حواشی روز سیزدهم مذاکرات وین/ از سلفی عراقچی پای میز مذاکره با کری تا کناره گیری هیگ از وزارت خارجه انگلیس

یک مقام ارشد آمریکایی نیز پس از پایان نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اوپا، از جدی بودن فضای حاکم بر این نشست گفت و تاکید کرد حجم انبوهی از کار خبر داد. سخنی که گواهی بر حجم بالای کار وزرای خارجه و علت ادامه حضور کری در […]

یک مقام ارشد آمریکایی نیز پس از پایان نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اوپا، از جدی بودن فضای حاکم بر این نشست گفت و تاکید کرد حجم انبوهی از کار خبر داد. سخنی که گواهی بر حجم بالای کار وزرای خارجه و علت ادامه حضور کری در وین آن هم در میانه مذاکرات هسته ای است.وزیر خارجه آمریکا که قرار بود روز گذشته پس از برگزاری دو نشست فشرده با وزیر خارجه ایران، کنفرانس خبری برگزار کند و وین را همانند دیگر همتایان غربی‌اش ترک کند، جمع بندی 2 روز حضورش در پایتخت اتریش و مذاکرات دو جانبه جدی، سخت و فشرده با محمد جواد ظریف را به امروز سه شنبه 15 ژولای (24 تیر) موکول کرد.

70866_301

جان کری روز گذشته (دوشنبه) در دو نوبت دو ساعته فشرده در محل مذاکرات هتل کوبورگ برای سومین دور متوالی طی دو روز گذشته، با وزیر خارجه ایران به دیدار و گفت وگوی دوجانبه پرداخت و در پایان روز نیز وارد نشستی سه جانبه با حضور ظریف و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد.اما با وجود آ«که سطح مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در سیزدهمین روز آن در سطح وزرای خارجه برگزار و پیگیری شد، همچنان از وزرای خارجه چین و روسیه خبری نشد تا گمانه زنی‌ها درباره اختلاف نظر میان کشورهای غربی از یک طرف و روسیه و چین از سوی دیگر همچنان ادامه داشته باشد؛ از سوی دیگر با ادامه حضور کری در هتل کوبورگ و ادامه گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا عملا توپ در زمین این دو کشور انداخته شده تا عزم و تمایل تهران و واشنگن برای دستیابی به توافق نهایی در آستانه 20 ژولای جدی تر شود.

ادامه مذاکرات سخت و مفید هسته ای در وین

جان کری، پس از پایان نشست دوجانبه با ظریف و در حالی که از محل هتل کوبورگ خارج می شد تا کمی آنطرف تر وارد هتل ماریوت شود با لبخند و در حالی که با سوال های مکرر خبرنگاران حاضر در محل که می‌گفتند any progress? (پیشرفتی حاصل شد؟) گفت: مذاکرات در جریان است و ادامه دارد. وی کمی بعدتر در گفت‌وگو با کارکنان سفارت آمریکا در محل هتل ماریوت عنوان داشت که مذاکره با ایران واقعا دشوار است.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایرانی نیز روز گذشته و پس از پایان دو دوره مذاکرات دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا در مصاحبه با شبکه کیودوی ژاپن با تاکید بر اینکه مذاکرات دوجانبه ظریف و کری سخت اما مفید بود تصریح کرد: ما هنوز تصور نمی‌کنیم که فکر کردن به تمدید مذاکرات ضروری باشد.یک مقام ارشد آمریکایی نیز پس از پایان نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اوپا، از جدی بودن فضای حاکم بر این نشست گفت و تاکید کرد حجم انبوهی از کار خبر داد. سخنی که گواهی بر حجم بالای کار وزرای خارجه و علت ادامه حضور کری در وین آن هم در میانه مذاکرات هسته ای است.

از ارائه پیشنهادات جدید کری به اوباما تا کوتاه آمدن ایران در زمینه غنی سازی و سانتریفیوژها

به موازات برگزاری مذاکرات دوجانبه و چندجانبه مقامات ایرانی، آمریکایی و اتحادیه اروپا در وین اما گمانه زنی های رسانه ای درباره جزئیات مذاکرات همچنان ادامه داشت.در حالی که مقامات تیم مذاکره کننده هسته ای بارها عنوان داشتند که جزئیات مذاکرات به هیچ عنوان رسانه ای نشده و آنچه از سوی رسانه ها در این خصوص اعلام می شود تنها گمانه زنی محافل سیاسی و رسانه است اما یکی از خبرگزاری های ایران خبری با عنوان «دیپلمات‌ها: ایران انعطاف هایی از خود نشان داده است» را منتشر و بدون ذکر نام این دیپلمات و اینکه وی در تیم ایرانی است و یا آمریکایی به نقل از آنان نوشت که ایران انعطاف هایی از خود در خصوص توافق هسته‌ای نشان داده است.روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای نوشت که ایران با کاهش جزئی غنی سازی در طول دوره توافق جامع با 1+5 موافقت کرده است. بر این اساس یک دیپلمات غربی مدعی شده که ایران با کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال و هم‌چنین کاهش میزان تولید میله‌های سوختی این دستگاه‌های پیچیده موافقت کرده است.جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در سخنانی پس از پایان دیدارهای روز گذشته جان کری در وین، گفت: جان کری پس از بازگشت از وین پیشنهادهایی را به اوباما درباره گامهای بعد ارائه می‌کند.

حواشی روز سیزدهم مذاکرات وین؛ از سلفی عراقچی پای میز مذاکره با کری تا کناره گیری هیگ از وزارت خارجه انگلیس

بخش اعظمی از حواشی قابل توجه سیزدهمین روز از مذاکرات وین اما در شبکه های اجتماعی گذشت؛ عباس عراقچی از کری و برنز پای میز مذاکرات رسمی عکس گرفت و در اینستاگرامش منتشر کرد و از سوی دیگر اکانت توییتر حسن روحانی به توضیح درباره علت حضور برادر رئیس جمهوری در وین و قرار گرفتن وی در سمت راست ظریف، هنگام مذاکره با جان کری پایان پرداخت و به ابهامات در این خصوص پایان داد.ویلیام هیگ اما در واپسین ساعات شب گذشته از سمتش به عنوان وزیر خارجه انگلیس کناره گیری کرد؛ وی که روز یکشنبه به عنوان وزیر خارجه انگلیس یکی از کشورهای حاضر در مذاکرات هسته ای با ایران، به وین رفته بود شب گذشته و در پی اعمال تغییرات گسترده ای در کابینه انگلیس از سوی دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور از سمتش کناره گیری کرد. باید دید این کناره گیری در یکی از کشورهای مهم و موثر در مذاکرات هسته ای با ایران آن هم در شرایط حساس کنوتی تاثیری بر روند مذاکرات خواهد گذاشت یا نه…