هویت بسیجی!

چرایی شکل گیری بسیج در اندیشه امام خمینی(ره)، رسالت و هویت بسیجیان را بیش از پیش آشکار می سازد. بسیج، نهادی فراگیر با هدف پاسداری از ارزش های نظام اسلامی است که سعی دارد تا با استفاده از ظرفیت های نهفته در مسیر استقلال و خودکفایی کشور حرکت کند.دسیسه های گوناگون داخلی و خارجی علیه […]

چرایی شکل گیری بسیج در اندیشه امام خمینی(ره)، رسالت و هویت بسیجیان را بیش از پیش آشکار می سازد. بسیج، نهادی فراگیر با هدف پاسداری از ارزش های نظام اسلامی است که سعی دارد تا با استفاده از ظرفیت های نهفته در مسیر استقلال و خودکفایی کشور حرکت کند.دسیسه های گوناگون داخلی و خارجی علیه نظام نوپای انقلاب اسلامی سبب شد تا امام خمینی(ره) به منظور پاسداری از آرمان ها و ارزش های این نهضت مردمی در پنجم آذر ۱۳۵۸ خورشیدی فرمان تشکیل بسیج را صادر کنند و در این ارتباط فرمودند: «مملکتی که ۲۰ میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد.»

تجاوز رژیم بعث به مرزهای مختلف ایران و لزوم ایستادگی در برابر آن، ارزش و جایگاه فرمان تاریخی امام و تشکیل بسیج مستضعفان را بیش از پیش نمایان ساخت و در جریان این جنگ نابرابر، نیروهای خودجوش مردمی با عنوان بسیج در کنار همرزمانشان در ارتش و سپاه، دلاورمردانه در مصاف با زیاده خواهی های صدام و هم پیمانانش، صف آرایی و نیروهای بعث را وادار به تسلیم و عقب نشینی کردند و جهانیان را به تحسین واداشتند.

پس از پایان جنگ تحمیلی نیز بسیج در راستای عمل به رسالت خویش مبنی بر حفظ نظام اسلامی از گزند دشمنان، لحظه ای از ایثار و جانفشانی دست برنداشت و در عرصه های مختلفی چون حفظ امنیت داخلی، عرصه سازندگی، روشنگری های فرهنگی و اجتماعی، خانه سازی و مدرسه سازی در روستاها، راهسازی، سدسازی، امدادرسانی و بهداشت به ایفای نقش پرداخت.گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت هفته بسیج به محوربندی سخنان امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری اقدام کرده است.

***دیدگاه های امام خمینی(ره) درباره بسیج
**بسیج با رسالت دفاع از ارزش ها

– قضیه بسیج همان مساله ‏ای است که در صدر اسلام بوده است. وقتی جنگ می‏ شد، طوایف مختلف می‏ آمدند و به جنگ می‏ رفتند و این مساله جدیدی نیست و در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است، باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هرکس در هر شغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و الحاد و هجوم بیگانگان.( ۲۹ اسفند ۱۳۶۷)

– امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند، فرزندان بسیجی ام در این مراکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر ((نه شرقی و نه غربی)) باشند. (دوم آذر ۱۳۶۷)

– اگر بر کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم. بسیج باید مثل گذشته و باقدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد. (دوم آذر ۱۳۶۷)

**بسیج الگویی شایسته از اخلاص و رشادت

– افرادی که در بسیج و سایر جاها برای خدا خدمت می‏کنند، همه در حال عبادت هستند و بسیج یک امر بسیار مهم و خوبی است. ( ۲۹ اسفند ۱۳۶۷)- بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند.(دوم آذر ۱۳۶۷)

– بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند، بسیج لشگر مخلص خداست. (دوم آذر ۱۳۶۷)- من امیدوارم که این بسیج عمومی اسلامی، الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت های مسلمان عالم باشد و قرن پانزدهم قرن شکستن بت های بزرگ و جایگزینی اسلام و توحید به جای شرک وزندقه و عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری و قرن انسان های متعهد به جای آدمخواران بی فرهنگ باشد. (دوم آذر ۱۳۶۷)

