بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی ؛ همه پرسی سیاست های حسن روحانی

هر چه به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه در ایران نزدیک تر می شویم، تبلیغات شش نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز بیشتر شده و رسانه های خارجی هم بیش از پیش به انتخابات ایران می پردازند. با برگزاری اولین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه […]

هر چه به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه در ایران نزدیک تر می شویم، تبلیغات شش نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز بیشتر شده و رسانه های خارجی هم بیش از پیش به انتخابات ایران می پردازند. با برگزاری اولین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی وشبکه های اجتماعی، این مناظره را از زوایای مختلف بررسی و هر یک گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه کرده اند.ایرنا برای اطلاع مخاطبان، چکیده ای از این بازتاب ها را در هفتمین گزارش خود دراین خصوص که در ذیل می آید، ارائه می کند:

***یورونیوز: رئیسی بزرگترین رقیب روحانی/ پیش بینی ها حاکی از پیروزی حسن روحانی است

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی یورونیوز درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: برغم اینکه نظرسنجی دقیقی در رابطه با انتخابات ایران منتشر نشده اما پیش بینی می شود رئیس جمهور فعلی ایران، حسن روحانی در انتخابات پیروز شود.یورونیوز افزود: البته این موضوع هم قابل توجه است که در گذشته در ایران رئیسان جمهوری انتخاب شدند که پیش از آن کسی فکرش را هم نمی کرد. همانطور که حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار پیروز انتخابات شد. او از محبوبیت بالایی در میان جوانان و قشر تحصیلکرده جامعه برخوردار است.پایگاه خبری این شبکه تلویزیونی افزود: ریاست جمهوری روحانی باعث تغییرات بسیاری در زمینه سیاست های داخلی و خارجی این کشور شد. وی در سال ۲۰۱۵ توانست توافق هسته ای را به سرانجام برساند ودر نتیجه این رخداد، بسیاری از تحریم ها علیه ایران لغو شدند. البته اقتصاد هنوز پیشرفت چندانی نداشته و این موضوعی است که رقبای روحانی به آن انتقاد می کنند.

یورونیوز ادامه داد: در میان رقبای روحانی، ابراهیم رئیسی بزرگترین رقیب وی محسوب می شود. او کاندیدای اصلی اصولگرایان محسوب می شود و تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد.یورونیوز اضافه کرد: دیگر منتقد حسن روحانی، محمد باقر قالیباف است. رئیس پلیس سابق و شهردار تهران به شدت، مساله ساز است. او به عدم مدیریت صحیح مالی و فساد مالی متهم شده است. وی به کمک بخش مطبوعاتی شهرداری توانسته است آرای زیادی را برای خود جمع آوری کند.این رسانه تصریح کرد: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری که قبلا وزیر بوده از سیاستمداران مهم جبهه اصلاحات محسوب می شود.

*** تحلیل مایک روبین کارشناس اندیشکده امریکن اینترپرایز درباره انتخابات ایران

«مایکل روبین» کارشناس ارشد اندیشکده آمریکایی نومحافظه کار «امریکن اینترپرایز» و از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا در حوزه خاورمیانه که اکنون عهده دار آموزش بخشی از نیروهای ارتش آمریکا است که قصد عزیمت به خلیج فارس و افغانستان را دارند، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران را از زوایای مختلف تبیین کرده است.روبین درمقاله ای در نشریه «کامنتری» نزدیک به نومحافظه کاران آمریکا نوشته است: من ماه گذشته در مقاله ای خاطرنشان کردم که در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران مقامات غربی، روزنامه نگاران و حتی تحلیلگران به جای اینکه تصویر کلان و نکات اصلی این رویداد را مد نظر قرار دهند به جزئیات مشغول می شوند. درست مثل اینکه درختان یک جنگل باعث شوند، شما جنگل را نبینید.

وی سپس نوشت: به واقع، اگر انتخاب میانه روها در ایران نشانه این باشد که عموم مردم خواهان اصلاحات و تغییرهستند، وقتی ایرانی ها رئیسان جمهوری دیگری را انتخاب می کنند، دنیا به چه نتیجه ای می رسد؟«روبین» سپس تاکید کرد: «البته این به معنای این نیست که انتخابات مهم نیست. این امر، «ماهیت گردشی ریاست جمهوری را بین گروه های نسبتا تندرو و اردوگاه اصلاح طلبان نشان می دهد.»وی سپس درهمین راستا درباره دلیل پیروزی «حسن روحانی» در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: پیروزی حسن روحانی یکی از نشانه های این خانه تکانی بود. معمولا روسای جمهوری ایران برای دو دوره انتخاب می شوند و این باید به این معنا باشد که روحانی پیروز دور دوم صحنه انتخابات کنونی است اما سوالی که اکنون مطرح شده مربوط به حضور «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی است.این کارشناس آمریکایی که مقاله اش با عکسی از ابراهیم رئیسی درحال سخنرانی چاپ شده، در پایان نوشته است: «اشتباه نکنید: وقتی مردم ایران این ماه پای صندوق های رای می روند، رای خود را برای انتخاب رئیس جمهوری به صندوق می اندازند اما این رقابت بر سر همه چیز هست.»

