۴۲ درصد دانش آموزان وارد هنرستان ها می شوند

مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش بینی می شود ۴۲ درصد دانش آموزان ورودی پایه دهم امسال وارد هنرستان ها شوند، گفت: امسال نرخ پوشش تحصیلی شاخه کار دانش در دوره متوسطه دوم برای استان ها ۳۸٫۵ درصد لحاظ شده است.سید مصطفی آذرکیش روز شنبه در گفت و […]

مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش بینی می شود ۴۲ درصد دانش آموزان ورودی پایه دهم امسال وارد هنرستان ها شوند، گفت: امسال نرخ پوشش تحصیلی شاخه کار دانش در دوره متوسطه دوم برای استان ها ۳۸٫۵ درصد لحاظ شده است.سید مصطفی آذرکیش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با یادآوری این نکته که تا پایان برنامه ششم توسعه نرخ پوشش تحصیلی شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای باید به ۵۰ درصد برسد، اظهار داشت: سال گذشته ورودی پایه دهم، ۳۸٫۵ درصد و مجموع هنرجویان دو پایه تحصیلی ۱۰ و ۱۱ حدود ۳۸ درصد بوده است.

وی بیان داشت: اکنون تعامل و همکاری خوبی با دیگر دستگاه های دولتی و اجرایی و بخش های غیردولتی وجود دارد تا بتوانیم آموزش های مهارتی را توسعه دهیم.وی افزود: پیش بینی های لازم به منظور افزایش سهم آموزش های مهارتی متناظر با اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه انجام شده و اکنون که در زمان ثبت نام دانش آموزان در رشته های شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای هستیم استقبال خوب بوده است.مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش افزود: برخی استان ها اعلام کرده اند که با کمبود نیرو، فضا و تجهیزات در هنرستان ها مواجه هستند که در این رابطه نظام جامع برنامه ریزی به استان ها ابلاغ شده تا متناسب با اقتضائات و رشته های مورد نیاز خود، از دانش آموزان ثبت نام کنند.آذرکیش ادامه داد: با توجه به سه ساله شدن هنرستان ها از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بر اساس سیستم ۳-۳-۶ هنرستان ها به یک سوم نیرو، فضا و تجهیزات بیشتر از سال های قبل نیاز دارند که می طلبد برنامه ریزی های لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه استان ها تمامی تلاش خود را به کار گرفته اند تا پذیرش هنرجو در مقایسه با سال گذشته کاهش نداشته باشد، بیان داشت: امسال با استقرار پایه دوازدهم و افزایش پایه های تحصیلی هنرستان ها از دو به سه سال شرایط ویژه ای حاکم است از این رو باید سعی شود تا ضمن حفظ کیفیت ، توجه به آموزش های مهارتی نیز مدنظر قرار گیرد.آذرکیش ادامه داد: سال تحصیلی جدید ۱۶ هزار هنرآموز و ۲۵ هزار استاد کار نیاز داریم که برای تامین این نیروها از روش های مختلفی استفاده خواهیم کرد که از جمله این اقدامات توسعه طرح برون سپاری است به این معنا که هنرجویان دروس مهارتی را در موسسات تولیدی، آموزشی و خدماتی و دروس عمومی را در داخل هنرستان ها فرا بگیرند.وی با بیان اینکه همچنین بنا داریم از ساعات بعدازظهر هنرستان ها برای برگزاری کارگاه های آموزشی استفاده کنیم، افزود: سال گذشته ۵۵ هنرجو در این موسسات تحت آموزش های مهارتی قرار گرفتند که پیش بینی می شود امسال به ۷۰ هزار نفر افزایش یابد.

مدیر کل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از دیگر روش های تامین نیروی مورد نیاز هنرستان ها استفاده از حق التدریس نیروهای شاغل و افزایش ساعت موظفی، استفاده از هنرآموزان بازنشسته، سرباز معلمان، خرید خدمات از واحدهای غیردولتی و موسسات ماموریت گرا است.آذرکیش اضافه کرد: همچنین از ۱۷ هزار نیروی جدیدی که در آزمون استخدامی امسال پذیرش می شوند سه هزار و ۲۰۰ نفر آنان هنرآموزان هنرستان ها هستند که تا حدودی کمبود نیرو را رفع خواهند کرد.به گفته وی برای خرید وسایل و تجهیز هنرستان ها مبلغ ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بودجه سنواتی سال ۹۶ در نظر گرفته شده بود که با تخصیص صددرصدی فروردین ماه در اختیار استان ها قرار داده شد و برای امسال نیز ۳۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

مدیر کل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش در توضیح کاهش اعتبارات عمرانی هنرستان ها نیز گفت: این تغییر و کاهش بودجه را از محل دو درصد بودجه مربوط به گاز جبران می کنیم.آذرکیش یادآورشد: توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی با همکاری بین دستگاهی یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است تا بتوانیم ارتباط بیشتری برای توازن و تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار کنیم که در این راستا به راه اندازی دفاتر مهارتی در استان های یزد، خراسان رضوی و کرمان اقدام کرده ایم و تصمیم داریم این دفاتر را در تمامی استان های کشور ایجاد کنیم.وی بیان داشت: ایجاد این دفاتر برای اجرای هر چه بهتر طرح برون سپاری و استفاده از ظرفیت موسسات خدماتی، آموزشی و تولیدی بسیار حائز اهمیت است چرا که نیاز بازار کار را برطرف کرده و جذب اشتغال نیز از این طریق ۹۵ تا صددرصد است و اغلب هنرجویان در همین موسسات مشغول به کار می شوند.

مدیر کل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش در خصوص تعامل با سازمان مدارس استعدادهای درخشان برای هدایت دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی نیز گفت: از آنجا که ترکیب علمی و عملی در کنار یکدیگر می تواند موثر باشد در نظر داریم در مدارس سمپاد کلاس های ضمیمه رشته های مهارتی را ایجاد کنیم که برای امسال به صورت آزمایشی دو کلاس در البرز این کار را دنبال خواهد کرد.آذرکیش اضافه کرد: با دریافت بازخوردها و انجام کارهای کارشناسی و آسیب شناسی، شیوه نامه ای تنظیم و به استان ها ارسال می شود تا بتوانیم توسعه آموزش های مهارتی را در بین دانش آموزان با استعداد داشته باشیم.وی یادآورشد: اکنون ۳۵۰ هزار هنرجو در شاخه کار دانش و حدود ۳۰۰هزار هنرجو نیز در شاخه فنی و حرفه ای در حدود هفت هزار هنرستان مشغول به تحصیل هستند و در همه مناطق آموزشی کشور حداقل یک هنرستان فعالیت دارد و آمار جدید هنرجویان در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ پس از پایان ثبت نام اعلام خواهد شد.