ندای یار مهربان در سن بهادل! + تصاویر

دانشمندان و روانشناسان معتقدند که اساس شخصیت و رفتار انسان در سال های اول زندگی پایه گذاری می شود و آموخته ها ی دوران کودکی بر زندگی فرد و جامعه تاثیر عمیقی دارد . مطالعه انسان را از هویت خود باخبر می کند و راه درست زیستن را به او می آموزد و زمینه ساز […]

دانشمندان و روانشناسان معتقدند که اساس شخصیت و رفتار انسان در سال های اول زندگی پایه گذاری می شود و آموخته ها ی دوران کودکی بر زندگی فرد و جامعه تاثیر عمیقی دارد . مطالعه انسان را از هویت خود باخبر می کند و راه درست زیستن را به او می آموزد و زمینه ساز رشد تفکر ، ابتکار ، خلاقیت ، شخصیت و بلوغ اجتماعی کودکان می شود . حضرت محمد (ص) رسالت خود را با کلمه “اقرا” آغاز نمود که این خود به نقش و جایگاه مهم کتاب و کتاب خوانی در دین مبین اسلام و جوامع اسلامی اشاره دارد. هیچ دانشمند و عالمی نمی تواند منکر نقش کتاب و مطالعه در پیشرفت های جهانی باشد و ضروری است که ترویج فرهنگ مطالعه از اولویات و اهداف یک کشور بلاخص حوزه آموزش پرورش باشد چرا که بهبود مطالعه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را بهمراه خواهد داشت.

تعدادی از فعالان و دلسوزان حوزه فرهنگ در قالب موسسه های غیر دولتی نسبت به برپایی کتابخانه در روستاهای محروم با نام ” یار مهربان” با هدف ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ مطالعه در جامعه اقدام نمودند . موسسه “ندای تغییر” در ادامه فعالیت های فرهنگی سال تحصیلی گذشته اقدام به برپایی هفتمین کتابخانه در روستای سن بهادل نمود.

سن بهادل روستایی بالغ بر ۱۸۰۰ نفر در ساحل رود کرخه و در مجاورت روستاهای سن اهویش و سن کریم از توابع شهر شاوور ، اهالی روستا اغلب کشاورز و دامدار می باشند یکی از اهالی در باره وجه تسمیه روستا می گوید : در دوران باستان یک پل بروی کرخه سرزمین ساحل شرقی را به دورانتاش وصل می کرد که به مرور زمان این پل منهدم گردید و تکه سنگی بزرگ از آن در رودخانه می افتد که تا کنون بقایای آن وجود دارد به همین خاطر روستاهای نزدیک محل وجود سنگ را سن می گویند و بهادل نیز به قبیله ساکن در روستا اشاره دارد .

در این اردوی فرهنگی احمد سعدونی نقاش چیره دست اهوازی نقاشی هایی را با زغال از طبیعت اهواز ترسیم نمود و پس از آن کارگاه نقاشی کودکان علاقمند را ایجاد نمود در پایان به دانش آموزان نقاش جوایزی اهدا شد. پس از آن فاطمه عقیلی دانش آموز سیزده ساله شوشی که نویسنده داستانهای کودک می باشد یکی از قصه هایش را قرائت کرد که مورد توجه کودکان حاضر قرار گرفت در ادامه مادر فاطمه خانم سلیمی قصه “فراشه الجمیله” را برای کودکان خواند و از کودکان در مورد قصه سوالاتی را پرسید بطوریکه حاضران و مسئولین از توجه و علاقمندی کودکان به قصه تعجب کردند در نهایت از مسئولین شهر شاوور و دانش آموزان مدرسه جهت شرکت در برپایی کتابخانه دعوت به عمل آمد که کودکان با شور واشتیاق در حرکتی نمادین کتاب ۲۳۰اهدایی را در کتابخانه گذاردند.

مجتبی سواری از اعضا موسسه و از فعالان فرهنگی نام آشنا می گوید : اکثر فکرهای نا آرام و بیماریهای روحی و تعصبات بیجا ناشی از عدم مطالعه می باشد و یقینا عدم مطالعه درخت اندیشه و تفکر را می خشکاند. توسعه همه جانبه جوامع در گرو توسعه فرهنگی و اقتصادی آن می باشد و این میسر نمی گردد جز با اهتمام به امر کتاب و کتابخوانی . متاسفانه فرهنگ کتابخوانی آنقدر پایین است که حتی فرهیختگان و تحصیل کردگان هم کمتر سراغ مطالعه می روند . برپایی کتابخانه گامی بسیار کوچک و ناچیز در راستای تقویت فرهنگ کتابخوانی می باشد ، در ادامه با لبخندی بر لب ادامه داد:انتظار است که سازمانهای دولتی در این مجال فعالیت بیشتری کنند و از موسسات غیر دولتی که بصورت خودجوش و صرفا دلسوزی در امور فرهنگی فعالیت کنند حمایت کنند.

مجید حیادر آرام در گوشه ای از جشن ایستاده بود و کودکان را نظاره می کرد وی از فعالان حوزه کتاب است از وی دلیل حضور و برپایی این اردو را می پرسم ، می گوید : یکی از معیارهای رشد و پیشرفت در هر کشور سرانه مطالعه می باشد طبق آمارهای جهانی آمریکایی ها ۲۰ دقیقه ، انگلیسی ها ۵۵ دقیقه و ژاپنی ها ۹۰ دقیقه از شبانه روز خود را به مطالعه اختصاص می دهند . یک ژاپنی به طور معمول در سال ۴۷ کتاب می خواند و از سویی دیگر طبق آمارهای رسمی و غیر رسمی میزان مطالعه در ایران از سه دقیقه تا ۱۸ دقیقه در نوسان است.در کشورهای جهان سوم بیشتر افراد مطالعه نمی کنند و یکی از دلایل پایین بودن سرانه در این کشورها بی توجهی مسئولین فرهنگی می باشد قطعا یکی از راههای تقویت بهبود مطالعه برپایی کتابخانه های عمومی می باشد.

به سراغ سالم انواری می رویم ، دخترش سها را به بغل گرفته بود و به این طرف و آنطرف می دوید گویی که تمام کودکان مدرسه فرزندش هستند. سالم بصورت خانوادگی در این فعالیت شرکت دارد وقت صحبت نداشت نگاهش می کنم فعالیت و دوندگی وی نشان از علاقمندی به رشد و بالندگی کودکان این مرز و بوم را می داد.

گزارش و عکس: ابراهیم زهیری