چه کسانی به نمایندگان خوزستان و‌ مردم خرمشهر اطلاعات غلط دادند؟

شور شدن آب شرب مردم خرمشهر که منجر به اعتراضات خیابانی و تجمع مردم این شهر شد باعث گردید بار دیگر مافیای انتقال آب با ارائه اطلاعات اشتباه و دادن آدرس غلط به مردم و نمایندگان خوزستان ، سیاست های خود را در نابودی استان پیگیر شوند.در برهه ای که آب شرب مردم خرمشهر به […]

شور شدن آب شرب مردم خرمشهر که منجر به اعتراضات خیابانی و تجمع مردم این شهر شد باعث گردید بار دیگر مافیای انتقال آب با ارائه اطلاعات اشتباه و دادن آدرس غلط به مردم و نمایندگان خوزستان ، سیاست های خود را در نابودی استان پیگیر شوند.در برهه ای که آب شرب مردم خرمشهر به دلیل کاهش تعمدی ورودی آب از سدها کاهش یافته بود ، مدیرعامل و معاونین سازمان آب و برق همگام با برنامه ریزی وزارت نیرو ، در جلسات متعدد با نمایندگان خوزستان ، ائمه جمعه آبادان و خرمشهر و برخی مسئولین استانی ، با متهم کردن شرکت توسعه نیشکر در مصرف بیش از حد آب ، طرح های نیشکر را عامل شوری آب قلمداد کردند.

همین آدرس اشتباه و ارائه اطلاعات نادرست به نمایندگان و … موجب شد نمایندگان و مسئولین استانی به جای پرداختن به سر منشا واقعی بحران آب در خوزستان و علت واقعی شوری آب خرمشهر ، در مصاحبه های متعدد به اشتباه و به دلیل داده های نادرست ، طرح های نیشکر را مقصر اصلی معرفی کنند.اما چرا سازمان آب و برق و در صدر آن شمسایی ، به نمایندگان و مردم خوزستان اطلاعات نادرست دادند ؟ علت آن به سیاست های انتقال آب وزارت نیرو به کویر برای مصارف کشاورزی و صنعت سه استان اصفهان ، کرمان و یرد برمی گردد . و دیگر علت ، به فرافکنی از متهم اصلی شوری آب کارون یعنی سد گتوند که زمانی شمسایی مجری اصلی آن بود ، برمیگردد.

پس از فرافکنی های سازمان آب و برق درباره علت شوری آب خرمشهر و اتهام زنی به طرح های نیشکر ، رییس سازمان محیط زیست کشور در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ، به‌ صراحت علت شوری آب کارون و آب شرب مردم را سد گتوند خواند و خط بطلانی بر جوسازی های مافیای انتقال آب کشید.در کمال تاسف نمایندگان خوزستان بخصوص سامری نماینده خرمشهر و عامر کعبی نماینده آبادان به دلیل اطلاعات نادرست و فرافکنی سازمان آب و برق ، شرکت توسعه نیشکر را که اشتغالی بالغ بر ۲۰ هزار نفر بخصوص در مناطق روستایی ایجاد کرده را متهم نمودند و به جای مواخذه سازمان آب و برق از کاهش تعمدی ورودی آب کارون و به جای به محاکمه کشاندن مجریان سد گتوند به عنوان عاملین اصلی شوری آب ، از طرحی انتقاد نمودند که سبب اشتغال و امنیت پایدار در خوزستان شده است.

حال که رییس سازمان محیط زیست کشور به عنوان تنها مرجع علمی و تحصصی ، سد گتوند را عامل اصلی شوری آب قلمداد نموده ، آیا بهتر نیست نمایندگان خوزستان یک بار برای همیشه با مجریان این فاجعه ملی و مسببان واقعی نابودی کشاورزی استان ، برخورد کنند ؟ آیا زمان آن نرسیده است که نمایندگان خوزستان با عاملین کاهش تعمدی آب ورودی سدها به کارون و با مجریان استانی انتقال آب به کویر برخورد کنند ؟شرکت توسعه نیشکر از یک ماه گذشته با کاهش شدید برداشت آب و قطعی پنج‌ ساعته برق پمپ های آب مواجه بوده و با بیش از ۲۰ هزار کارگر ، در کنار سایر کشاورزان ، بیشترین آسیب ها را از طرح های انتقال آب دیده و اگر همین روند ادامه یابد بزودی بحران های عظیم کارگری در بخش کشاورزی و صنعت شاهد خواهیم بود. آیا وقت آن نرسیده که نمایندگان خوزستان با اتحاد و همدلی با ریشه های واقعی بحران آب در خوزستان برخورد کنند و مسئولینی را به پای میز محاکمه بکشانند که با سیاست های نادرست ، زمین های خوزستان را تشنه و کویر را سیراب کردند ؟ آیا وقت آن نرسیده شمسایی پاسخگوی عملکرد خود در انتقال آب و پاسخگوی زمان مدیریت خود در احداث سد گتوند به عنوان یک فاجعه ملی ، باشد؟

سایت مجمع متخصصان کشاورزی