گزارش چهارمین نشست فرهنگی مجمع اصلاح طلبان عرب در “حسینیه الهدی” اهواز + تصاویر

همزمان با دهه سوم ماه محرم الحرام و روزهای سوگواری سید و سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین علیه السلام و در ادامه سلسله جلسات فعالان فرهنگی – اجتماعی اهواز ، چهارمین نشست پس از پایان منبر روضه خوانی شیخ عبدالرزاق سیلاوی با سخنرانی دکتر غلامرضا ظریفی مدرس دانشگاه ، پیرامون موضوع […]

همزمان با دهه سوم ماه محرم الحرام و روزهای سوگواری سید و سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت امام حسین علیه السلام و در ادامه سلسله جلسات فعالان فرهنگی – اجتماعی اهواز ، چهارمین نشست پس از پایان منبر روضه خوانی شیخ عبدالرزاق سیلاوی با سخنرانی دکتر غلامرضا ظریفی مدرس دانشگاه ، پیرامون موضوع “آموزش وپرورش در جهان سوم و توسعه”در حسینیه الهدی برگزار شد.

در این جلسه دکتر ظریفی با بررسی تطبیقی نظام آموزشی در کشورهای توسعه یافته و جهان سوم به نقد و ارزیابی سیستم آسیب دیده آموزش و پرورش در ایران و شاخص های آن پرداخت . وی برنامه را محور توسعه برشمرد و گفت : برنامه منسجم و جامع محور توسعه آموزش وپرورش در کشورهای جهان اول یا توسعه یافته است.اما در کشور ما اصول و شاخص های برنامه براساس سلیقه جابجا می شود.

این استاد دانشگاه افزود : در جهان سوم نقد برنامه ، پژوهش و نوآوری برای تغییر روش ها بسادگی امکان پذیر نیست و در برابر آن مقاومت می شود.در بسیاری از کشورها همچون ژاپن و سوئیس برای یافتن اشکال و نقد برنامه پرداخت های کلانی صورت می گیرد اما در کشورهای جهان سومی پول و باج می دهند تا اشکالات برنامه ها و طرح ها گفته نشود چه بسا منتقدین سرکوفت هم بخورند.دکتر ظریفی در ادامه بحث تخصصی خود اظهار داشت : در جهان توسعه یافته هدف گذاری ها بسیار دقیق صورت می گیرد و به همین دلیل به رشد کمی و کیفی منجر می شود.وی اضافه کرد : برنامه در حرکت لوکوموتیو توسعه اعتماد ایجاد می کند.

مدرس دانشکده خبر در بیان دیگر شاخص های توسعه گفت : در جهان توسعه یافته میان آموزش و پرورش و نهادهای اقتصادی روابط تعریف شده و متقابل برقرار است .در توسعه متوازن آموزش و پرورش باید همه شاخص ها به نسبت قابل قبول و معقول متحول شود و این زمانی رخ می دهد که میان اهداف و راهبردها هماهنگی وجود داشته باشد . اما در جهان سوم این تناسب بشکل متدی وجود ندارد.

ظریفی افزود : آموزش پرورش متولی رفع بیکاری نیست و هرگز رسالت آن تولید شغل نمی باشد.باید بپذیریم استخدام های غلط در نظام آموزشی معیوب در آینده در شکل آسیب های مختلف خود را بروز خواهد داد مصایب ورود عناصر بی مورد به آموزش و پرورش ۱۵ آینده خود را نشان خواهد داد.این فعال حوزه تعلیم و تربیت در ادامه بیان کرد : ورود به آموزش عمومی از مسیر پیش دبستانی به شکل فاجعه آمیزی با راهبرد غلط انجام می شود. چرا دیگر استان ها که شاخص های بهتری در حوزه آموزش و پرورش دارند دوره پیش دبستانی را اجباری نکرده اند؟در حال حاضر برخلاف اصول تربیت کودکان ، کتاب های کمک آموزشی میان پیش دبستانی ها توزیع می شود که موجبات نگرانی خانواده را فراهم ساخته است . ۵۰ درصد والدین دچار مشکلات روانی شده اند.. پیش دبستانی برای کشف و شناسایی استعداد است نه آموزش کنکور!

لازم به یادآوری است این بحث تخصصی و پژوهشی با استقبال حاضران در نشست چهارم روبرو شد