پیام الباجی نماینده مردم اهواز به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی

سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در مورخ هفتم دیماه ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی را عموم مربیان سختکوش و سوادآموزان تلاشگر و پرامید و عموم مردم خوزستان و اهواز تبریک و شادباش می گویم . مقوله سواد آموزی به برکت فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود به نهضت […]

سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در مورخ هفتم دیماه ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی را عموم مربیان سختکوش و سوادآموزان تلاشگر و پرامید و عموم مردم خوزستان و اهواز تبریک و شادباش می گویم . مقوله سواد آموزی به برکت فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود به نهضت فرهنگی فراگیر تبدیل شد و از آن دوره در شمار مهمترین ارزش ها و آرمانهای انقلاب اسلامی در آمد.بدون تردید چنین آرمان بلند مقدسی، شایستگی آن را دارد که در کنار مهم ترین اهداف و برنامه های معجزه قرن، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.

فراگرفتن سواد امر بسیار بدیهی است که نیازمند توصیه و توجیه نیست؛ زیرا همگان می دانند که آموختن تنها نجات دهنده و دستاویز انسان در سراشیب نشناختن و ندانستن است. بی شک در دین و مسلکی که تعلیم و تعلم، عبادت است، جستجوی دانش، فریضه و مربیان و معلمان عالم ارجمندترین افراددر نزد مردم اند.در دنیای کنونی با وجود ظرفیت ها و امکانات و فضاهای مناسب محرومیت از خواندن و نوشتن، بخشودنی نیست زیرا نخستین واژه و اولین دستور قرآن ، امر به خواندن است. چنین کتابی و چنان آیینی، مسلمانی را که نخواند و ننویسد، سرزنش می کند.

آموزاندن، بهایی بود که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) برای آزادی اسیران جنگ بدر مقرر فرمود، و آموختن، هنری است که همه توانایی ها و هنری های دیگر، از آن می جوشد و سر برمی آورد.سوادآموزی، تنها به خواندن و نوشتن و حساب کردن منحصر نمی‌شود، بلکه تلاشی در راه تطبیق افراد بی‌سواد با محیط و جهان اطراف خود و دنیاست که همواره دچار تغییر و تحول است. آموزش و سواد، زیربنای توسعه است. در هیچ کشوری توسعه مطلوب اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه مسایل دانش‌آموزی، یعنی آموختن دانش و یادگیری تا مقطع دانشگاه تداوم پیدا کند. پایه و اساس توسعه هر کشور، به میزان سوادآموزی آن بستگی دارد.

بنابراین، سواد آموزی، وسیله برقراری ارتباط به معنای گسترده و قوی‌ترین وسیله ارتباط با دنیای خارج به شمار می‌آید.در جهان کنونی میزان بهره‌مندی مردم از حداقل سواد نوشتن و خواندن یکی از شاخص‌های رشد و توسعه متوازن جوامع است. هر چه افراد به سمت باسواد شدن روی آورند به همان اندازه سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت و سوی توسعه سریع‌تر خواهد بود. بر این باورم که افق و رویکردهای سوادآموزی باید مبتنی بر تقویت اعتماد به نفس، ایجاد فرصت‌های آموزشی، گسترش استعداد و مهارت‌های بهتر برای افزایش سطح درآمد سوادآموزان و ایفای نقش بهتر آنان در فرایندهای اجتماعی؛ بازبینی و بازتعریف شود. از طرف دیگر سواد یکی از حقوق اولیه‌ی انسانی در راستای عدالت اجتماعی محسوب می‌شود، ضمن اینکه آموزه‌های دینی ما نیز تأکید زیادی بر سواد و سوادآموزی دارد.

در پرتو این ارزش‌هاست که عملکرد و دستاوردهای سوادآموزی در سطح ملی و بین‌المللی قابل بررسی و ارش گذاری است . لازمه تحول در این بخش خصوصا در خوزستان  داشتن کاررایی و اثر بخشی به نحوی که ارائه خدمات سوادآموزی ،تکمیل و استقرار پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد در استان ، برنامه ریزی برای ارائه‌ی محلی و بومی آموزش‌های سوادآموزی در قالب استقرار و راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، تغییر و اصلاح روندها و رویه‌های آموزشی متناسب با کمیت و کیفیت تقاضادر قالب سوادآموزی پودمانی و افزایش باسوادی در حد مطلوب در گروه هدف، می باشد. مسئولان حوزه آموزش و پرورش باید بدانند وجود بیش از نیم میلیون بی سواد مطلق زیبنده استان خوزستان نبوده و شاخص نگران کننده و نشان از غفلت مدیران از این حوزه مهم دارد .توجه به زبان مادری به موجب قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی در نظام آموزشی بویژه در بخش سواد آموزی می تواند نقش موثری در راستای گسترش سواد داشته باشد.برخلاف برخی دیدگاههای عوامانه و انحرافی که می خواهد از خود سلب مسئولیت کرده و پایین بودن شاخص های آموزشی را به مناطق دو زبانه و مردم نسبت دهد باید تاکید کرد که دو زبانه بودن یک ظرفیت ویژه فرهنگی و در صورت مدیریت صحیح می تواند یکی از مولفه های رشد علمی در استان باشد. در پایان امیدوارم با همت و تلاش مدیران و آموزگاران و دلسوزان شاهد بهبود این شاخص ها در سطح استان باشم

جواد کاظم نسب الباجی