***بلومبرگ: انتخابات ریاست جمهوری همه پرسی درمورد سیاست های حسن روحانی تلقی می‌شود

به گزارش ایرنا، تارنمای بلومبرگ نوشت: از انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران در حالی به عنوان همه پرسی در مورد سیاست های حسن روحانی یاد شده که روحانی میانه رو، هدایت الحاق ایران را به اقتصاد جهانی بر دوش داشت و محدودیت ها بر برنامه هسته ای کشورش را در ازای لغو تحریم ها پذیرفت.این شبکه خبری آمریکایی افزود: حسن روحانی در حالی وارد کارزار انتخاباتی برای حضور مجدد در سمت ریاست جمهوری ایران شده که با انتقادهای محافظه کاران (اصولگرایان) از سیاستهای اقتصادیش مواجه شده است. این در حالیست که اقتصاد مهمترین مساله در اولین مناظره تلویزیونی میان روحانی و دیگر نامزد انتخابات بود.

بلومبرگ با طرح این سوال که چه کسی مهمترین رقیب روحانی در جبهه محافظه کاران است؟ نوشت: در حالیکه نتیجه گرفتن درباره کل انتخابات از یک مناظره، کار سختی است، تحلیلگران عملکرد شهردار تهران را در مناظره اول برجسته کرده اند. قالیباف این نامزد محافظه کاران (اصولگرایان) در حملاتش علیه حسن روحانی بی پرده ترین انتقادها را مطرح کرد. قالیباف در این مناظره بر ادعای رئیس جمهوری ایران در بهبود فضای کسب و کار شک و تردید خود را مطرح کرد و رئیس جمهوری را به ناکامی در اشتغال زایی که پیشتر وعده آن را داده بود، متهم کرد.یک استادیار مطالعات امنیتی در دانشگاه جرج تاون واشنگتن که تحلیلگر مسائل ایران نیز است، می گوید: قالیباف آشکارا به عنوان چالشگر اصلی حسن روحانی ظهور کرده است.

بلومبرگ سپس با طرح این سوال که موضوع اصلی مناظره اول نامزدان انتخابات ایران چه بود؟ نوشت:در حالیکه پیشتر و در آغاز مناظره اعلام شد که موضوعات اجتماعی محور اولین مناظره است اما گفت و گوها بسرعت به اعلام چالش های اقتصادی تغییر یافت. این شش نامزد انتخابات ایران به نابرابری های اجتماعی، کمبود مسکن و بیکاری در بحث هایشان اشاره کردند. آنها همچنین در این مورد که آیا دولت به وعده هایش در بهبود استانداردهای معیشتی در میان فقرا رسیده یا نه، مشاجره نیز داشتند.پایگاه خبری بلومبرگ تصریح کرد: در نظرسنجی انجام شده توسط مرکز ‘ایران پل’ در تورنتو مشخص شد که بیش از ۵۰ درصد از شرکت کنندگان معتقدند اولویت اصلی رئیس جمهوری بعدی ایران باید کاهش نرخ بیکاری باشد.این رسانه آمریکایی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه حسن روحانی چه کرد؟ افزود: روحانی همچنان به دفاع از فعالیت های اقتصادی و دستاوردهای دولتش ادامه می دهد.

