وزیر فرهنگ: امیدواریم هیچ رسانه‌ای سال 94 بسته نشود

وزیر ارشاد در آخرین روزهای سال 93 خبرهای خوشی را در حوزه رسانه، برای کاهش توقیف روزنامه‌ها و همچنین تذکر به رسانه‌ها اعلام کرد.وزیر ارشاد ابتدا در پاسخ  درباره‌ی اینکه پیش‌بینی می‌کند در سال جدید حجم بستن روزنامه‌ها و تذکر به رسانه‌ها نسبت به سال‌های قبل تا چه اندازه کاهش پیدا کند؟ گفت:‌ امیدوارم هیچ […]

وزیر ارشاد در آخرین روزهای سال 93 خبرهای خوشی را در حوزه رسانه، برای کاهش توقیف روزنامه‌ها و همچنین تذکر به رسانه‌ها اعلام کرد.وزیر ارشاد ابتدا در پاسخ  درباره‌ی اینکه پیش‌بینی می‌کند در سال جدید حجم بستن روزنامه‌ها و تذکر به رسانه‌ها نسبت به سال‌های قبل تا چه اندازه کاهش پیدا کند؟ گفت:‌ امیدوارم هیچ رسانه‌ای در سال جدید بسته نشود. در این زمینه مبنا این است که هیچ رسانه‌های توقیف نشود و اگر هم احیانا تخلفاتی صورت می‌گیرد، به طرق و شیوه‌های مختلف با آن‌ها برخورد شود.جنتی تصریح کرد: وقتی رسانه‌ای توقیف می‌شود طبیعتا تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه بیکار و امنیت شغلی‌شان به طور کامل از بین می‌رود؛ لذا ما در هیات نظارت بر مطبوعات همه تلاش‌مان این است که اگر در سال جدید تخلفی در حوزه رسانه‌ها صورت گرفت، با تذکر شفاهی،‌ گفت‌وگو با سردبیران و مدیر مسوولان، تذکر کتبی و احیانا با تغییر مدیرمسوول بتوانیم با تخلفات برخورد کنیم و حتی‌الامکان کار رسانه‌ها به توقیف نیانجامد.

Rouhollah+Vahdati-16-93

وی در ادامه همچنین اعلام کرد: در زمینه تخلف رسانه‌ها در سال جدید صحبت‌هایی با قوه قضاییه و رییس محترم این قوه انجام داده‌ایم که اگر مواردی به تشخیص قوه قضاییه تخلف صورت گرفت آن را به هیات نظارت بر مطبوعات ارجاع بدهند تا مورد بررسی قرار گرفته و اتخاذ تصمیم شود؛ لذا امیدواریم در سال جدید توقیف نشریات و مطبوعات به حداقل مورد برسد.علی جنتی درباره مهمترین اهداف رسانه ای که در سال 93 تحقق یافت و آنچه که تحقق نیافت، پاسخ داد: آنچه که در سال 93 محقق شد این بود که وقتی به آمارها نگاه کردیم به این نتیجه رسیدیم که تعداد نشریاتی که در طول سال 93 به آن‌ها مجوز داده شد نسبت به دوره گذشته شاید صد درصد افزایش پیدا کرد و با تشکیل جلسات مداوم هفتگی که با همکاران ارشاد داشتیم و شاید بگویم کمتر هفته‌ای بود که جلسات‌مان تعطیل شود و خودِ من هم حضور دائمی در این جلسه داشتم، پرونده‌های زیادی بررسی شد. در حال حاضر هم پرونده‌ها به‌روز هستند و هم تعداد نشریاتی که مجوز گرفته‌اند، تعداد قابل توجهی از آن‌ها نسبت به گذشته رشد چشمگیری را داشته است که به نظرم این کار بسیار خوبی بود که انجام شد.

وزیر ارشاد همچنین درباره مهمترین اهدافی که در سال 93 محقق نشد به خبرنگاران اعلام کرد: تقویت محتوای مطبوعات و روزنامه‌ها مهمترین هدف عمده‌ای بود که در سال 93 محقق نشد. یکی از آرمان‌ها و آرزوهای ما این است که چه روزنامه‌ها و چه نشریات تخصصی از لحاظ محتوا به نحوی ارتقاء پیدا کنند که وقتی کسی روزنامه و نشریه را می‌خواند به لحاظ آگاهی و اطلاعات چیزهای زیادی دستگیرشان شود. این در حالی است که در بسیاری از روزنامه‌هایی که در اختیار خودمان است، می‌بینیم معمولا مطالب و خبرها کاملا مشابه هم هستند و برخی از روزنامه‌های ما نیز فاقد مقالات بسیار مفیدی هستند که حتما باید این مساله اصلاح شود.

