کاش فریاد ” گلدشت ” را باد صبا نبرده باشد! / محمد چوپان

در حضور “بهار” و در یکی از روزهای نوروز ۹۵ که فصل شکوفایی غنچه های بهاریست ، در شهر من اهواز و در منطقه ای بنام گلدشت، غنچه ای پرپر شد که نامش “محمد صادق”بود…… کودکی حدودا ۱/۵ ساله که نامش هم اشارتی است به “نخستین بهار” ؛ نام او ترکیبی از نام دو مولود […]

در حضور “بهار” و در یکی از روزهای نوروز ۹۵ که فصل شکوفایی غنچه های بهاریست ، در شهر من اهواز و در منطقه ای بنام گلدشت، غنچه ای پرپر شد که نامش “محمد صادق”بود…… کودکی حدودا ۱/۵ ساله که نامش هم اشارتی است به “نخستین بهار” ؛ نام او ترکیبی از نام دو مولود خجسته ۱۷ “ربیع الاول” بود، حضرت محمد ص و امام صادق ع که خود مبشران بهارند..

IMG-20160331-WA0087

غنچه های زیادی ناشکفته پرپر میشوند اما این غنچه را بی مبالاتی کسانی پرپرکرد که وظیفه دارند به مردم شهرشان خدمت کنند. این طفل نوپای بی زبان در جوی روبازی غرق شد که در ۲ متری درب خانه ی پدربزرگش قرارداشت! پدر و مادرش او را آورده بودند تا به بهانه دیدار نوروزی به دستبوسی بزرگترانش برود و ادب بیاموزد اما بی دقتی و بی مسئولیتی در انجام وظایف، از سوی مسئولان و پیمانکاران شهری موجب این حادثه غم انگیز شد.

ظاهرا طبق قوانین و مقررات، احداث جوی های روباز توسط شهرداری ها و سازمان آب و فاضلاب ممنوع است. نمیدانم واقعا کودک نوپایی که هنوز قدرت چیدمان حروف را در کنار یکدیگر نداشته تا به آنها معنا دهد و بتواند فریاد کمک خواهی سردهد در آخرین لحظات حیاتش چه کرده و چگونه فریاد زده !!!! اما ای کاش مدیران بی تدبیر و بی مسئولیتی که سرشان را به مسائل سیاسی گرم کرده اند لحظه ای در تصوراتشان، فرزند و یا نوه خود را بجای آن کودک بی زبان بنشانند….. ( هرچند میتوان حدس زد که جسارت چنین تصوری را هم ندارند !!!! )

واقعا رخ دادن اینگونه اتفاقات موجب شرمندگی مسئولان این شهر نیست ؟! اهواز شهری است که در چند ماه اخیر به همت چندین سازمان مردم نهاد و جمعیتها و موسسات خیریه و فرهنگی، گام در راهی نهاده تا الگوی دیگر شهرهایمان باشد. این گروهها با تلاش جمعی از جوانان اهوازی تلاش نموده اند تا آرزوهای کودکان سرطانی شهر را (که امیدی به ادامه زندگانی ندارند) جامه عمل بپوشانند که اتفاقا اخبار آن در سطح جهانی نیز منعکس گردید. در چنین شهری که اراده مردم به ایجاد امید در دل کودکانی است که امیدی به زندگانی ندارند ، نتیجه عملکرد مسئولان خدمات شهری( ناخواسته ) مشارکت در پرپرکردن غنچه های امیدی است که آینده این خطه اند. خطه ای که از دیروز تا همیشه ی تاریخ، پایتخت دفاع مقدس ملت ایران نام گرفته و امروز به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شده است…. مدیران خدمات شهری اهواز بدانند که آنچه را جوانان شهر و سازمانهای مردم نهاد کاشته بودند تا در زمینه کودکان، آبروی شهرمان باشد نادانسته و ناخواسته به باد فنا داده اند !! این چنین است که آرزو میکنم : کاش خبر فریاد ” گلدشت ” را باد صبا نبرده باشد……..!!!

محمد چوپان

۹۵/۱/۱۳