وارونگی تاریخ! ؛ سخنی مشفقانه با دست اندر کاران دومین نمایشگاه “اهواز در گذر تاریخ” / دکتر عباس حیصمی

یکی از آفات شناخته شده درتدوین تاریخ ،بویژه درکشورهای جهان سوم، وارونگی در تاریخ نگاری است که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نمانده ودرعصر نزدیک به خودمان ،بویژه در دهه های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،ما شاهد اوج تحریف تاریخ در ثبت حوادث و رخدادهای نهضت مردم توسط تاریخ نگاران مارکسیستی و بویژه […]

یکی از آفات شناخته شده درتدوین تاریخ ،بویژه درکشورهای جهان سوم، وارونگی در تاریخ نگاری است که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نمانده ودرعصر نزدیک به خودمان ،بویژه در دهه های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،ما شاهد اوج تحریف تاریخ در ثبت حوادث و رخدادهای نهضت مردم توسط تاریخ نگاران مارکسیستی و بویژه حزب توده بوده ایم.وارونگی در تاریخ به حالتی اطلاق می شود که طی آن رخدادها، حوادث،آثار فرهنگی، شخصیتها وافتخارات یک کشور یا قومی ازصفحاتی دردل تاریخ حذف ویا مغفول نگه داشته ونادیده گرفته می شود. ویا هدفمند برگهای زرین مردم و ملت یا قومی خاص به نام غیرتدوین می گردد. در این حالت رخدادها بر عکس تنظیم و منتشر می شوند. میراث فرهنگی ومعنوی تاریخ ساز با صاحبانش بیگانه ووصله،هرچند نچسبی،به گروه یا قوم وملیتی دیگرمی شود.

42851576404000370640-235x2501

رشادتها و افتخارات مردمی انکار می شودو ضعفها و کاستی ها از قوم وملیتی دیگربه حساب قوم وملیتی دیگر نوشته می شود.در این فرایند، که از آن به سرقت تاریخ هم یاد می شود،گاه نه تنها خدمات ورشادتها ودین و باور عمومی وآثارومیراث فرهنگی واسناد متقن تاریخ سازیک ملت انکار ووارونه نقل می شود ، بلکه افراد یا جریانات خاص سیاسی و یا قومی با هدف تکاثر و جبران ضعف ها ولا پوشی کمبودافتخارات تاریخ خود، حتی ازتجاسرو دست اندازی به پیشینه روشن شخصیتها ابائی نداشته وحتی از مصادره به مطلوب نمادهای موجود مانندگنبد و بارگاه وآرامستان رجال سیاسی وادبی و علمی ومذهبی ملت و یا قومی دیگر،خودداری نکرده وظلم وجفای بزرگی در حق گذشتگان می نمایند.این شیوه غلط هرچند که درعصر ارتباطات و انفجار اطلاعات امروزی که به برکت رسانه هاو فضای دیجیتال اثر گذار کنونی امکان کمتری برای تحریف و وارونگی تاریخ باقی گذاشته است،اما باز هم شاهد تاریخ نگاری خلاف واقع، حتی در همین زمان حاضر هستیم!

تصور من درخصوص نمایشگاه و همایش اهواز در گذر تاریخ،که برای دومین سال متوالی در اهواز برگزارمی شده است و به حمد الله مورد توجه و استقبال عمومی مردم و مسئولین شهر و استان قرار گرفته است، نوعی تلاش برای اصلاح برخی وارونگی های موجود در صفحات تاریخ و مصادره های به ناحقی که دانسته و یا نادانسته در خصوص تاریخ اهواز و مشاهیر آن روا داشته شده است، می باشد. ومعتقدم که ارائه و به نمایش گذاشته شدن اسناد پنهان نگه داشته شده درلایه های تاریخ اهواز و استان ،بیشتر در جهت رفع مظلومیتها و کم لطفی هائی است که بویژه در دهه های اخیر در حق برخی مشاهیر و شخصیتهای ارزشمند و اثر گذار واقعی درتاریخ علوم ومذهب و ادبیات و حتی هنر این خطه داشته اند، بوده است.و اگر بخواهم تنها یک نام برای این اقدام خوب و خدا پسندانه انتخاب کنم همانا خواهم گفت که: این همایش”مصداق حراست و پاسداشت تاریخ و افتخارات تاریخی” این خطه از میهن اسلامی است. اینجانب به سهم خود از تلاش همه دوستان و دست اندر کاران این اقدام بزرگ تاریخی صمیمانه تشکر می کنم و برای آنان توفیق روز افزون مسئلت مینمایم وهر چند که اینجانب اخبار و اتفاقات خوب این همایش و نمایشگاه را از طریق برخی جراید محلی و رسانه های دیجیتال دنبال می نمودم، اما از اینکه توفیق حضور و مشاهده از نزدیک این زحمات ارزشمند را نیافته ام، واقعا متاسفم.امید که بدین وسیله ادای دین نموده باشم.در اینجا مایلم به قصد قربت وادای وظیفه و به هدف پاسداشت از این زحمات ارزشمند شما عزیزان چند نکته را،بدین آرزوکه مورد عنایت شما بزرگواران قرار گیرد،بیان نمایم. واستدعا دارم تا چنانچه دراین امردر خطا بوده باشم، پیشا پیش مراتب عذر خواهی مرا بپذیرید.

