ظریف :سه گزینه روی میز داشتیم: شکست، توافق کلی، توافق جزئی / می خواستند بحث حقوق بشر و موشکی را وارد مذاکرات کنند

به گفته نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ظریف گفته است که جلسات با تندی برگزار می‌شد و در جلسات وین طرفین بر سر 6 موضوع اختلاف نظر داشتند. طرفین سه گزینه برای جلسات در نظر داشتند که یا مذاکرات شکست بخورد یا به توافق کلی برسند و یا توافق جزیی صورت بگیرد، که […]

به گفته نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ظریف گفته است که جلسات با تندی برگزار می‌شد و در جلسات وین طرفین بر سر 6 موضوع اختلاف نظر داشتند. طرفین سه گزینه برای جلسات در نظر داشتند که یا مذاکرات شکست بخورد یا به توافق کلی برسند و یا توافق جزیی صورت بگیرد، که در نهایت دو طرف تصمیم می‌گیرند به توافقی جزیی برسند و بعد به توافق کلی دست یابند.همچنین حسین سبحانی نیا در تشریح جلسه غیر علنی امروز شنبه 8 آذر مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه وزیر امور خارجه گزارشی از روند و میزان مذاکرات هسته ای در وین و بحث های انجام شده و نحوه کار میان وزرای خارجه 1+5 به نمایندگان ارائه داد.

25104_649

نماینده مردم نیشابور و فیروزه درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته آقای ظریف توضیحات کلی در خصوص مذاکرات هسته ای و مسائل مربوط به آن مطرح کرد زیرا هنوز هیچ توافقی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی صورت نگرفته است؛ بنابراین وزیر امورخارجه در این جلسه عنوان کرد که در مدت زمان تمدید شده قرار است که درباره چه موضوعاتی صحبت شود تا در ماه های آینده در مذاکرات به جمع بندی درستی از مسائل دست پیدا کرد.عضو هیات رئیسه مجلس، تصریح کرد: همچنین نمایندگان سوالات خود در خصوص مذاکرات را مطرح کردند و وزیر امور خارجه به پرسش های نمایندگان پاسخ داد، البته باید تاکید کرد که گزارش ظریف از مذاکرات مثبت بود و نمایندگان از مذاکرات و مقاومت تیم مذاکره کننده هسته ای در مقابل زیاده خواهی 1+5 اعلام حمایت کردند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی که با خانه ملت گفتگو می کرد، نیز با بیان اینکه ظریف از محبت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری و بیانات ایشان در نشست بسیجیان تشکر کرد، اظهارداشت: وزیرخارجه تشریح کرد که مذاکرات اخیر هفت روز طول کشید و به طور متوسط روزی هفت ساعت جلسات متعددی داشتند که برای اولین بار چین با متن مکتوب در جلسات حضور پیدا می‌کرد.به گفته نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ظریف گفته است که جلسات با تندی برگزار می‌شد و در جلسات وین طرفین بر سر 6 موضوع اختلاف نظر داشتند. طرفین سه گزینه برای جلسات در نظر داشتند که یا مذاکرات شکست بخورد یا به توافق کلی برسند و یا توافق جزیی صورت بگیرد، که در نهایت دو طرف تصمیم می‌گیرند به توافقی جزیی برسند و بعد به توافق کلی دست یابند.جعفرزاده ادامه داد: ظریف تاکید داشت که تمدید مذاکرات از اختیارات تیم مذاکره کننده ایران بود. همچنین وزیر امور خارجه عنوان کرد که اختلاف زیادی بین ایران و تیم 1+ 5 وجود دارد. فاصله بین لغو تحریم و افزایش تعداد سانتریفیوژها از جمله موارد اختلاف بود.

ظریف در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی تاکید کرده که ایران هیچگاه اجازه نداد طرف مذاکره کننده موارد خارج از دستور از جمله حقوق بشر و برنامه موشکی را مطرح کند.