زنگنه: برخی می گویند با سرمایه گذاری خارجی موافقیم؛ لکن! ؛ این یعنی کاری انجام نشود

وزیرنفت در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: برخی دوستان در بیرون از مجلس می گویند «ما با سرمایه گذاری خارجی کاملا موافقیم و این مزایا را دارد، لکن…» این لکن های آنها من را کشته است؛ این لکن ها یعنی هیچ کاری انجام نشود.« بیژن زنگنه» روز چهارشنبه در ادامه حضور در جلسه علنی مجلس […]

وزیرنفت در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: برخی دوستان در بیرون از مجلس می گویند «ما با سرمایه گذاری خارجی کاملا موافقیم و این مزایا را دارد، لکن…» این لکن های آنها من را کشته است؛ این لکن ها یعنی هیچ کاری انجام نشود.« بیژن زنگنه» روز چهارشنبه در ادامه حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای توضیح درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت نفتی توتال فرانسه گفت: نظر آقای «حسینعلی شهریاری» (نماینده مردم زاهدان) این است که این نوع قراردادها خلاف قانون اساسی است، با اینکه طبق قانون تصویب شده و رسمیت پیدا کرده، حرفشان هم محترم است، اما به نظر ایشان عمل نمی کنم؛ چون قانونی در اختیار دارم که به من اختیار داده است قرارداد امضا کنم و جلو بروم؛ به نظرشان احترام می گذارم اما کار قانونی انجام می دهم.

وزیر نفت افزود: اینکه برخی می گویند قراردادهای مهندسی، تامین و ساخت (EPC) خلاف قانون اساسی است، نظر خودشان است.زنگنه گفت: برخی نیز می گویند باید بجای توتال با یک شرکت خوشنام قرارداد امضا می کردید؛ سوال من این است که شما بجز داخلی ها اسم دو شرکت خوشنام را به ما بگوئید؛ اگر برویم با انگلیسی ها (قرارداد منعقد کنیم) که می گویند انگلیس روباه پیر است؛ فرانسوی ها هم که این است (با اشاره به توتال)؛ آمریکایی ها هم که حتما می گوئید نیایند، در حالی که من رسما بارها گفته ام موافقیم آمریکایی ها بیایند، اما آنها نمی آیند و دولتِ آنها باعث ضررشان شده است؛ ‌استت اویل از نروژ بیاید که اینطور است؛ پس چه شرکتی باید بیاید؟

زنگنه ادامه داد: اتفاقا در این مجموعه سیاست خارجی اگر قرار است با اروپایی ها کار کنیم، قویترین قدرت سیاسی اروپا، فرانسوی ها هستند؛ بعد هم فرانسوی ها با چین آمده اند؛ قراردادهای دیگر را کسانی دیگر می آیند و ما با آنها کار می کنیم.وزیر نفت درباره مخالفت برخی با جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: اگر با سرمایه گذاری خارجی مخالفیم، صریح بگوئیم مخالفیم و به من بگوئید هیچ قراردادی امضا نکن؛ به من بگوئید حق نداری کاری بکنی؛ چَشم، ما تابع قانون هستیم؛ اما اگر قرار است کاری کنیم مگر چند شرکت است که می توانیم با آنها کار درجه یک انجام دهیم؟به گزارش ایرنا، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان امروز در مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند قراردادها بیش از ۲۰ سال نباشد، قرارداد کنونی برای ۲۵ سال پیش بینی شده در حالی که توتال در گذشته قراردادی با ایران منعقد کرده بود که سال ۱۳۸۷ کار را رها کرد و تا سال ۱۳۹۵ پروژه به کسی داده نشد؛ اما نیروهای داخلی و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در زمان تحریم کارهای زیادی در این خصوص کردند.

** اگر توتال رشوه داده، اسناد را به قوه قضائیه ارایه کنید

زنگنه به موضوع مطرح شده مبنی بر اخذ رشوه توسط شرکت توتال اشاره کرد و گفت: برخی می گویند این شرکت رشوه گرفته است؛ من می گویم سوابق را به قوه قضائیه بدهید تا ممنوع المعامله شود؛ من از توتال پرسیده ام و آنها می گویند «اینطور نیست و ما هیچ جا محکوم نشده ایم و موضوعی که در بورس آمریکا بوده یک کلمه آن مربوط به ایران نیست». شما اگر نظری غیر از این دارید اسنادتان را به من بدهید و اگر نمی خواهید اسناد را به من بدهید به قوه قضائیه ارایه کنید.وی تصریح کرد: نمی توانم بدون اینکه دستوری به من داده و یا حکم قضایی صادر شود، با یک شرکت قرارداد امضا نکنم.

