قنواتی : در سالجاری 41.1 درصد باسوادان خوزستانی کتاب های غیر درسی مطالعه کردند / 54.4 درصد باسوادان خوزستانی روزنامه نمی خوانند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: تاثیر انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران، رتبه خوزستان را در حوزه تولید و نشر کتاب از 21 به 10 رساند.همایون قنواتی چهارشنبه در نشست خبری سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی در سرسرای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: انتخاب شهر اهواز به عنوان پایتخت […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: تاثیر انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران، رتبه خوزستان را در حوزه تولید و نشر کتاب از 21 به 10 رساند.همایون قنواتی چهارشنبه در نشست خبری سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی در سرسرای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: انتخاب شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران فضای عمومی خوبی در شهر بوجود آورد. وی افزود:از عمده ترین مسائل پایتخت کتاب ایران جایگاه شهر اهواز در تولید و نشر کتاب است که در سال 94 از رتبه 21 در سال های 93 و پیش از آن به رتبه 10 رسید.

قنواتی گفت: همچنین تفویض شورای نظارت کتاب به خوزستان قدم مثبتی در تسریع کار ناشران بود که هزینه، رفت و آمد و زمان اخذ مجوز کوتاهتر شد و این امر به تولید بیشتر کتاب در این استان کمک کرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان یادآور شد: خوزستان از لحاظ نویسندگان، ناشران و کتابفروشی ها جزو انتشارات برتر و کتابفروشی های برتر کشور است و این جایگاه افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: بزرگترین مشکل ما در حلقه انتشار و توزیع کتاب است که باید راهکاری برای آن یافت.

قنواتی گفت: نمایشگاه کتاب خوزستان پارسال با 400 ناشر کشوری برگزار شد که امسال این رقم به 450 ناشر برتر افزایش یافت. وی با اشاره به افزایش فضای نمایشگاه کتاب امسال از سه هزار متر مربع به پنج هزار متر افزود: در بخش کتاب عربی، 18 ناشر عربی در این نمایشگاه حضور دارند. وی گفت: پس از جشنواره کتابخانه های خانگی در خوزستان، جشنواره های ‘من هم کتاب می نویسم’ برای کودکان هفت تا 15 ساله برگزار و یک هزار و 200 اثر ارسال شد و در جشنواره کتاب سال 350 اثر تولید شده در سال های 92 تا 94 به دبیرخانه رسید که همزمان با دهمین نمایشگاه خوزستان برگزیدگان این جشنواره ها معرفی می شوند.

قنواتی بیان کرد: همچنین جشنواره ‘پدران و مادران قصه گو’ 10 بهمن در اهواز برگزار می شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به پژوهشی که بر روی باسوادان خوزستان صورت گرفت، گفت: در این پژوهش مشخص شد که 41.1 درصد باسوادان خوزستانی کتاب های غیر درسی مطالعه کردند که از این میان هشت درصد کتاب رمان و داستان، هفت درصد کتاب شعر، شش درصد کتاب تاریخ، پنج درصد کتاب دینی، پنج درصد کتاب روانشناسی و 0.3 درصد کتاب فلسفی مطالعه کردند. وی ادامه داد: همچنین در حوزه مطالعه روزنامه 31 درصد باسوادان خوزستانی روزنامه می خوانند و 54.4 درصد روزنامه نمی خوانند. دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان 30 دی تا شش بهمن در محل نمایشگاه های بین المللی خوزستان برپا است.