باید ها و نبایدهای نمایشگاه کتاب اهواز / حاج لفته منصوری

نمایشگاه کتاب یک کار ارزشمند و بزرگ فرهنگی برای ما شهرستانی های دور از مرکز هست! برخی معتقدند اگر سیستم توزیع کتاب عادلانه باشد نیازی به پمپاژ کتاب از طریق نمایشگاه نیست! یکی از اهداف مهم برگزاری نمایشگاهها در دنیا برای آشنایی با تازه ها است! اما در کشور ما اهداف ثانوی هم دارد و […]

نمایشگاه کتاب یک کار ارزشمند و بزرگ فرهنگی برای ما شهرستانی های دور از مرکز هست! برخی معتقدند اگر سیستم توزیع کتاب عادلانه باشد نیازی به پمپاژ کتاب از طریق نمایشگاه نیست! یکی از اهداف مهم برگزاری نمایشگاهها در دنیا برای آشنایی با تازه ها است! اما در کشور ما اهداف ثانوی هم دارد و آن اینکه فاصله فقر و غنا را پرکند! فاصله ای که گاه بر مبنای جغرافیا و مرکز – پیرامون ایجاد شده است! اینکه 9 نمایشگاه کتاب در استان خوزستان برگزار شده است، هم سید حسین موسوی و هم نعیم حمیدی در گزارشهای خود حداقل در یک بند بر کارنوالی بودن نمایشگاه تاکید کردن و اینکه برخی مردم برای گذران اوقات فراغت خود و نه خریدن کتاب و استفاده از برنامه های جنبی نمایشگاه مراجعه می کنند! جای تاسف دارد!

این پدیده جای بازشکافی دارد! لختی نیاز به تأمل جامعه شناختی داردا در سال 1372 که اولین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب توسط موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران و همکاری ادارات استانی را در مصلی نماز جمعه اهواز برگزار کرده بودیم کار ارزیابی نمایشگاه را به یک تیم دانشگاهی از دانشگاه شهید چمران دادیم ایکاش این سنت ادامه می یافت و یک مطالعه پانل (طولی) بعد از 9 دوره استخراج می شد. تا بتوان قضاوت کرد که این نمایشگاه در طول 9 دوره چه ظهور و بروزی یافته؟ چه تاثیری در حوزه فرهنگ عمومی داشته؟ چه فایده ای برای مطالعه داشته؟ و چه رونقی به کتاب داده است؟ من هم از تلاش های دوست عزیزم جناب آقای قنواتی و همکاران محترمشان و استانداری و همه سازمان های که از این رخداد فرهنگی حمایت کردند تشکر و سپاسگزاری می کنم و از اینکه در این دو گزارش از تواضع، فروتنی و حضور همیشگی آقای قنواتی در برنامه های مختلف نمایشگاه یاد شده خوشحال شدم.

۲۰۱۴۱۲۱۸_۱۹۴۰۲۲

امیدوارم دوستان باریک بین و منتقد مطبوعاتی فارغ از شخصیت های محترم مسئول این پروژه فرهنگی کار را مورد نقد و بررسی قرار دهند و بار دیگر از خلق اصطلاحاتی نظیر ” شیخ فرهنگ” و ” سید فرهنگ” پرهیز کنند و واقعیت فرهنگی را نقد و بررسی کنند. چرا که این اصطلاحات مدیر محور پس از انقضای دوره مدیریت تاریخ مصرفش تمام می شود! طبیعی است بخشی از نقد در سبد مدیریت خواهد افتاد و خواهی نخواهی سهم هر مدیر در برگزاری یک رخداد فرهنگی بر اساس نقاط قوت و ضعفش و فرصت ها و تهدیدهایش مشخص خواهد شد. نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان بر بستر 8 نمایشگاه پیشین ساخته و قوام یافته است. تمایل جدی من این بود که گزارشی از محتوای این نمایشگاه بخوانم. گرچه متاسفانه بیماری فرصت بازدید از نمایشگاه را جز حضور در مراسم افتتاح را از من سلب کرد و لذا امکان قضاوت ندارم. امیدوارم سیمای مرکز خوزستان و مطبوعات میزگردهای برای ارزیابی این رخداد فرهنگی ارجمند برگزار کنند و این همت فرهنگی از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار گیرد. ارادتمند همه خدمتگزاران صادق فرهنگ و هنر استان.

لفته منصوری