آیین گرگیعان، ترنمی با بوی دومین اختر آسمان امامت و ولایت

شهرهای جنوب استان خوزستان در شب پانزدهم رمضان، با ترنم صدای فریاد و شاد کودکان پر از عطر مهر و محبت و لایتمداری مردم همراه با شیرینی و غذاهای سنتی است. قرقیعان (قرة عین الرسول) یا گرگیعان یکی از رسوم محلی ماه مبارک رمضان در کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب استان خوزستان است که […]

شهرهای جنوب استان خوزستان در شب پانزدهم رمضان، با ترنم صدای فریاد و شاد کودکان پر از عطر مهر و محبت و لایتمداری مردم همراه با شیرینی و غذاهای سنتی است. قرقیعان (قرة عین الرسول) یا گرگیعان یکی از رسوم محلی ماه مبارک رمضان در کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب استان خوزستان است که کودکان این مز و بوم به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) در کوچه پس کوچه های شهر، آن را با کیسه های رنگارنگ و سر دادن ترانه های محلی جشن می گیریند.در این شب مبارک کودکان و نوجوانان پس از اذان مغرب در حالی که ترانه های محلی گرگیعان و گرگیعان و الله یعطیکم رضعان (خدا به شما بچه دهد) یا گرگیعان و گرگیعان الله ایخلی اولیدکم، (خدا پسرکوچولویتان را نگه دارد) به کوچه ها می آیند و درب خانه ها را برای دریافت شیرینی و عیدی می کوبند.

81665884-70005826

فضایی که سالی یک مرتبه آن هم در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) به وجود می آید گواه عشق و ولایتمداری مردم به خاندان عترت و طهارت از دروان کودکی است و همان عشق تا لحظه ی مرگ با آنان است.از سوی دیگر این آیین، تاثیر زیادی بر گردش مالی و رونق بازارهای شهرهای جنوب خوزستان بخصوص شهرستان های آبادان و خرمشهر دارد.خانواده ها از یک هفته مانده به نیمه ماه رمضان برای خرید لوزام پذیرایی از کودکانی که با کیسه های رنگارنگ خود در شب نیمه ماه مبارک رمضان درب خانه ها را می زنند تدارک ویژه می بینند و با خرید انواع آجیل و شیرینی باعث رونق دوچندان بازار می شوند.

یک مغازه دار در این خصوص گفت:در ماه مبارک رمضان و به خصوص شب های نزدیک به نیمه ماه بازار حال و هوایی خاصی به خود می گیرد.وی افزود:اکثر خانواده ها در چند روز قبل از مراسم گرگیعان با فرزندان خود به بازار می آیند و خرید می کنند.

یک کارشناس مذهبی نیز در این خصوص به ایرنا گفت:هنگامی که امام حسن مجتبی (ع) متولد شد پیامبر به بسیاری از کودکان مدینه شیرینی می داد و از سال بعد کودکان جمع در حالی که اشعاری را می خواندند به درب خانه پیامبر(ص) می رفتند تا شیرینی خود را بگیرند که این رسم تا کنون باقی مانده است.حجت الاسلام سید مجید شرفی گفت:واژه گرگیعان برگرفته از هیمن مناسبت دینی و به معنی قرة العین رسول (ص) است این مراسم تبدیل به یک سنت و رسم در بسیاری از کشورهای منطقه و استان خوزستان شده است.

قرار است با همت برخی از فعالان میراث فرهنگی کودکان اهوازی و 10 شهر خوزستان همزمان با همه کودکان شیعه جهان جشن گرگیعان به صورت برنامه ریزی شده برگزار شود.

منبع : ایرنا