الشرق الاوسط:روحانی، شمخانی را آورد تا آسیب های جلیلی را جبران کند/آیا این ایرانی عرب تبار می تواند تهران را با کشورهای خلیج فارس آشتی دهد؟

تلاش ها برای دستیابی به توافق هسته ای ادامه دارد، به همین منظور ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، نشست هایی را پیش از سر رسیدن ضرب الاجل تعیین شده، برگزار می کنند. باوجود آنکه به ضرب الاجل مذاکرات نزدیک تر شده ایم، اما بسیاری همچنان نسبت به انعقاد توافق هسته ای ابراز خوش بینی […]

تلاش ها برای دستیابی به توافق هسته ای ادامه دارد، به همین منظور ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، نشست هایی را پیش از سر رسیدن ضرب الاجل تعیین شده، برگزار می کنند. باوجود آنکه به ضرب الاجل مذاکرات نزدیک تر شده ایم، اما بسیاری همچنان نسبت به انعقاد توافق هسته ای ابراز خوش بینی می کنند و نسبت به یک مقام ارشد ایرانی و توانایی او برای نزدیک کردن دیدگاه میانه روها و تندوهای ایران در مورد مذاکرات هسته ای امیدوار هستند. این مقام کسی نیست جز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران.«الکس واتانکا» پژوهشگر موسسه خاومیانه در واشنگتن می‌گوید هدف حسن روحانی رئیس جمهور ایران از تعیین علی شمخانی (از شخصیت‌های سرشناس عرب تبار در ایران) به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در سپتامبر 2013 ترمیم آسیب‌هایی بود که سعید جلیلی دبیر قبلی این شورا با اظهارات تند و افراطی خود ایجاد کرده بود. انتصاب شمخانی با استقبال گرم اصلاح طلبان و میانه‌روها مواجه شد.

22567_984

به گفته واتانکا، شمخانی سمت‌های فرماندهی مهمی برعهده داشته است و آیت الله خامنه‌ای در سال 1989 او را به رتبه دریادار ارتقاء درجه داد و پس از آن شمخانی فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران را برعهده گرفت. در سال 1997 سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران، شمخانی را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد که نشان داد شمخانی می‌تواند در طیف‌های سیاسی ایران از مقبولیت گسترده برخوردار باشد.واتانکا می‌افزاید: «زمانی که شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران منصوب شد تردیدهایی درباره توانایی‌های او به علت انتقال مسئولیت پرونده هسته‌ای از این شورا به وزارت امور خارجه به ریاست محمد جواد ظریف وجود داشت ولی بعدا مشخص شد هدف حسن روحانی از ابتدا این بوده است که شمخانی واسطه تهران در روابط نابسامان ایران با کشورهای عربی و قدرتهای بزرگ باشد».به عقیده این پژوهشگر، تصمیم تهران به دست کشیدن از نوری المالکی نشان می‌دهد شمخانی وارد سیاست‌های منطقه‌ای ایران شده و در جدال بین تندروها دست برتر را دارد.