این همه وادادگی برای چیست؟!

طی روزهای اخیر و بدنبال تصویب طرح موسوم به داماتو و تمدید ده ساله تحریم های آمریکار ضد جمهوری اسلامی عده ای بگونه ای سخن رانده وخطابه خواندندکه گوئی با رخدادجدیدوناشناخته ای از آمریکا مواجه شده و دنیا به آخر رسیده است! برخی هم با خرسندی از اعماق وجود،فرصت را برای تسویه حسابهای سیاسی وجناحی […]

طی روزهای اخیر و بدنبال تصویب طرح موسوم به داماتو و تمدید ده ساله تحریم های آمریکار ضد جمهوری اسلامی عده ای بگونه ای سخن رانده وخطابه خواندندکه گوئی با رخدادجدیدوناشناخته ای از آمریکا مواجه شده و دنیا به آخر رسیده است! برخی هم با خرسندی از اعماق وجود،فرصت را برای تسویه حسابهای سیاسی وجناحی مناسب دیده ومنافع ومصالح ملی را بکلی فراموش کرده و متاسفانه گاه آنچنان احمقانه با خودی هاگلاویز شده که نادانسته فایده را در سبد دشمن می ریختند وفضاحتی که میتواند عامل گسترش بی اعتمادی ازآمریکا را به دوستان ومتحدانش ومتدحدانش گردد را ناخواسته در حال تبدیل آن به عامل تفرقه داخلی وبی اعتمادی مردم به سیاستهای کلان وراهبردی دولت ورهبری نظام می باشند.!! غافل از اینکه روحانی یا هر رئیس جمهور دیگرایران اسلامی اگردر موضوع خاص بین المللی دچار چالش شود، حاصل آن تهدید کننده تمامیت کشور (صرفنظر از اصول واصلاح)است. و جائی برای سرزنش های دشمن شادکن نخواهد بود.

814535641_11973511

نباید با حرص و ولع از آن به شکست فرد یا جریان تعبیر کرد زیرا دولت ها،با هر تفکر سیاسی، نماد جمهوری اسلامی و بخشی از حاکمیت هستند . نباید،صرفا به امید غلبه سیاسی بر جریان رقیب سیاسی داخلی، در برابر هجمه دشمن خارجی،هلهله وپایکوبی کرد در آن صورت این عین خیانت به انقلاب اسلامی وسیاست گزاری های کلان تحت اشراف رهبری است. این کار جاهلانه و ناجوانمردانه وهلاک کننده است.بویژه در موضوع هسته ای که یک امر ملی واستراتژیک کشور است. ومذاکرات هسته ای وحاصل آن،موسوم به برجام،با اذن وتحت اشراف وهدایت وتذکرات مستقیم مقام عظمای ولایت ورهبری انجام شده است. وحضرت ایشان بکرات تیم مذاکره کننده هسته ای را مورد تایید وتمجید قرار داده وآنان را رزمندگان عرصه دیپلماسی قلمداد کرده اند.

در این شرایط باید باانسجام و وحدت کلمه ویدا واحده اندیشه هایمان را مضاعف نمائیم تا نقشه آمریکا ومخالفان پیشرفت وتوسعه کشورمان را بی ثمر سازیم.این قبیل بحرانها جای خوبی برای تسویه حسابهای داخلی نیستند.زیرا آنان تمامیت نظام ما را هدف قرار داده اندوجا دارد که در مقابل نیزتمام جریانات سیاسی مقبول درون نظام ازاستراتژی واحدی در خنثی سازی شگرد آنان پیروی کنند. و مشغول همدیگر نشوند.ضمن اینکه نباید از انصاف خارج شد وبپذیریم که مادر همین حالت اخیرنیز پیروزمیدان دیپلماسی جهانی هستیم از سویی باید بدانیک که برجام پیمان اقدام مشترک ایران وآمریکا نیست بلکه اقدام مشترک ایران با شش قدرت بزرگ جهانی است . ما در این چارچوب برای نخستین بار توانستیم دنیا را درگیر پروسه راست آزمائی آمریکا نمائیم وبه همگان گوشزد کنیم ،ما طالب احترام به قواعد بین المللی هستیم اما آمریکا که داعیه دار  رهبری جهانی است! همچنان بد عهد وغیر قابل اعتماد است.

