حیصمی : “هفته فرهنگی” خوزستان فرصتی برای معرفی ظرفیت ها و جادبه های استان است

ظهر امروز شنبه دکتر عباس حیصمی در نشست کارگروه‌های “هفته فرهنگی” خوزستان که قرار است در آذرماه سال‌جاری در برج میلاد تهران برگزار شود با بیان اینکه باید با نگاه ترکیبی به اقوام استان توجه کرد اظهار کرد: هفته فرهنگی استان خوزستان متعلق به زوایا و توانمندی‌های مختلف فرهنگی استان است. وی با اشاره به […]

ظهر امروز شنبه دکتر عباس حیصمی در نشست کارگروه‌های “هفته فرهنگی” خوزستان که قرار است در آذرماه سال‌جاری در برج میلاد تهران برگزار شود با بیان اینکه باید با نگاه ترکیبی به اقوام استان توجه کرد اظهار کرد: هفته فرهنگی استان خوزستان متعلق به زوایا و توانمندی‌های مختلف فرهنگی استان است. وی با اشاره به گستره مسائل فرهنگی به لحاظ محتوایی و موضوعی تاکید کرد: ظرفیت جذب توریست یکی از ظرفیت‌هایی است که علاوه بر جنبه فرهنگی قابلیت اقتصادی زیادی می‌تواند برای استان به‌دنبال داشته باشد.

IMG-20160901-WA0397

مسؤول کارگروه اقوام استان در “هفته فرهنگی” خوزستان با اشاره به حضور فعال و پر رنگ سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و میراث فرهنگی در جذب فرصت‌های توریستی و گردشگری از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در خواست کرد: به منظور برگزاری “هفته فرهنگی” در خور نام استان مشارکت فعال داشته و در مقوله فرهنگ مطالبه‌گر باشند.

دکتر عباس حیصمی با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف اقتصادی تصریح کرد: نخل، انرژی، صنایع و… از قطب‌های مهم اقتصاد کشور هستند که باید در هفته فرهگی خوزستان به درستی معرفی شوند. وی در ادامه گفت: منطقه آزاد نیز به لحاظ جغرافیایی و دانشگاه جندی شاپور اهواز به لحاظ علمی و تاریخی در قیاس دانشگاه‌های جهانی است که انتظار می‌رود ظرفیت‌های دانشگاه جندی شاپور در هفته فرهنگی استان خوزستان به نحوه شایسته‌ای معرفی شود.

حیصمی ابراز امیدواری کرد: شهرداری‌ها و شورای‌های شهر شهرهایی که در زمان دفاع مقدس بیش از سایر شهرها درگیر جنگ بودند و پیشرفت‌های عمرانی چندانی نداشتند در هفته فرهنگی خوزستان ایفای نقش کنند. وی تشریح کرد: هفته فرهنگی خوزستان نخستین همایشی است که در دهه‌های اخیر با این گستردگی و با مشارکت اکثریت سازمان‌ها، رجال سیاسی، فرهنگی و بدون توجه به تقسیم‌بندی‌های قومی در پایتخت کشور به عنوان مرکز ثقل سیاسی برگزار می‌شود.

دکتر حیصمی برگزاری هفته فرهنگی به‌نام خوزستان را برای ائمه جمعه استان، مدیران اجرایی، شهرداران، مردم و فرمانداران به عنوان مدیریت‌های بومی به عنوان یک فرصت بی‌نظیر برشمرد. حیصمی تاکید کرد: هفته فرهنگی استان خوزستان فرصتی است که از طریق آن می‌توان نشان داد تحولات بزرگی در استان اتفاق افتاده و استان عرصه جهادهای مختلف بود که آخرین جهاد آن به جهاد دفاع مقدس منتهی شد.

وی با اشاره به رشادت‌ها و دلاوری‌ها شهیدان سراسر کشور در دفاع مقدس گفت: کسب عنوان پایتخت شهادت بودن استان و شهادت افراد مختلف از سراسر کشور در استان سبب خواهد شد خانواده‌های شهید زیادی به قصد دیدن تاریخ استان بیایند. حیصمی با تاکید بر متفاوت بودن کارهای فرهنگی در نظر گرفته شده در هفته فرهنگی بیان کرد: در بحث فرهنگی بخش اقتصادی نباید کم‌رنگ باشد و صرفاً به معرفی انواع غذا و فعالیت‌های ماکتی نپردازیم. وی از عوامل اجرایی هفته فرهنگی درخواست کرد: علاوه بر کارهای ماکتی، زدن چادر مشکی و مهندسی سنتی را عرضه کردن کار جدید و متفاوت را برنامه‌ریزی کنند.

دکترحیصمی گفت: برخی از تاریخ و ادبیات مردم استان در حاشیه قرار گرفته و حتی مردم استان با آن غریب هستند این تارخ و ادبیات باید به درستی معرفی شود. این فعال فرهنگی با اشاره به صنعت بی‌سابقه نمد در شهر شوشتر که اکنون تنها در حد یک قطعه یادگاری در کنار گوشه اتاق‌ها باقی‌مانده گفت: بسیاری از صنعت مثل جاجیم یا چیزی از آن باقی نمانده یا به دلیل اغفال جای خود را به صنعت دیگری داده است. حیصمی در پایان یاد آور شد: برگزاری “هفته فرهنگی” استان در آذرماه سال‌جاری فرصتی است تا به صورت عمقی‌تر به مسائل فرهنگی نگاه کنیم و از نگاه کلیشه‌ای بپرهیزیم.