استانداری خوزستان در ردیف کم کارترین دستگاه های اجرایی قرار گرفت

طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات همه شهروندان و از جمله شهروندان خوزستانی می توانند سوالات و ابهامات خود در مورد مسایل مختلف را از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات با ادارات مربوطه در میان بگذارند و ظرف ١٠ روز پاسخ خود را دریافت کنند، اما استانداری خوزستان جزو کم کارترین دستگاه های اجرایی […]

طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات همه شهروندان و از جمله شهروندان خوزستانی می توانند سوالات و ابهامات خود در مورد مسایل مختلف را از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات با ادارات مربوطه در میان بگذارند و ظرف ١٠ روز پاسخ خود را دریافت کنند، اما استانداری خوزستان جزو کم کارترین دستگاه های اجرایی در سامانه قرار گرفته است. در حالی که از مدت زمان راه اندازی این سامانه تا کنون، تنها سه درخواست یا سوال به سامانه مذکور ارسال شده اما همین تعداد نیز توسط استانداری خوزستان بی پاسخ مانده است.

براساس گزارشی که در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات و همچنین روزنامه خراسان به تاریخ ٢۵ مهرماه سال ٩۶ منتشر شده است: ” ۲۹ دستگاه با پاسخ گویی صفر درصدی به درخواست های متقاضیان در ردیف کم‌کارترین دستگاه‌ها به شمار می روند. براین اساس نهادهایی از جمله مجلس شورای اسلامی با ثبت ۱۱ درخواست، سازمان تبلیغات با شش درخواست، جمعیت هلال احمر و سازمان امور سینمایی هرکدام با چهار درخواست؛ استانداری خوزستان، سازمان ملی استاندارد و صندوق کارآفرینی امید هریک با سه درخواست، سازمان اوقاف وسازمان حج هرکدام با ثبت دو درخواست هیچ پاسخی به درخواست های ارجاع شده ارائه نکرده اند.”

همچنین، طبق جدولی که اداره کل مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در تاریخ یازدهم مهرماه سال ٩۶ در خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است: بیش از ١٠ استانداری از جمله یزد، کرمان، سمنان، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، زنجان، قم، لرستان و استانداری تهران به طور صد در صد پاسخگوی سوالات شهروندان و خبرنگاران در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات بوده اند و استان خوزستان به همراه برخی دیگر از استان ها همچون ایلام، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری با اینکه تعداد پرسش ها و درخواست ها اندک و تنها یک تا سه مورد بوده، صفر درصد و به تعبیر روشن تر اصلا پاسخگوی شهروندان نبوده اند.

شهروندان خوزستانی پرسشگر باشند

شهروندان در این سامانه به آدرس (http://foia.iran.gov.ir/web/guest/home ) حق دارند از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات، درخواست اطلاعات کرده و پاسخ را دریافت کنند. درخواست مردم می تواند به اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کمک کند. در صورتی که اطلاعات درخواستی جنبه عمومی داشته باشد، به صورت آنلاین در سامانه منتشر خواهد شد تا شهروندان دیگر نیز به اطلاعات منتشر شده دسترسی داشته باشند. اطلاعات درخواستی ارباب رجوع نیز به محض آماده شدن به کارپوشه ملی (قسمت کاربری سامانه یا ایمیل) آن ها ارسال می شود. به طور کلی کاربران به ویژه خبرنگاران آزاد و شهروند خبرنگاران می‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را در حوزه های مختلف مربوط به آمارهای رسمی، اطلاعات قراردادها، ضوابط و آیین نامه‌ها، مشارکت اشخاص در اختیارات سازمان‌ها، انواع اطلاعات و آیین دسترسی، اهداف سیاست ها و خط مشی ها، اختیارات و وظایف ماموران ارشد دستگاه مدنظر، اسناد و مکاتبات اداری، مراحل ارائه خدمات مستقیم به جامعه، شکایت شهروندان از تصمیمات و اقدامات و دیگر موارد مربوط به مسائل غیرمحرمانه از طریق این سامانه درخواست و دریافت کنند. غیرازگزینه دسترسی اینترنتی به سامانه انتشار آزاد اطلاعات امکان مراجعه حضوری و تکمیل فرم کاغذی درخواست اطلاعات نیز وجود دارد.