این دولتمردان آمریکا هستند که در پی بحران آفرینی جهانی اند. این اقدام کنگره آمریکا در کنار رسوائی های اخیر رقابت های انتخاباتی وحاصل آن،که بانگ خطر را در جهان بصدا در آورده است،بهترین زمان وشرایط اثبات حقانیت دولت وملت مادر داعیه داری بی اعتمادی به دولتمردان آمریکا است. لذا اکنون این دولت آمریکا است که خودش را در برابر افکار جهانی ومتحدانش سرافکنده می بیند وبیش از اینکه نگران ورود خدشه بر توافق با ایران باشد،بدنبال توجیه بی اثر بودن این اقدام خود بر برجام وهم پیمانیش با دیگر کشورهای بزرگ دنیا است.وطبیعتا اثبات عملی چنین کارکرد مزورانه آمریکا وایجاد تشتط واختلاف در انسجام جهانی، که روزگاری در برابر ما صف واحده ای را ایجاد کرده بودند،مستلزم هزینه است.

بی شک اثبات عملی ادعای بی اعتمادی رهبری ومسئولین نظام، به آمریکا، مستلزم انجام چنین اقدامات بزرگی است که هم بیانگر حسن نیت ما وهم بازتاب دهنده دغل کاری های طرف مقابل است.که البته دولت ما نیزبا هوشیاری و با احتیاطات کامل هزینه برگشت پذیری را در مذاکرات انجام داده است.در عین حالی که خطر انسجام جهانی در جنگ برعلیه کشور را دور کرده، باعث لغو و برچیده شدن تحریم های عمده وضع شده توسط سازمان ملل را در همان آغاز توافق و پرونده را از شورای حکام خارج و عادی سازی نماید. برجام موجب گردید تا بسیاری از مطالبات ودارائی های بلوکه مان را از کشورهای مختلف نقد و خزانه کشور را از خط قرمز خارج کند،از همان آغاز امکان برگشت باتوان مضاعف تر از آنچه در آن بودیم را به جامعه جهانی گوشزدکرده بود.بنابراین برجام برای کشور نتیجه برد – برد داشته و ما چیزی را از دست نداده ایم.زیرا تکنولوژی هسته ای ما بومی سازی شده است و وابسته به اراده غیر نیست. این حقیقت رامی توان بسادگی از استیصال دشمن و توسل او به ترورهای دانشمندان هسته ای کشورمان فهمید.

بنابراین هیچ دلیلی برای این وادادگی که در منطق برخی دوستان داخلی مشاهده میشود ، وجود ندارد. بدون تردید در این اقدام اخیر کنگره آمریکا بیش از هر کس وجهه بین المللی خود آمریکا را،حتی نزد دوستان وهم پیمانانش ،خدشه دار کرده است. لذا پیوسته در حال توجیه این اقدام کنگره وتوجیه هم پیمانانش در توافق برجام درغیر ناقض بودن برجام است. این بیانگر اقدام بزرگ وغیر قابل خدشه برجام است که متاسفانه برخی از آغاز تاکنون مترصد فرصتی برای اعلام مجلس ختم آن می باشند. پس به نظر میرسد هنوز فرصت بسیاری برای پیروز میدان ماندن ومنزوی کردن طرف مقابل در اختیار دولت وملت ما هست.نبایداجازه داد که این میدان بازی، مغلوب بازیهای سیاسی وجریانی داخلی وبویژه در راستای انتخابات پیش رو قرار گیرد. به تعبیری دیگر نباید این فرصت را به ثمن بخس فروخت. بر دولتمردان است که اطلاعات واقعی تری را به جامعه وافکار عمومی ارائه نمایندو از کنار این هجمه های مه آلود اخیر داخلی با سکوت مخرب گذر ننمایند.

دکتر عباس حیصمی