– با تشکر و تقدیر از اقدامات خداپسندانۀ بسیج مستضعفین در راه هدف مقدس اسلام و استقلال کشور و آزادی ملت دربند و با تشکر از کوشش های آنان در کوتاه کردن دست چپاولگران، امید است با تحصیل اخلاص در همۀ امور، چه تعلیم وتعلم و تقویت فرهنگ اسلامی و آموزش کافی فنون مختلف نظامی و چه در راه بسیج توده‏های مظلوم و مستضعف جهان بر ضد استکبار جهانخوار تا قطع طمع آنان نه تنها از کشورهای اسلامی که از همۀ ممالک تحت ستم جهان و چه در راه تقویت هر چه بیشتر بسیج برای حراست از اسلام بزرگ و ایران عزیز و با صبر و شکیبایی در این مقاصد بزرگ، این خدمت گرانقدر را رنگ الهی داده و از عبادات بزرگ قرار دهند.(۳۰ آبان ۱۳۶۳)

***بسیج از نگاه آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری

**بسیج پدیده شگفت‌آور انقلاب

– بسیج یکی از آن پدیده‌های شگفت‌آور دوران انقلاب بود؛ امام بزرگوار از طرف پروردگار ملهَم شد به اینکه این اقدام را بکند؛ بسیج بیست میلیونی که ایشان اعلان کردند و سازمان بسیج که تشکیل شد، خیلی کار بزرگی بود. اصلاً معنای این کار چه بود؟ معنای این کار این بود که خدای متعال به امام بزرگوار این تعلیم را داد، این الهام را کرد که سرنوشت انقلاب را بسپرد دست جوان ها؛ نه‌فقط جوان های آن روز. وقتی جوان ها وارد میدان شدند، این امانتی را که دست آنها سپرده شده است، این اعتمادی را که به آنها شده است، دست ‌به‌ دست در طول زمان به یکدیگر منتقل می کنند و همین اتّفاق افتاده است. شاید نود درصد شماها که اینجا هستید، نه دوران امام را دیده‌اید، نه امام را مشاهده کرده‌اید، اکثرتان جنگ را ندیده‌اید امّا روحیّه، همان روحیّه است.(در دیدار بسیجیان، سوم آذر ۱۳۹۵)

– جمهوری اسلامی به برکت تفکّر بسیجی و عمل و حرکت بسیجی شکست‌ناپذیر است. هر فرد ایرانی بالقوّه یک بسیجی است، مگر عدّه‌ معدودی که یا دچار خودپرستی‌اند یا دچار شهوت‌پرستی‌اند یا دچار پول‌پرستی‌اند یا دستشان زیر سنگ دشمن است، آنها را می گذاریم کنار؛ معدودند، زیاد نیستند. اکثریّت قاطع ملّت ایران بالقوّه بسیجی‌اند؛ دلیل شکست‌ناپذیری نظام جمهوری اسلامی این است. منتها باید حواسّ همه جمع باشد؛ امتحان همیشه هست، برای همه هست؛ حرکت نباید سست بشود؛ جهت حرکت اشتباه نباید بشود؛ جهت حرکت به سمت استکبار است، مقابله‌ با استکبار است. (در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین ۶ آذر ۱۳۹۳)

– البته بسیجی که در سال ۵۸ تشکیل شد، نیازهای آن روز را تامین می کرد – این یک نیاز بود – امروز بسیج نوع نیازهای دیگری را برآورده می کند. مسایلی که امروز مطرح است، آن روز مطرح نبود. امروز بسیج ما در زمینه‌ علم، در زمینه‌ ابتکار، در زمینه‌ نوآوری، پیشرو است. (در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه‌ ۲۲ مهر ۱۳۹۰)

