئیس جدید پارلمان انتخاب شد. در همین حال لایحه ‌ای برای استیضاح رییس جمهور به پارلمان اوکراین تقدیم شد که در وب‌سایت پارلمان این کشور نیز منتشر شده اما هنوز هیچ جزئیاتی درباره آن به دست نیامده است. رهبر مخالفان نیز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در تاریخ ۲۵ مه (اوایل خرداد) شده است.هم‌چنین بر اساس تازه‌ترین خبرها یولیا تیموشنکو از زندان آزاد شد.

mail-186

به گزارش گروه دریافت خبر عصرما به نقل از خبرگزاری نووستی، علاوه بر اعلام استعفای رییس پارلمان که معاونش آن را اعلام کرد، بسیاری از اعضای حزب حاکم “مناطق” اوکراین نیز اعلام کرده‌اند در اعتراض به استفاده پلیس از زور علیه معترضان، از این حزب کناره‌گیری می‌کنند.پس از کناره‌گیری رئیس پارلمان «الکساندر تورچینف» با ۲۸۸ رای موافق به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. وی رئیس سابق نیروهای امنیتی اوکراین و متحد یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین است.

پایگاه خبری راشا تودی گزارش داد، «آرسن آواکوف» از قانونگذاران اپوزیسیون به عنوان وزیر کشور جدید تا زمان تشکیل دولت ائتلافی جدید منصوب شد.طبق گزارش راشا تودی، لایحه استیضاح رییس جمهوری تقدیم مجلس شده و ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، کی‌یف را به مقصد خارکف ترک کرد تا در نشست مناطق جنوب شرقی شرکت کند. در پی انتشار خبر خروج یانوکوویچ، معترضان مقر ریاست جمهوری در مرکز کی‌یف را محاصره کرده‌اند و به نظر می‌رسد فعالان مخالف، کنترل ورودی‌های کاخ ریاست جمهوری در کی‌یف، پایتخت، را در دست گرفته‌اند.

روزنامه گاردین نیز گزارش داد که ویکتور یانوکوویچ کی‌یف را به مقصد نامشخصی ترک کرده است و این در حالی است که برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که وی به خارکف رفته است. یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی که در محوطه کاخ ریاست جمهوری بوده، می‌گوید به نظر می‌رسد ساختمان خالی است.

لایحه جدید استیضاح ریاست جمهوری توسط نیکولای رودکووسکی، رئیس حزب سوسیالیست اوکراین که بخشی از ائتلاف حاکم “مناطق” است، تدوین شد.قانون کنونی اوکراین یک بند استیضاح دارد اما شدیدا پیچیده است و بسیاری می‌گویند، اجرای آن غیرممکن است.از سوی دیگر اعلام شد قانون اساسی سال ۲۰۰۴ امروز بدون امضای یانوکوویچ مجددا به اجرا گذاشته می‌شود. بر اساس این قانون اساسی اختیارات یانوکوویچ کاهش یافته و بر اختیارات پارلمان افزوده می‌شود.

در همین حال با وجود توافقی که میان دولت و مخالفان اوکراین امضا شده، در طول شب گذشته ده‌ها هزار نفر همچنان در میدان استقلال در مرکز شهر کی‌یف، پایتخت، ماندند.   به گفته خبرنگاران، معترضان به این توافق برای برگزاری انتخابات زودهنگام با احتیاط نگاه می‌کنند و معتقدند که مفاد آن اجرا نخواهد شد.   روز جمعه، زمانی که رهبران مخالفان در میدان استقلال حاضر شدند، تظاهرکنندگان آنها را هو کردند. بسیاری از معترضان از این خشمگین هستند که رهبران مخالفان نتوانسته‌اند ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهور، را وادار به استعفا کنند.برگزاری انتخابات زودهنگام، تشکیل دولت وحدت ملی و ایجاد تغییراتی در قانون اساسی برای کاهش اختیارات رئیس جمهور از جمله مفاد این توافق است.   این توافق با میانجیگری سه کشور اروپایی لهستان، فرانسه و آلمان حاصل شد.

به گزارش بی‌بی‌سی گروهی از معترضان تهدید کرده‌اند که اگر یانوکوویچ تا صبح امروز استعفا نکند، به ساختمان‌های دولتی حمله خواهند کرد.

پیشتر، با انتقال تابوت تعدادی از کشته شدگان خشونت ‌های سه روز اخیر به میدان استقلال، این میدان شاهد صحنه‌ های عاطفی بود.با آنکه دولت و مخالفان به توافق رسیده‌اند، مردم اوکراین همچنان دو دسته هستند و اعتراض‌ ها در بعضی از دیگر شهرها ادامه دارد.   در شهر لویو واقع در نزدیکی مرز لهستان معترضان دست به تظاهرات آرام زده و می‌گویند تا وقتی یانوکوویچ در راس قدرت است، در خیابان‌ ها خواهند ماند.   برعکس، شهر دونتسک در شرق اوکراین و در قلب منطقه‌ ای که به آن کشور یانوکوویچ می‌گویند، کاملا آرام است. مردم این شهر به طور علنی از دولت حمایت می‌کنند اما نگران آن هستند که ادامه بحران، منجر به جنگ داخلی شود. طی سه روز اخیر دست‌کم ۷۷ نفر در خشونت‌ های اوکراین کشته شدند.ناآرامی‌ های اوکراین از ماه نوامبر و زمانی آغاز شد که ویکتور یانوکوویچ از امضای یک قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا سر باز زد و به جای آن، به روسیه بیشتر نزدیک شد.