بلومبرگ با طرح این مساله که آیا موارد تعجب آوری در مناظره اول، مشاهده شد؟ ادامه داد: اسحاق جهانگیری دفاع چشمگیری از حسن روحانی و سیاست هایش کرد. حضور جهانگیری در این مناظره برخی از حملات علیه رئیس جمهوری را به جهتی دیگر منحرف کرد. حتی روزنامه محافظه کار (اصولگرای) جمهوری اسلامی نیز به این عملکرد جهانگیری در این مناظره اعتراف و اعلام کرد که وی و حسن روحانی هر دو در این مناظره خوب بودند. روزنامه اصلاح طلب ‘اعتماد’ در عنوانی نوشت ‘زلزله جهانگیری’.بلومبرگ دربخش دیگری از این گزارش با بیان این پرسش که آیا جهانگیری نمی تواند آرایی از روحانی بگیرد؟ نوشت: یک عضو بخش روابط بین الملل و سیاست خاورمیانه در دانشگاه برادفورد انگلیس گفت: عملکرد جهانگیری، که در زمان نام نویسی در انتخابات جدی گرفته نشد، مغایر با انتظارات بود. اگر جهانگیری به سود روحانی کنار نکشد، آرای اصلاح طلبان و میانه روها را می شکند که این مساله می تواند زمینه را برای پیروزی یک نامزد تندرو در انتخابات فراهم کند. اما اصلاح طلبان و میانه روها نمی خواهند شرایط این گونه شود. بنا براین احتمالا «توافق عمل گرایانه» پیش از روز انتخابات حاصل خواهد شد.

*** ورلد تریبیون: تشدید رقابت میان روحانی و اصولگرایان

پایگاه اینترنتی آمریکایی «ورلد تریبیون» در گزارشی به بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخت و نوشت: « آیت الله خامنه ای در روز جهانی کارگر گفت ما می شنویم و قبلا هم شنیده ایم که برخی می گویند ما از وقتی مسئولیت گرفتیم کشور را از جنگ نجات دادیم. این درست نیست. این حضور مردم بود که در همه این سالها کشور را از تهاجم و تجاوزگری دشمن نجات داد.»ورلد تریبیون ادامه داد: روحانی برای دستیابی به توافق هسته ای تاریخی سال ۲۰۱۵ تلاش کرد که به موجب آن تهران موافقت کرد برنامه هسته ای اش را به ازای لغو تحریم ها محدود کند.این پایگاه اینترنتی آمریکایی اضافه کرد: «بن بست» در روابط روحانی و محافظه کاران (اصولگرایان) که از توافق هسته ای انتقاد می کنند در ماه های منتهی به انتخابات ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) تشدید شده است. آنها از دستاورد اقتصادی روحانی انتقاد می کنند و می گویند تنش زدایی با غرب و توافق هسته ای منافع اقتصادی برای کشور نداشته است.

ورلد تریبیون افزود: روحانی در۳۰ آوریل (۱ اردیبهشت) توافق هسته ای را یک «دستاورد ملی» برشمرد و گفت ما باید از امتیازات آن بهره ببریم اما برخی شروع به جنگ با آن کرده اند. «ابراهیم رئیسی» روحانی محافظه کار (اصولگرا) و «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران رقبای اصلی رئیس جمهوری کنونی ایران محسوب می شوند.این رسانه آمریکایی ادامه داد که رئیسی، در یک گردهمایی در تهران در تاریخ ۲۹ آوریل گفت: امروز ۳۰ درصد از جوانان ما بیکار هستند و نرخ بیکاری به بیش از ۱۲ درصد رسیده است. آیا باید به این وضعیت ادامه داد؟ آیا باید منتظرماند تا بیگانگان مشکلات ما را حل کنند؟وی افزود: کشورش «به دلیل مدیریت ضعیف با وضعیت غیرقابل قبولی» مواجه است.ورلد تریبیون تصریح کرد: قالیباف هم در مناظره تلویزیونی ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) که با حضور هر شش نامزد تایید صلاحیت شده برگزار شد، از مدیریت اقتصادی انتقاد کرد.قرار است مناظره دیگری ۵ مه (۱۵ اردیبشت) با محوریت مسائل سیاسی و مناظره دیگری در ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) حول مسائل اقتصادی برگزار شود.

*** واشنگتن تایمز: توافق هسته ای مساله ای مهم در رقابت های انتخاباتی ایران به شمار می رود

روزنامه واشنگتن تایمز نیز در گزارشی نوشت: انتخابات ریاست جمهوری ایران، پیامی را در مورد توافق هسته ای در دوران ریاست جمهوری اوباما ارسال می کند.به گزارش روزسه شنبه ایرنا، درگزارش این روزنامه آمریکایی آمده است:«رقابت انتخابات ریاست جمهوری ایران همچنان در مسیر یک نبرد جدی و سخت در مورد توافق هسته ای ایران با دولت اوباما و هم پیمانانش حرکت می کند. حسن روحانی که موضع میانه رویی درعرصه سیاسی ایران دارد، با فشار از سوی تندروها برای نشان دادن نتایج حاصل از توافق ایران با قدرتهای جهان روبروست. تحلیل گران منطقه ومقامات آمریکایی می گویند که رئیس جمهوری ۶۸ ساله فعلی ایران که برای حصول توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ جنگید و بیشتر زمان دوره اول ریاست جمهوری خود را درمسیربازگشایی دیپلماتیک و اقتصادی با غرب صرف کرد، ممکن است رقابت را واگذار کند.»