– ابراز دشمنی با بسیج، یعنی ابراز دشمنی با مجاهدت و تلاش و نشاط و کار در همه‌ میدان‌ها. خیلی روشن است که آرزومندانِ ناکامی این ملت، از بسیج ناراحتند. هر کس آرزومند است که این ملت ناکام بشود و شکست بخورد، از حضور بسیج ناراحت است. همه‌ دشمنان، همه‌ حاسدان، همه دل‌بستگان به دشمن در داخل، از بسیج خوش‌شان نمی‌آید. (در دیدار بسیجیان در سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع) هفتم آذر ۱۳۸۴)

** ضرورت حضور بسیج در تمام عرصه ها

– پایه‌ فکری بسیج این مسوولیت الهی است که حالا عرض می کنم مبانی دینی مستحکمی دارد. نه فقط مسوولیّت در برابر خود و در برابر خانواده‌ خود و نزدیکان خود – که این هست – بلکه مسوولیّت در قبال حوادث زندگی؛ در قبال سرنوشت جهان، سرنوشت کشور و سرنوشت جامعه، چه مسلمان، چه غیر مسلمان. این احساس مسوولیّت فقط نسبت به انسان های هم‌عقیده و مسلِم و مؤمن نیست بلکه حتّی نسبت به غیر مسلمین و غیر مؤمنین هم احساس مسوولیّت می کند. نقطه‌ مقابلِ همان دَم‌غنیمتی، ولش کن و حالت تنبلی و حالت گریز از مسوولیّت و مانند اینها است. پایه‌ اصلی بسیج، این احساس مسوولیّت است. این تفکّر مسوولیّت انسان، جزو بیّنات اسلام است. یعنی هیچ‌کس نمی تواند در این تردید بکند که اسلام، انسان را این‌جور موجودی می داند: موجودی که مسوول است، کار از او خواسته شده است. (در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین، ۶ آذر ۱۳۹۳)

– این نشان‌دهنده‌ این است که نیازی که کشور به روحیه‌ بسیجی دارد، مربوط می شود به همه‌ زمینه‌ها، از جمله زمینه‌هایی که در قلمرو حوزه‌های علمیه است و زمینه‌هایی که در قلمرو دانشگاه‌هاست. امروز در حوزه‌ علمیه هم فضلای بسیجی ما، علمای بزرگ بسیجی ما حضور دارند، افتخار هم می کنند. امام هم افتخار می کرد. امامِ با آن عظمت، می گفت من افتخارم این است که یک بسیجی ام. در دانشگاه هم همین جور است. در دانشگاه هم بسیج دانشجو، بسیج استاد، یک پدیده‌ پیشرونده و پیشرو محسوب می شود. (در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه‌، ۲۲ مهر ۱۳۹۰)

– بهترین نیروهای ما، پاکیزه‌ترینِ نیت های جوانان ما، پاکترین و پاکدامن‌ترین عناصر جوان ما در بسیج می توانند حضور پیدا کنند و متشکل شوند. واقعیت هم همین بوده است. در هرجایی که اسلام به آن نیازمند است و جمهوری اسلامی نسبت به آن احساس نیاز می کند، نیروی بسیج می تواند در آنجا حضور پیدا کند؛ همچنانی که خوشبختانه در عرصه‌ علم و تحصیل دانش، جوانان بسیجی، می بینیم و می شنویم که رتبه‌های بسیار خوب و برجستگی هایی را کسب کردند و از خودشان نشان دادند. هر جایی که جای حضور – حضور مردمی و حضور نیروی انسانی فعال و پرانگیزه – است، آنجا جای بسیج است. (در دیدار بسیجیان استان فارس، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷)

