9 نکته درباره تحولات عراق و حوادث پیش رو /امید حلالی

1)یکی از سازه های تحلیلی جدی و پر طرفدار در میان ما ایرانی ها و شیعیان در تحلیل مسایل شامات و عراق، عینیت یافتن روایات در عصر ظهور است که در میان غربیان هم تحت عنوان واقعه آخرالزمانی آرماگدون طرفدارانی دارد اما با در نظر داشتن وقایع آخرالزمانی در عین حال می بایست خیلی دقیق […]

1)یکی از سازه های تحلیلی جدی و پر طرفدار در میان ما ایرانی ها و شیعیان در تحلیل مسایل شامات و عراق، عینیت یافتن روایات در عصر ظهور است که در میان غربیان هم تحت عنوان واقعه آخرالزمانی آرماگدون طرفدارانی دارد اما با در نظر داشتن وقایع آخرالزمانی در عین حال می بایست خیلی دقیق و نکته به نکته وقایع را تحلیل سیاسی و استراتژیک کرد و از داشتن سازه تحلیلی غافل نشد.

1336075613

2)نوع و نحوه تصرف مناطق عراق توسط داعش شباهت زیادی با مدل پیشروی و قبضه کردن قدرت در افغانستان توسط طالبان دارد که وقتی مجاهدین جشن پیروزی اخراج ارتش سرخ را داشتند در کابل برگزار می کردند و در عین حال وارد جدال با یکدیگر بر سر تقسیم قدرت می شدند به ناگاه با تصرف بخس های زیادی از افغانستان و گلوله باران کابل مواجه شدند.

3)اندیشه نظامی داعش و گروه های تکفیری که تجربه سوریه را دارند مبتنی بر جنگ شهری است و سپر انسانی درست کردن از مردم. همچنین روش «النصر بالرعب» گویا برای آنها جواب داده است و از وحشی گری خود و قساوت نتیجه گرفته اند. همچنین نباید از نقش منفی و خیانت بعثی های درون ارتش عراق در ترک میدان مقابل داعش غفلت کرد.

4)از طرفی دیگر تصمیم کردها در تنظیم رابطه و تعیین تکلیف با داعش نیز بسیار دارای اهمیت است و ضلع سوم مثلث قدرت عراق محسوب می شوند. به نظر می رسد کردها توان رزمی خود را نمی خواهند خرج عراق و سوریه کنند و این توان را برای جنگ های استقلال آتی ذخیره کرده اند. آنها تا می توانند از رودررویی مستقیم با داعش در سوریه و عراق پرهیز می کنند اما ترکیه که با داعش هماهنگی هایی دارد مایل به گسترش نزاع میان داعش و استهلاک توان کردهاست.

کردها نمی خواهند ابتدا به ساکن وارد کارزار شوند اما باید دید این سیاست را تا کی می توانند ادامه دهند!

5)معتقدم در تقسیم کار فرادستی در سوریه کار شام به جبهه النصره و ارتش آزاد که مرام سکولار دارد واگذار شده و پیمانکاری بلوا در عراق به داعش. ارتش آزاد وجهه سکولار و مشروع تری در میان غربیان دارد در صورتی که در قیاس اسد و داعش، افکار عمومی غرب اسد را نسبت به داعش جنایتکار در گذر زمان ترجیح می دهد خصوصا الان که اقتدار سنتی بشار در کنش انتخابات به قول “وبر” تبدیل به اقتدار قانونی و حداقل شبه قانونی شده است.

از طرفی جناح سعودی- سلفی با نتیجه انتخابات عراق مخالف قدرت یافتن دوباره نوری مالکی است که از نزدیک ترین بیت های شیعی و گرایش های نزدیک به ایران است.

به نظر می رسد که دیگر شکی باقی نمانده که کل تحولات منطقه خصوصا شام و عراق و لبنان برخوردار از یک فرمول و سازه تحلیلی اند و بایسته است که ایران به عنوان برادر بزرگ تر جناح شیعیان و علویان در مرکز اتاق فکر و ستاد فرماندهی ایفای نقش کند.

6)بر این اساس تا آنجا که می شود ایران باید مستقیما وارد میدان بازی نشود چرا که در آن صورت یک نزاع تمام عیار کامل بین شیعه و سنی روی می دهد که خواست غرب استعماری و حیله گر و صهیونیست هاست. اما ایران بهترین هماهنگ کننده و پشتیبان بین گروه های مختلف شیعه عراقی و سایر قوای شیعه دیگر کشورهاست است. بهتر است شیعیان و ارتش عراق و عشایر خود دفع شر کنند تا قضیه بیشتر از این دامنه نیابد و بهانه به دولت های مغرض مداخله گر نیفتد

7)امام خمینی (ره) با حکمت سرشاری که داشتند در بحبوحه آزادسازی خرمشهر وقتی که نیروهای عراقی گیر افتاده بودند به فرماندهان نظامی ایران توصیه و تاکید فرمودند تا راهی را باز بگذارند تا نیروهایی که قصد مقاومت ندارند بگریزند و قتل و عام نشوند

8)در دوره مشهور به جنگ شهرها و وقتی که بعثی ها شروع به حمله کور به شهروندان بی دفاع ایرانی می کردند حضرت امام فرماندهان را از مقابله به مثل و هدف قرار دادن شهرها نهی می فرمودند چرا که به حفظ خون و کیان مسلمین اندیشه می کردند حتا اگر شهروند نظام متخاصم باشند که دیدیم نتیجه این تدابیر حکیمانه که در دوره زعامت امام خامنه ای ادامه یافت در نهایت روی کار آمدن دولت های شیعی همسو با جمهوری اسلامی ایران بود چنان که حضرت آقا در نبرد امریکا با صدام و بعث ایران را در موضع بی طرفی فعال و هوشیار نگه داشتند که با جلوگیری از تندروی افرادی که معتقد بودند صدام خالد ابن ولید معاصر است و باید با او علیه امریکا وارد جنگ شد! بدست آمد و نتیجه این تدبیر سقوط بعث و معدوم شدن صدام و پیروزی شیعیان بود.در هر حال به نظر می رسد که نظام سلطه و ارتجاع منطقه دارند از دو نظام همسو با ایران یعنی علویان سوریه و شیعیان عراق انتقام کشی می کنند که سنگ ها را بسته و سگان داعشی و النصره ای را باز کرده اند.

9)در شرایط حساس کنونی که کیان و ناموس شیعه یعنی عتبات عالیات در خطر دست اندازی ددمنشان خونخوار تکفیری هستند باید همه تن گوش به فرمان مولا و مقتدای حکیم مان و زعیم شیعیان آقا سید علی خامنه ای باشیم تا هر آنگونه که آقا امر فرمایند عمل کنیم از صبر و رصد تا جهاد … نه تند برویم و نه کند و نه در پی تحمیل نظرهای غیر کارشناسی و افراطی و تفریطی باشیم و برای آمادگی جهت به پیشواز رفتن حوادث با خود در ته دل زمزمه کنیم و برای شنیدن دشمنان بر لبان فریاد کنیم که :

«رهسپاریم با ولایت تا شهادت»