افتتاح چهلمین کتابخانه عمومی روستایی خوزستان در عنبر مسجدسلیمان

آئین افتتاح کتابخانه عمومی شهدای عنبر در بخش عنبر شهرستان مسجدسلیمان با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، فرماندار مسجدسلیمان، مسئولین استانی و شهرستانی، اصحاب رسانه و عموم مردم منطقه برگزار شود.به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، در آئین افتتاح این کتابخانه منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه […]

آئین افتتاح کتابخانه عمومی شهدای عنبر در بخش عنبر شهرستان مسجدسلیمان با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، فرماندار مسجدسلیمان، مسئولین استانی و شهرستانی، اصحاب رسانه و عموم مردم منطقه برگزار شود.به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، در آئین افتتاح این کتابخانه منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی مدیریت جهادی قرار داریم و ضروری است به مسائل فرهنگی تمام نقاط کشور و بویژه روستاها نگاه دقیق و عمیقی داشته باشیم.

i90

وی افزود: فرهنگ، محوری‌ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می‌شود و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مسئله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است. در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی در آن جامعه است و بنا بر اهمیت این مساله دولت‌ها و سیاست‌گذاران برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه صورت داده‌اند و کتاب و کتاب‌خوانی ‌در جوامع توسعه یافته اهمیت خاصی یافته است.رستمی در ادامه اظهار داشت: امروز مصادف با دومین روز بیست و دومین دوره هفته کتاب استان در روستای عنبر شهرستان مسجدسلیمان 40 امین کتابخانه عمومی روستایی استان و 222 امین کتابخانه عمومی استان خوزستان را افتتاح خواهیم کرد. این کتابخانه به مساحت 310 متر مربع و زیربنای 140 متر مربع توسط هیئت امنای مسجد صاحب الزمان (عج) به نهاد کتابخانه های عمومی واگذار و توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان تجهیز شده است.

رستمی تاکید کرد: با توجه به فقدان کتابخانه و مرکز فرهنگی در این روستا و همچنین نزدیکی به روستاهای همجوار، این کتابخانه می تواند در راستای ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تقویت فرهنگ عمومی منطقه موثر واقع شود.سرپرست اداره کل افزود: شهرستان مسجد سلیمان با همت مسؤلین رشد گسترش خوبی در شاخص های کتاب و کتاخوانی داشته است. در حال حاضر به ازای هر 11251 مسجدسلیمانی یک کتابخانه عمومی وجود دارد. سرانه فضای کتابخانه ای در شهرستان 25/2 متر مربع می باشد یعنی به ازای هر صد مسجدسلیمانی دو متر و بیست و پنج سانتی متر فضای کتابخانه ای وجود دارد. در این10 کتابخانه 73125 تسخه کتاب وجود دارد که به ازای هر مسجدسلیمانی 65 کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان وجود دارد. در شاخص عضو 7423 مسجدسلیمانی عضو کتابخانه های عمومی هستند یعنی 6/6 درصد مسجدسلیمانی ها عضو کتابخانه های عمومی هستند. که البته به تناسب رشد تعداد کتابخانه شاهد رشد شاخص عضو نبوده ایم.

رستمی در پایان گفت: در حال حاضر در حال تدوین و اجرای برنامه های مدونی جهت جذب عضو و افزایش میزان امانت در کتابخانه های عمومی شهرستان هستیم. برای تحقق این هدف یکی از برنامه های اصلی اداره کل کتابخانه های عمومی تمرکز بر کودکان و نوجوانان، حانواده محور کردن کتاب و تعامل نزدیک با مدارس و دانشگاهها می باشد.

4 Attachments