عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی : بیشتر بنیانگذاران علم جدید ،مطالعه علمی خود را وسیله ای برای دیدن آثار صنع خداوندی در طبیعت می دانستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:بسیاری از فیزیکدانان تراز اول و ستاره های فیزیک به شدت خداباور هستند و کار علمی خود را عبادت دینی تلقی می کنند. دکتر مهدی گلشنی دوشنبه در نشست علمی خداباوری از منظر عالمان علوم تجربی معاصر در سراسری شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: خداباوری […]

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:بسیاری از فیزیکدانان تراز اول و ستاره های فیزیک به شدت خداباور هستند و کار علمی خود را عبادت دینی تلقی می کنند. دکتر مهدی گلشنی دوشنبه در نشست علمی خداباوری از منظر عالمان علوم تجربی معاصر در سراسری شهید مطهری دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: خداباوری از منظر دانشمندان یک مساله قدیمی است و از دوره تمدن اسلامی بیشتر قریب به اتفاق دانشمندان خداباورند و کار علمی را بخشی از فعالیت دینی خود تلقی می کنند.وی افزود: علم جدید در محیطی خداباور تکوین یافت و عالمانی نظیر گالیله و نیوتن و فیلسوفانی نظیر لایب نیتس، مطالعه طبیعت را مطالعه آثار صنع الهی تلقی می کردند و آن را عبادت پرودگار می دانستند.

81604253-6445830

گلشنی ادامه داد: بیشتر بنیانگذاران علم جدید مانند کپلر، گالیله، نیوتن و آمپر مطالعه علمی خود را وسیله ای برای دیدن آثار صنع خداوندی در طبیعت قانونمند می دانستند اما توفیق فیزیک کلاسیک در صحنه عمل در توضیح سیستم های فیزیکی از یک طرف تکیه بر عقل انسانی را تقویت کرد و از طرف دیگر نقش متافیزیک را در علم تضعیف کرد.این استاد دانشگاه صنعتی شریف در خصوص رایج ترین دیدگاه های عالمان معاصر پیرامون رابطه علم و دین گفت:برخی بین علم و دین که با حوزه های مختلف و سوالات متفاوت سرو کار دارد، تعارضی نمی بینند.وی اضافه کرد: برخی نیز به تعارض بین علم و دین اعتقاد دارند که یک گروه نص گرایان افراطی هستند که از متون دینی شروع می کنند و احکامی درباره موضوعات علمی صادر می کنند که در مواردی با یافته های علم تعارض دارد.

گلشنی اظهار کرد: اما اکثریت این گروه مادیون حس گرا هستند که تنها علم تجربی را وسیله کسب دانش درباره جهان و قابل اعتماد می دانند و جایی برای دین و خدا در نظر نمی گیرند.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گروهی نیز علم و دین را مکمل هم می دانند که با حوزه ها و یا سطوح مختلف سرو کار دارند و با هم یک جهان بینی منسجم به دست می دهند.وی در ادامه به اعتقاد به خدا در میان عالمان معاصر اشاره کرد و افزود: بعضی از عالمان، خدا را با قوانین طبیعت یا کل جهان تطبیق می دهند و اکثریت معتقدان به خدا، او را موجودی متعال و فوق طبیعت تلقی می کنند.گلشنی با اشاره به اینکه در مورد اعتقاد به خدا به عنوان موجودی مستقل و فوق طبیعت سه دیدگاه از نظر بسیاری از عالمان معاصر وجود دارد ادامه داد: نخستین دیدگاه مربوط به منکران وجود خدا است که این گروه معتقدند برای اثبات خدا راهی وجود ندارد و علوم به تنهایی قادر به پاسخگویی به سوالات هستند و جهان طبیعت خودکفا است و نیاز به ماوراء الطبیعه نیست.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: گروه دوم افراد به ظاهر بی تفاوت هستند که این گونه عالمان به صورت آشکارا، اظهار بی اعتقادی به خدا نمی کنند ولی در نوشته ها یا گفته هایشان چیزی که حاکی از اعتقاد به خدا باشد را نمی بینیم.وی اضافه کرد: این گروه که اکثریت فیزیکدانان معاصر غربی را تشکیل می دهند گاهی اعتقاد به خدا هم دارند ولی اظهار آن را به نفع خود نمی بینند یا آن را بر خلاف جو حاکم بر جامعه فیزیکدانان می بینند.گلشنی با اشاره به اینکه گروه سوم معتقدان به وجود خدا هستند گفت: در میان برهان هایی که فلاسفه به وجود خداوند ارایه کرده اند برهان های کیهان شناختی و برهان نظم بیشتر مورد توجه عالمان علوم تجربی قرار گرفته است.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پس از تکون علم جدید و بروز توفیقات آن، اعتماد بشر به آن بیشتر و بیشتر شد و علم تجربی و روش های آن معیار سنجش اعتبار سایر اقسام دانش شد.

به گزارش ایرنا این نشست علمی یک روزه با حضور اعضای هیات علمی و جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.