1-اینجانب بر این باورم که این کار از ارزرش قابل قبولی برخوردار است و زحمات شما دوستان از چنان جایگاه بزرگ و قابل احترامی برخورداراست که پای همه افراد علاقمند از سلایق و جریانات مختلف سیاسی و مسئولین مختلف مذهبی و سیاسی و اجرائی استان و شهر را، که فرصت حضور داشته اند، را بدانجا بازکرده است. لذا این اقدام ارزش پاسداشت و مصون نگه داشتن آن از آسیب وزش طوفانهای بی ثبات و مخرب برخی جریانات سیاسی دارد. لذامستدعی است که تلاش نمائید تا از این اقدام خوب خود به نحو احسن پاسداری کنید ومراقب باشید تا ازانتساب آن به هیچ جریان و جناح سیاسی،حتی جریانات قابل قبول و مورد احترام درون نظام، موسوم به اصلاح طلبی و اصولگرائی و …، که چه بسا مورد عنایت برخی عزیزان دست اندر کارهمایش هم باشد، خودداری شود. زیرا این خود نقض قرض است ومی تواند از مصادیق مغایرت در بی طرفی و صیانت از تاریخ باشد.بی شک بهره برداری سیاسی و جناحی از این حرکت به همان اندازه مخرب وغیر قابل قبول است، که کم لطفی وعدم امعان نظر وبی التفاتی برخی جریانات سیاسی و منصوبین وشناخته شده گان به آنها در حق این رویدادمهم وتاریخ پرافتخارمردم، نا مقبول و غیر قابل توجیه است.

2- به حمد الله،اخلاص در هدف گذاری شما مشهود است و این یکی از ویژگیها ی ارزشمند کار شماست که موجبات استقبال عمومی و توجه دیگران رافراهم کرده است.لذا انتظار است که مراقب حفظ اخلاص در انگیزه و انگیخته تان،باشید وآن را ازدست ندهید. سعی کنید زحماتتان مورد بهره برداری سیاسی “بویژه از ناحیه افراد تند رو و فرصت طلب سیاسی” قرار نگیرد. این اینجانب باور دارم این همایش نه امتیازی برای گروه خاص سیاسی است و نه چالشی برای گروه سیاسی دیگراست.(آنگونه که متاسفانه اخیرا در برخی تحلیل ها بیان شده بود). بلکه فرصتی برای مردم و همه خدمتگذاران ونخبگان و فرهیختگان و علاقمندان حقیقت طلب استان و شهر و مشاهیر و مفاخر آن است.ونوعی عریان کردن تاریخ و به نمایش در آوردن جلوه هائی از حقایق پنهان درآن است که می تواند سودمند همگان باشد.

3-به قول طلبه ها”اثبات شی نفی ما عدا” نمی شود.بنابر این معرفی میراث ( تراث) فرهنگی ورشادتها و افتخارات شخصیتهای بزرگ تاریخ مردم عرب اهوازو نظامات حاکمیتی و سیاسی تاریخ گذشته منسوب به این مردم ،لزوما به مفهوم انکار سایر رجال سیاسی و دینی ودر عرصه های علوم و فنون استان و میهن اسلامی از میان سایر اقوام ایرانی نیست.متاسفانه به نظر می رسد برخی نا آرامان وتفرقه افکنان فرصت طلب که حیات سیاسی خود را مدیون این اختلاف افکنی ها می دانند! در پی القای این مفهوم غلط و مرهوب کننده اند! لذامراقب باشید که چنین القائی مورد استقبال قرار نگیرد. زیرا اثبات هویت مردم عرب اهوازدر تاریخ این خطه از میهن اسلامی، به منزله نفی نقش سایر اقوام و مردم گرانقدرکشور ما در اهواز و استان نیست. بلکه سراسر تاریخ اهواز گویای مهمان نوازی وآغوش بازمردم شهر و استان برای حضور ونقش آفرینی همه مردم خوب میهن عزیزمان بوده است.همانگونه که در دفاع مقدس نیز چنین بوده است. بی تردید یکی از افتخارات اهوازاین است که متعلق به همه ایران و مردم کشور عزیز ما است و جزئی از میهن اسلامی و یکی از سر حدات سوق الجیشی و استراتژیک این کشوراست که این مردم برای حفظ و حراست از آن جانفشانی ها کرده اند و نام اهواز وایران را سربلند نگهداشته اند.والبته از سوی دیگراین معنی هم ضرورتا نباید به مفهوم درخواست به عدم بیان حقایق تاریخی وانکار ونادیده انگاشتن واقعیت وهویت قومی مردم اهواز باشد.

4- علی رغم همکاری برخی دستگاههای دولتی استان و اهواز در برگزاری مطلوب همایش مذکورو لزوم تشکر و قدردانی از آنان، اما دقت شودکه که هویت مستقل مردمی و خود جوش این اقدام بی نظیر حفظ گردد. تا ازمیزان نفوذ تاثیر آن ورونق استقبال عمومی آن کاسته نشودو برکات آن قابل احصا باشد واز تاثیر اراده های منتظم وسازمان یافته اداری مصون باشد.

انشاالله
موفق وپیروز باشید
ارادتمند،حیصمی – مهر ماه 94