نعیم قاسم: مذاکره با آمریکا بی‌فایده است

معاون دبیرکل حزب الله لبنان روز جمعه در گفت‌ و گو با رادیو نور این کشور گفت: ما بر این باوریم که نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا بی‌فایده است. شیخ نعیم قاسم گفت: حزب‌الله تنها یک مسأله مهم دارد و آن حضور صهیونیست‌ ها در منطقه است. ما بر این باوریم که نشستن […]

معاون دبیرکل حزب الله لبنان روز جمعه در گفت‌ و گو با رادیو نور این کشور گفت: ما بر این باوریم که نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا بی‌فایده است. شیخ نعیم قاسم گفت: حزب‌الله تنها یک مسأله مهم دارد و آن حضور صهیونیست‌ ها در منطقه است. ما بر این باوریم که نشستن با آمریکا بر سر میز مذاکره بی‌فایده است؛ زیرا نتایج این گفت‌وگو از پیش معلوم است و آن این است که آمریکا به اسرائیل امتیاز می‌دهد.معاون دبیرکل حزب الله لبنان درخصوص احتمال انجام مذاکرات میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش‌بینی می‌کنم که دوره ریاست جمهوری جو بایدن، دوره گفت و گو با ایران باشد و همچنین تلاش برای بازگرداندن توافق هسته‌ای برجام؛ هرچند این مسئله زمان‌بر باشد. من پیش‌بینی می‌کنم که امور آرام‌تر باشد. پیش‌بینی من این نیست که راهکارها سریع و فیصله‌دهنده باشد. ما باید منتظر باشیم و مقدمات را ببینیم.

قاسم افزود: اگر آمریکا به توافق هسته‌ای برجام بازگردد و تحریم‌ها را رفع کند و اقداماتی انجام دهد که بازگشت به توافق تسهیل شود، ایران نیز به توافق باز خواهد گشت و اینجاست که در برابر اجرای توافق هسته‌ای قرار خواهیم گرفت آن هم پس از آنکه دونالد ترامپ از آن خارج شد ؛ اما اینکه پس از این گام، مسائل دیگری مطرح خواهد شد، این به دو طرف بستگی دارد.او اضافه کرد: موضوعی که از جانب ایران مطرح است، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است تا ایران نیز به تعهدات توافق بازگردد. توافق جدیدی پیش از بازگشت به توافق پیشین در کار نیست.وی گفت: باید این نکته را بدانیم که در زمان مذاکره آمریکا و ایران درخصوص موضوع هسته‌ای، ایران قبول نکرد که درباره هیچ یک از مسائل منطقه مذاکره کند در نتیجه، حزب‌الله نیز بخشی از مذاکره میان آمریکا و ایران نه اکنون و نه بعدها نیست.

او افزود: شاید برخی‌ها غافلگیر شوند هنگامی که بدانند، مذاکره میان آمریکا و ایران ارتباطی با تحولات رابطه حزب‌الله با آمریکا ندارد. مسائلی که ایران با آمریکا درباره آن بحث می‌کند مرتبط با توافق هسته‌ای و منافع دو کشور است.معاون دبیرکل حزب الله لبنان درباره موضوع تشکیل کابینه دولت این کشور گفت: حزب الله دولتی را که رییس جمهوری و نخست وزیری بر سر آن توافق کردند، تأیید می کند و زمانی که تشکیل دولت در دسترس باشد، ما همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: حزب الله موافق تشکیل کابینه دولت در اسرع وقت است و آنچه لازم است این است که به مسائل اقتصادی و اجتماعی پرداخته شود و مردم لبنان حق دارند که خواستار تشکیل دولت در سریع ترین زمان ممکن باشند. همه ما باید در جهت مثبت برای تشکیل دولت تلاش کنیم.قاسم همچنین گفت: ایران در مساله تشکیل دولت لبنان هیچ ارتباطی با تصمیمات حزب‌الله ندارد و این جنبش در تلاش است تا دولت لبنان تشکیل شود.

معاون سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنانش درخصوص رژیم صهیونیستی نیز گفت: حزب الله اعلام کرد که هرگونه تعرض اسرائیل به لبنان حق قانونی برای پاسخ دادن را به همراه دارد و مقاومت قواعد بازدارندگی را که در لبنان وضع کرده است، حفظ خواهد کرد.اسرائیل همواره در وضعیت تهاجمی قرار دارد و ما باید به عنوان مقاومت در برابر “اسرائیل” در میدان باشیم تا اسرائیل را از رسیدن به اهدافش باز بداریم و از استقلال و تمامیت ارضی مان محافظت کنیم.