خبرنگاران حرفه ای چگونه اخبار انتخابات را پوشش می دهند؟ – بخش اول

۱٫ رعایت معیارهای حرفه ای: پیش از هر چیز توجه به این نکته ضروری است که پوشش اخبار چه انتخاباتی چه غیرانتخاباتی باید منطبق با اصول و معیارهای حرفه ای روزنامه نگاری صورت گیرد. عناصر خبری پاسخ داده شود. ارزش های خبری به ویژه ارزش های خبری “شهرت”، “برخورد” و “تازگی”در نظر گرفته شود. ۲٫شناخت […]

۱٫ رعایت معیارهای حرفه ای: پیش از هر چیز توجه به این نکته ضروری است که پوشش اخبار چه انتخاباتی چه غیرانتخاباتی باید منطبق با اصول و معیارهای حرفه ای روزنامه نگاری صورت گیرد. عناصر خبری پاسخ داده شود. ارزش های خبری به ویژه ارزش های خبری “شهرت”، “برخورد” و “تازگی”در نظر گرفته شود.

۲٫شناخت نسبت به عرصه سیاسی: خبرنگار باید شناخت کافی از همه جریانات، گروه ها، احزاب و … داشته و همیشه پی گیر آخرین تحولات، سخنان و اظهارنظر سیاسیون در کشور و استان باشد.

۳٫انتخاب سبک مناسب: از همه سبک های خبری رایج می توان برای “پوشش”و “تولید” انواع مطالب خبری (خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و …) استفاده کرد اما یکی از سبک های خبری مورد استفاده در پوشش اخبار انتخابات، سبک “تاریخی همراه با لید”است. از آنجایی که خبرنگاران سرویس سیاسی، جلسات سخنرانی و نشست های احزاب و گروه های مختلف را باید پوشش دهند، این سبک بیش از سبک “هرم وارنه” می تواند مناسب باشد. تا سخنرانی ها به طور کامل منعکس شوند.

۴٫حفظ نمایندگی افکار عمومی: خبرنگاران به عنوان ناظر و نماینده افکار عمومی بدون جهت گیری سیاسی و بی طرفانه باید اخبار همه جناح ها، گروه ها و احزاب را پوشش دهند. و در عین حال، انتظارات و توقعات مردم را هم به صوت گزارش های خبری و موضوعی منعکس کند.

۵٫تولید انواع مطالب و جریان سازی: خبرنگار حرفه ای به ویژه در سرویس سیاسی ، نباید تنها به پوشش خبری از جریانات مختلف،جلسات، همایش ها و نشست ها اکتفا کند، بلکه با طرح پرسش های کلیدی و مصاحبه های اختصاصی با فعالان سیاسی و مسئولان، اخبار اختصاصی برای رسانه خود تولید کند.همچنین از تهیه دیگر انواع مطالب مثل گزارش و گفت و گو، مصاحبه و مقاله غافل نشود.

۶٫٫تهیه تقویم رویدادهای مهم: خبرنگاران انتخابات با توجه به تاریخ های مهم از ثبت نام کاندیداها تا بررسی صلاحیت ها و … باید تقویم درست کند و طبق آن، با موقعیت شناسی در لحظات مناسب مطالب خود را منتشر کند. این تقویم باعث می شود خبرنگار ضمن رعایت اصول “دقت” و “درستی” در سریع ترین زمان ممکن پیشتاز اطلاع رسانی انتخاباتی باشد.

زینب شریفی