منفعل بودن یا فعال بودن ،مسئله این است !

هرچند فریادهاى (یا همان عربده‌ها) برخی از نمایندگان خوزستان بر سر روسای سازمان محیط زیست که ناشی از جرعه های خارج از حد مجاز پوپولیست بود توانست افکار عمومی را چند صباحی آرام و معطوف خود کند اما رویکردهای بعدی همین نمایندگان نشان داد که این فریادها و اعتراضات بدون برنامه ریزی‌های قبلی و بعدی […]

هرچند فریادهاى (یا همان عربده‌ها) برخی از نمایندگان خوزستان بر سر روسای سازمان محیط زیست که ناشی از جرعه های خارج از حد مجاز پوپولیست بود توانست افکار عمومی را چند صباحی آرام و معطوف خود کند اما رویکردهای بعدی همین نمایندگان نشان داد که این فریادها و اعتراضات بدون برنامه ریزی‌های قبلی و بعدی است. در مصاحبه اخیر نماینده دشت آزادگان و هویزه با خبرگزاری خانه ملت، احداث جاده‌های مرزی و پالایشگاه های نفت را دو عامل خشکیدن تالاب معرفی و به نوعی القاء می کنند که آتش سوزی تالاب هورالعظیم عمدی است! البته خبرگزاری مذکور نیز همین موضوع را تیتر خبر خود می کند ایشان در ادامه از سازمان محیط زیست گله می کنند که چرا از وزارت نیرو درخواست رها سازی آب نمی کنند!

همین چند جمله کافی است تا مشخص شود که مطالبه گر حقوق ملت در کدام آفاق سیر می کند. اما این افاضات که هم زمان با سفر ریاست محیط زیست کشور به استان خوزستان بود از چند جهت قابل بررسی است.نخست اینکه هویت مرزی شهرستان های دشت آزادگان و هویزه محصول جغرافیا است و نه محیط زیست. مگر می شود در یک منطقه مرزی جاده مرزی وجود نداشته باشد؟ و آیا این جاده های جدید الاحداث هستند یا اغلب در زمان جنگ و حتی پیش از آن وجود داشته اند؟ و کدام پالایشگاه ها در محدوده تالاب هورالعظیم احداث شده اند؟ و آیا شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه دارای پالایشگاه ها ( چند پالایشگاه) هستند و خود بی خبرند ؟

دوم : اینکه این شهرستان ها نفتی باشند یک فرصت است و نه تهدید، مشروط بر آنکه فعالیت شرکت های نفتی با حفظ و رعایت بهداشت و محیط زیست در راستای توسعه پایدار شهرستان های دشت آزادگان و هویزه باشد. بهرحال با همین اعتبارات اختصاصی شرکت نفت است که نماینده این حوزه انتخابیه از سوی مریدان سردار عمران لقب گرفته است. امیدواریم در کشوری که سردار سازندگی‌ش ختم به خیر نشد، ایشان ختم به خیر و صلاح شوند.

سوم : اگر حضرتعالی و سایر نمایندگان استان علت آتش سوزی تالاب هور الهویزه (واقع در جغرافیای کشور عراق) را در کم آبی تالاب تلقی می فرمایید که از قضا هم درست تشخیص داده اید، آیا رها سازی آب در تالاب هورالهویزه عراق در این شرایط کم آبی اقدامی درست و ممکن است ؟ و با فرض صحیح بودن چرا نمایندگان خوزستان مستقیماً از وزیر نیرو چنین درخواستی نمی کنند؟ و آقای کلانتری را واسطه می‌کنند ؟

چهارم : نماینده محترم دشت آزادگان و هویزه که مدتی است مسئولیت ریاست مجمع نمایندگان خوزستان را نیز عهده‌دار است، پس از مشاجره لفظی با آقای کلانتری، با ایشان قهر کرده است ! و به همین خاطر در سفر اخیر ریاست سازمان محیط زیست به استان خوزستان دیداری با هم نداشته اند. البته نمایندگان اذعان می کنند که هیچ دعوتنامه‌ای برای آنها ارسال نشده است!. مگر در کشور ما برای گرفتن حق و حقوق دعوتنامه‌ای ارسال می شود؟ و آیا با این همه بحران زیست محیطی تمام فصل خوزستان، قهر و آشتی محلى از اعراب دارد.در پایان باید گفت آنچه در پلان ریزی دولت روحانی تا به حال مشاهده شده است این دولت هیچ کوچه قهر و آشتی برای نمایندگان اصولگرا طراحی نمی کند و در این وادی هجر و وصال این حقوق ملت است که تضییع می شود. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه بخاطر تحقیق حقوق موکلان‌ش هم که شده هم شناخت خودرا از معضلات زیست محیطی و راه‌های برون رفت از آنها را بیشتر کند و هم موضع انفعال را به موضع فعالیت تبدیل کند.

کاظم گمراوی