واشنگتن تایمزاضافه کرد:«ابراهیم رئیسی ازنحوه ایجاد رابطه با غرب در دوران حسن روحانی نارضایتی دارد و مشتاق است رویکرد تقابلی تری را با توانمندی دادن پاسخ به رویکرد جسورانه واشنگتن تحت هدایت دونالد ترامپ دنبال کند.»این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: در حالی مناظره تلویزیونی اول میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه برگزار شد که تحلیل گران معتقدند که به نظر می رسید حسن روحانی تمرکز بیشترش را بر حمله به قالیباف معطوف کرده بود. این خطر نیز وجود دارد که آرای میانه روها پراکنده شود چون اسحاق جهانگیری معاون حسن روحانی و مصطفی هاشمی طبا نیز در انتخابات حضور دارند. اگر هیچ کدام از کاندیداها نتوانند دست کم ۵۰ درصد آراء را از آن خود کنند، دور دوم انتخابات میان دو کاندیدایی که بیشترین رای را آورده اند، در اولین جمعه پس از اعلام نتایج برگزار خواهد شد.

***یک رسانه افغان از روحانی و رئیسی به عنوان نامزدهای پیشتاز یاد کرد

شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان نیز درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی در کنار «حسن روحانی » رئیس جمهوری اسلامی ایران، دو نامزد پیشتاز دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، هستند.این رسانه افغان روز دوشنبه با پخش گزارشی از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران، افزود که بازار تبلیغات این انتخابات در ایران گرم شده است و هزاران تن از حامیان این دو نامزد در تهران برای حمایت از آنان گردهم جمع شدند.طلوع نیوز بخشی از سخنان رئیسی در جمع حامیان وی را در باره عملکرد دولت یازدهم پخش کرد و افزود که وی سیاست های اقتصادی دولت را زیر سوال برد و خواستار تغییرات در کشور شد.

این رسانه افغان افزود: رئیسی در سخنان خود ایران را در دنیا عزتمند دانست و آن را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی و ملت دانست، اما دولت یازدهم را متهم کرد که «امروز کشور را به دلیل ضعف مدیریت اقتصادی، با شرایط غیرقابل تحمل مواجه کرده است.» به گفته تولیت آستان قدس رضوی، این دولت، برای سرمایه گذاری تنها به «برجام» اعتماد کرده است و این پرسش را مطرح کرد که «چرا کشور را معطل نگاه سرمایه گذاری های خارجی کنیم؟»این شبکه تلویزیونی افغانستان سپس گوشه هایی از گردهمایی بزرگ حامیان روحانی را به تصویر کشید که نائب رئیس مجلس ششم شورای اسلامی در حال سخنرانی بود و گزارش داد: محمدرضا خاتمی در این گردهمایی گفت که اصلاح طلبان در روز ۲۹ اردیبهشت یک بار دیگر اقای روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران انتخاب خواهند کرد.این دومین گزارش شبکه تلویزیونی طلوع نیوز در باره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است.برخی از رسانه های دیگر افغانستان نیز گزارش هایی از اولین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران پخش کردند.

***یونایتدپرس: حسن روحانی بر موفقیت های اقتصادی اتکا کرده است

خبرگزاری یونایتدپرس در گزارشی عنوان کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در انتخابات پیش رو بر موفقیت های اقتصادی تکیه کرده است.به گزارش ایرنا، در این گزارش یونایتدپرس آمده است: حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی ایران پیشتر اعلام کرده بود که لغو تحریم های بین المللی و حل نرخ بالای تورم اولویت های این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) هستند.این خبرگزاری آمریکایی نوشت: حسن روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران در حال رقابت با پنج کاندیدای دیگر از جمله ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف است. در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی در نتیجه حصول توافق چندجانبه هسته ای تحت حمایت سازمان ملل فشارهای ناشی از تحریم ها علیه ایران کاهش یافت. رهبر ایران خواستار ایجاد اقتصاد مقاوتی در این کشور شده است. صادرات غیرنفتی ایران نیز برای ۱۱ ماه منتهی به ۲۰ مارس بیش از ۳۳ درصد بود.این رسانه آمریکایی افزود: اسحاق جهانگیری معاون حسن روحانی نیز اعلام کرده است که نوسان در رشد اقتصادی و نرخ بالای تورم در میان معضلات در این کشور قرار دارد. صندوق بین المللی پول اعلام کرده که اقتصاد ایران باید در نرخ حدود ۴٫۵ درصد رشد داشته باشد.