او در ادامه مطرح کرد: اگر به کشورهای دیگر بروید و حتی کشورهایی که خیلی پیشرفته نیستند، به عنوان مثال در حوزه خلیج فارس و بیروت شاهد روزنامه‌هایی هستیم که روزانه 70 الی 80 صفحه در زمینه‌های مختلف مطالب ارائه می‌دهند و دائما مطالب خوبی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند؛ چرا که افرادی هستند که روزانه ستون‌نویس آنجا هستند. ما هم این انتظار را داریم که روزنامه‌ها و نشریاتمان به نحوی ارتقاء کیفیت پیدا کنند که وقتی مردم آن‌ها را مطالعه کردند اطلاعات روزانه‌شان افزایش پیدا کند.

وزیر ارشاد در بخشی دیگر از سخنانش اعلام کرد که یکی از کارهایی که اکنون انجام شده ساماندهی سایت‌هایی است که در داخل کشور داریم و این سایت‌ها بر اساس اقداماتی که در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته در واقع قرار است صاحب لوگو شوند.او این لوگو را به مثابه نشان استاندارد خواند و گفت: به جهت اینکه کیفیت کالاهایشان را تعریف و ثابت کنند، به سایت‌ها نشان استاندارد داده می‌شود. بر این اساس کل سایت‌هایی که دامنه خودشان را در کشور ثبت کرده‌اند می‌توانند به این شبکه بپیوندند و یک نشان دریافت کنند و سپس با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده این نشان‌ها رتبه‌بندی خواهد شد تا از لحاظ کیفیت اقداماتی صورت بگیرد. بر این اساس هر کسی هم که می‌خواهد می‌تواند به این بخش مراجعه کند و سریعا در آنجا مستقل شود و به سایت‌ها دسترسی پیدا کند؛ ضمن اینکه می‌تواند رتبه‌بندی سایت‌ها را هم مشاهده کند.

جنتی در پایان گفت‌وگویش با خبرنگاران در تکمیل مطلب بالا اظهار کرد: به نظرم این کار امکان خوبی برای دسترسی به سایت‌ها و همچنین اعتماد پیدا کردن به سایت‌هایی است که مورد قبول و اعتماد هستند.وزیر ارشاد در بخشی دیگر از صحبت‌هایی که امروز در جمع خبرنگاران داشت درباره تولید محتوای دینی و قرآنی فضای مجازی و حمایت وزارت ارشاد از آن بیان کرد: در این زمینه ما یک معاونتی با عنوان قرآن و عترت داریم که وظیفه‌اش گسترش فرهنگ قرآنی است. در فضای حقیقی و واقعی اقدامات خیلی خوبی در این زمینه انجام شده است و عمده مجامع قرآنی تحت پوشش قرار گرفته‌اند. همچنین خادمان قرآن هم تشکل خاصی را پیدا کرده‌اند. من فکر می‌کنم در فضای مجازی ما کارهای زیادی داریم که باید حتما انجام بدهیم؛ ضمن اینکه در این زمینه کمی عقب‌ماندگی داریم که امیدوارم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

جنتی همچنین تأکید کرد:‌ ما قطعا از تولید محتوای دینی و قرآنی فضای مجازی حمایت خواهیم کرد؛ ضمن اینکه در حال حاضر بخش خصوصی خودش در این زمینه قدم‌هایی را برداشته است. ما در حال حاضر سایت‌های بسیار خوبی در این زمینه داریم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حمایت خواهد کرد از حرکت‌هایی که در حال حاضر در فضای مجازی در حال صورت گرفتن هستند.جنتی در بخشی دیگر درخصوص قطع بیمه طلایی هنرمندان توضیحاتی را ارائه داد.وی گفت:‌ هنرمندانی که بیمه طلایی آن‌ها قطع شده است در حال حاضر بیمه تکمیلی دارند و بیمه طلایی که در گذشته می‌توانستند به هر جا مراجعه کنند به دلایل خاصی که خودِ صندوق حمایت از هنرمندان دچار مشکلاتی من جمله مشکلات مالی شده است، فعلا قطع است، در عین حال ما با وزارت بهداشت و درمان در این زمینه مذاکراتی را انجام داده‌ایم که کسانی را که مبتلا به برخی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج هستند که هزینه‌های بالایی را هم دارد، وزارت بهداشت و درمان به عنوان هنرمند آن‌ها را تحت پوشش ویژه قرار بدهد تا بتوانند به صورت رایگان به آنجا مراجعه کنند.علی جنتی که صبح امروز – دوشنبه – در مراسم رونمایی از طرح‌های مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال حضور داشت، در حاشیه این مراسم به آخرین پرسش‌های خبرنگاران در سال 93 پاسخ داد.