وزیر نفت ادامه داد: یک شبهه ای که در این وسط مطرح کردند اینکه ممکن است توتال بیاید و در تکمیل چاه ها به ما ضربه بزند؛ این در حالی است که توتال مستقیم هیچ کاری نمی کند و همه را پیمانکار انجام می دهد؛ با این حال هر قدم و یک متر حفاری توسط پیمانکار، با نظارت و اجازه ما انجام می شود.زنگنه گفت: همه این اموال، نه چاه ها و تولید، بلکه همه اموالی که توتال می آورد از روز اول متعلق به شرکت نفت است و همه اقداماتی که انجام می دهد از روز اول به نام ما و از طرف ماست؛ اینها چیزهایی است که به صورت محکم در قرارداد آمده است و هیچ نگرانی ای وجود ندارد.به گزارش ایرنا، شهریاری در این باره گفت: در دهه ۷۰ توتال به عوامل داخلی رشوه داد و آمریکا توتال را جریمه کرد که این برای ما مشکل ساز است؛ لذا در جریان قراردادها باید عزت، حکمت و مصلحت رعایت شود.

** اگر ایران تحریم شود مگر توتال می تواند بماند؟ مگر دیگران ماندند؟

وزیر نفت با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر اینکه «توتال گفته است در شرایط تحریم،‌از ایران می روند» گفت: خب اگر تحریم سازمان ملل و شورای امنیت باشد، پس بگویند می مانیم؟ مگر می توانند بمانند؟ مگر کسان دیگر ماندند؟ خب می روند؛ تحریم سازمان ملل است.وی تصریح کرد: اما باید در نظر داشته باشیم که حضور و تعدد حضور این شرکت ها باعث می شود تحریم ها هرگز اتفاق نیافتد که لازم شود بروند یا نروند؛ چون خودشان ضرر می کنند.زنگنه ادامه داد: آدم ها به خاطر خدا با ما ارتباط برقرار نمی کنند؛ هر کس در این عالم با ما ارتباط دارد، از همسایه و غیرهمسایه به خاطر منافع خودش ارتباط برقرار می کنند؛ پس ما باید کاری کنیم که احساس آنها این باشد که اگر ما آسیب ببینیم آنها هم آسیب می بینند.

** قابلیت های فرزندان جوان کشور را باور کنیم

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود به این نظر منتقدان اشاره کرد که «گفته اند توتال ۱۲ میلیارد دلار سود می برد» و گفت: چطور این میزان سود می برد؟ یک میلیارد دلار به خزانه می دهد، پنج میلیارد دلار هم صرف کالا و جنس و ساخت تاسیسات می کند؛ چطور این میزان سود می برد؟وی گفت: اکنون تسهیلاتی که از صندوق توسعه می گیریم با چند درصد سود است؟ حدود ۱۰ درصد و با ریزش به ۱۲ تا ۱۳ درصد می رسد؛ مگر چقدر می خواهیم بدهیم؟ می گویند اگر قرارداد زیاد نبود، پس حتما کلکی در کار آن شرکت است؛ من اطمینان می دهم که کلکی در کارش نیست.

وزیر نفت خطاب به برخی از منتقدان گفت: شما اعتماد کنید؛ شما قابلیت های فرزندان جوان خود را باور کنید.زنگنه البته تصریح کرد: نیروهای ما در شرایط تحریم کار ارزشمندی انجام دادند اما هم طولانی و هم گران شد؛ تحریم ها از سال ۱۳۹۱ بوده، اما قراردادی که در سال ۱۳۸۴ بسته شده و باید تا سال ۱۳۸۸ تمام می شد، در سال ۹۵ هم تمام نشده است. ما باید خودمان راهم درست ارزیابی کنیم.وی خطاب به مردم گفت: راهی که برای توسعه کشور انتخاب شده و تحت رهبری و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، روشن است و ادامه پیدا خواهد کرد؛ مردم از بحث هایی که میان ما مطرح می شود نگران نباشند.وزیر نفت افزود: مردم تصور نکنند در کشور هر کس یک ساز می زند؛ ممکن است عده ای اقلیت بیرون از مجلس کاری بخواهند بکند، اما پیوستگی بین همه ارکان وجود دارد و به امید خدا با مساعدت مجلس و همه ارکان کشور بتوانیم کارها را جلو ببریم و باعث سعادت مردم و توسعه کشور باشیم.

نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم در دوازدهم تیرماه جاری بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شد.امضای این قرارداد با طرح ابهامات و ایراداتی توسط برخی منتقدان همراه بود که از جمله آنها، می توان به ادعای آنها مبنی بر لزوم انتشار متن قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، اشاره کرد.پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت در واکنش به این انتقادات گفته بود: هیات هفت نفره ای که تشکیل شده این قرارداد را تایید کرده است، این هیات مشتمل بر چهار وزیر پیشین و کارشناسان و نمایندگان ریاست جمهوری، شورای عالی امنیت ملی و حسابرسی ، این قرارداد را منطبق با قوانین و مقررات دانسته است.

وزیر نفت تاکید کرده بود: خواسته و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در روند تدوین و تصویب چارچوب مدل جدید قراردادهای جدید نفتی رعایت شده است.ارزش قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب (معادل ۲ میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قرادادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.

بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد ۵۰٫۱ درصد است. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب ۳۰ و ۱۹٫۹ درصد سهم دارند.این طرح با هدف تولید حداکثری و پایدار روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب (برابر با حدود ۵۶ میلیون مترمکعب) گاز غنی ترش از منابع بخش فراساحل فاز ۱۱ میدان گازی مشترک پارس جنوبی و انتقال آن به خشکی اجرا می شود.