– اما پدیده‌ بسیج و تشکیل این نیروی عظیمِ معجزگون، استثنایی و کم‌نظیر است. بسیج، حقیقتی شبیه افسانه‌ها است. برای کسانی که با متن واقع بسیج آشنایی ندارند، تصور چنین حجم پُرکیفیت عظیمی با این تنوع و همه‌جانبگی، آسان نیست. بسیج مرز سِنی نمی شناسد؛ جوان های کم سال تا پیران کهنسال در آن شرکت دارند. (در مراسم صبحگاه رده‌های مختلف نیروی مقاومت بسیج‌، دوم شهریور ۱۳۸۴)

** بسیج؛ نیرویی فراگیر و الهام‌بخش

– نیروی مقاومت بسیج، نماد این نهضت عظیم عمومیِ فراگیرِ ملّی است؛ نماد نظم و انضباط و جهت‌گیری درست و تعلیم‌وتربیت است. بسیجی، نامِ بسیجی و عنوان بسیجی، فراگیر است؛ نیروی مقاومت بسیج، آن قلعه‌ اصلی، جایگاه و مرکز و قرارگاهِ اصلیِ این چتر عظیمی است که همه‌ ملّت را در بر می گیرد؛ الهام‌بخشِ نظم است، الهام‌بخش حضور است، الهام‌بخش حرکت است؛ چه در جامعه، چه در قشرهای مختلف، چه در دانشگاه، چه در مدرسه، چه در حوزه‌ علمیّه؛ در هر نقطه‌ای؛ حضور نیروی مقاومت بسیج به این معنا است. (در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین، ۶ آذر ۱۳۹۳)- یکی از خصوصیات خصلت بسیجی و جریان بسیجی، حضور است؛ غایب نبودن در آنجایی که باید در آنجا حاضر باشیم. این یکی از اوّلی ترین خصوصیات بسیجی است. (در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاه‌ها، دوم تیر ۱۳۸۹)

– سازماندهی بسیج، یکی از نوآوری های امام بزرگوار بود. سازمانی به نام بسیج بعد از آنکه بسیج عبارت بود از مجموعه‌ انگیزه‌های مقدس و احساس مسوولیت و تعهد، آن را در قالب یک سازمان درآوردن، این جزو ابتکارات ماندگار امام بزرگوار بود. ما دیدیم برخی از سران کشورهای اسلامی نسبت به این قضیه با صراحت اظهار کردند که این کارِ بسیار بزرگی است. حقیقتاً هم کار بزرگی بود که امام انجام دادند. (در دیدار بسیجیان استان فارس، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷)

– امروز اگر شما جلوه‌های زیبای پُرشور حضور جوانان را در صحنه‌های پُرخطر فلسطین و لبنان مشاهده می کنید، این الگوگیری از بسیج است. امروز اگر بیداری جوانان دانشجو را در سرتاسر دنیای اسلام می بینید، این الگوگیری از بسیج است. بسیج یعنی حرکت عظیم ملت ایران، همراه با آگاهی؛ احساس آمیخته‌ با عقلانیت؛ حرکت و عمل آمیخته‌ با مبنای فکری؛ عمل‌گرایی همراه با آرمان‌گرایی و دیدن افق‌های دوردست؛ اینها مجموعه‌ ای است که ذهنیت و هویت بسیج را تشکیل می دهد.(در مراسم صبحگاه رده‌های مختلف نیروی مقاومت بسیج‌ دوم شهریور ۱۳۸۴)

– امروز سازماندهی بسیج در سراسر کشور، در حدود پنج میلیون نفر است؛ اما این سازماندهی، یقیناً از این گسترده‌تر خواهد شد و با یک دید وسیع که نگاه کنیم، همه انسانهایی که این خصوصیات را دارند، در واقع جزو بسیجند. در حقیقت همه انسان های مؤمن، آگاه، بصیر، عاشق، متعهّد، علاقه‌مند و آماده به کار، در هر میدانی از میدان ها که برای ملت مفید است، حضور دارند، جزو بسیجند. لذا بسیج، یک نام مقدّس است. (در دیدار جمعی از بسیجیان، پنجم آذر ۱۳۷۶)

