بورل اعضای گروه ۷ را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات برجام قرار داد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه گروه هفت به لندن سفر کرده گفت که درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین در خصوص احیای برجام با اعضای شرکت کننده در این نشست بحث و رایزنی کرده‌ است.، جوسپ بورل این مطلب را در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن بیان داشت […]

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه گروه هفت به لندن سفر کرده گفت که درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین در خصوص احیای برجام با اعضای شرکت کننده در این نشست بحث و رایزنی کرده‌ است.، جوسپ بورل این مطلب را در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن بیان داشت و افزود که مذاکرات مفید و سازنده‌ای را درباره طیف مختلفی از تحولات بین‌المللی و مهم‌ترین مسائل روز جهان داشته است.

او در پاسخ به این سئوال که مذاکرات در چه حوزه‌های پیشرفت داشته افزود: فرصت داشتم تا با همکارانم درباره وضعیت مذاکرات برجام، توافق هسته ایران، گفت وگو کنم، با وزیر امور خارجه آمریکا هم در خصوص آخرین تحولات مذاکرات که دشوار است اما جریان دارد تبادل نظر داشتیم.وی یادآور شد که دور جدید مذاکرات برجام در قالب نشست کمیسیون مشترک روز جمعه ادامه پیدا خواهد کرد.بورل دیروز با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس گروه هفت دیدار کرد و دو طرف پیرامون بازگشت احتمالی واشنگتن به برجام و نحوه اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق بحث و تبادل نظر کردند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دوشنبه گذشته وارد لندن شد، در توئیتی بر لزوم استفاده از پنجره فرصت کنونی برای حرکت به سمت بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل آن تاکید کرد.آمریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد. تهران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات سایر طرف‌های این توافق، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز تصریح کرد که مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی داشته اما هنوز راه طولانی در پیش است. وی مذاکرات وین را جدی توصیف کرد و مدعی شد که واشنگتن نشان داده که برای بازگشت متقابل به برجام آمادگی دارد.این دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به این مطلب که واشنگتن سه سال پیش به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را در تائید این توافق نقض می‌کند ادعا کرد: اینک باید ببینیم آیا ایران آمادگی دارد و می‌تواند برای بازگشت به برجام تصمیم گیری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه هنوز راه طولانی در پیش است به فایننشال تایمز گفت که مسیر پیش‌رو طولانی‌تر از راهی است که تاکنون طی شده است. بلینکن درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات وین هم گفت که تمایل ندارد تا در این زمینه گمانه‌زنی کند اما به گفته او رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب سیاست خارجی ایران است و ایشان در زمینه سیاست‌های بنیادین توافق هسته‌ای تصمیم گیری می‌کنند.