**نقش بسیج در دفاع مقدس

– تشکیل بسیج و نقشی که آن روز در دفاع مقدس ایفاء کرد. لکن من می خواهم به شما عرض بکنم نقش بسیج منحصر به معرکه‌ جنگ و عرصه‌ نبرد نیست؛ اگرچه که عرصه‌ نبرد یکی از مظاهر حضور مردمی و حضور بسیج است بدون تردید. (در دیدار بسیجیان استان فارس، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷)

– همه باید بدانند که در دوران دفاع مقدس چه معجزات عظیمی از حضور مؤمنانه و پر تلاش نیروهای بسیجی در صحنه‌های جنگ اتفاق افتاد؛ این را باید همه بدانند. نوشته‌‌هایی هست، کتاب های خوبی نوشته شده است؛ من توصیه می کنم این کتاب هایی که در شرح حال سرداران است یا آنچه که در گزارش روزهای جنگ و سال های دشوار اول بالخصوص نوشته شده، این را جوان ها بخوانند. خود را سیراب کنید از معرفت به آنچه که گذشته است در تاریخ انقلاب؛ ارزش بسیج اینجا معلوم می شود. (در دیدار بسیجیان استان فارس، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷)

**رسالت بسیجیان؛ حمایت و دفاع از اصول مسلم اسلامی

– از جمله‌ اساسی‌ترین کارهایی که بر عهده‌ بسیج است و در بافت درونیِ هویت بسیج دخالت دارد، عبارت است از حمایت و دفاع از اصول مسلّم اسلامی. این هم در بیانات امام هست؛ اصول تغییرناپذیر اسلامی. اینجا بسیج، یک نقش فرادوره‌ای پیدا می کند. بسیج نگاه می کند ببیند که این حرکت عمومی انقلاب و نظام از مسیرِ درست منحرف نشود؛ مراقب است که انحراف به وجود نیاید؛ هر جا انحرافی مشاهده شد، بسیج در مقابل آن می‌ایستد. این از جمله‌ خصوصیاتی است که مربوط به بسیج است؛ یعنی در مقابل انحرافات می‌ایستد. خط مستقیم به سمت اهداف والای انقلاب اسلامی، بدون هیچگونه انعطاف و انحراف؛ از خصوصیات بسیج این است.(در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه‌ ۲۲ مهر ۱۳۹۰)

– اگر بتوانید بسیج را هرچه فراگیرتر کنید و دل‌های بیشتر و نشاطِ متراکم‌تری را وارد این صحنه‌ عمل بکنید، آینده‌ این کشور تضمین‌شده‌تر است. روحیه‌ بسیجی یک روحیه‌ای است که اگر در هر نقطه‌ای و در هر قشری به‌وجود بیاید، در آن‌جا فعالیت و نشاط و حرکت و حیات را مضاعف و چند برابر می کند؛ این معنای بسیج است. (در دیدار بسیجیان در سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع) هفتم آذر ۱۳۸۴)- بسیج در حقیقت، مظهر یک وحدت مقدّس، میان افراد ملت است. همه میدان هایی که بسیج در آن حضور پیدا کرده است، میدان های ملی است؛ میدان های مربوط به همه ملت – مثل میدان دفاع مقدّس، میدان سازندگی و خدمات عمومی – است. هیچ‌وقت کشور، از یک مجموعه عظیمی که از بهترین فرزندان کشور و با این خصوصیات تشکیل شده است، بی نیاز نیست.(در دیدار جمعی از بسیجیان، پنجم آذر ۱۳۷۶)- بسیج در واقع، مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است. شما که در بسیج هستید، به عنوان نیروهای مؤمن و آگاه، قدر این خصوصیت را بدانید.(در دیدار جمعی از بسیجیان، پنجم آذر ۱۳۷۶)