افزایش قدرت خرید مردم ، زمینه ساز بهبود اقتصاد داخلی است

مسئله ای که امروز اقتصاد را درگیر کرده، رکود است. و مهم ترین رکن این رکود ،کاهش تقاضاست . بالاتر رفتن مصرف منوط به افزایش درآمد است و افزایش درآمد و قدرت خرید بدون اشتغال ممکن نیست. خروج از رکود باصرفه جوئی امکان پذیر نیست. واحدهای تولیدی هم به منابع نیاز دارند هم به مصرف […]

مسئله ای که امروز اقتصاد را درگیر کرده، رکود است. و مهم ترین رکن این رکود ،کاهش تقاضاست . بالاتر رفتن مصرف منوط به افزایش درآمد است و افزایش درآمد و قدرت خرید بدون اشتغال ممکن نیست.

untitled

خروج از رکود باصرفه جوئی امکان پذیر نیست. واحدهای تولیدی هم به منابع نیاز دارند هم به مصرف کننده، و این مصرف کننده می تواند داخلی و خارجی باشد. در حال حاضرکه بیش از ۹۵ درصد از اقتصاد منهای نفت ایران، وابسته به مصرف داخلی است ،بایدفکری به حال بالارفتن قدرت خرید مردم کرد. باید توان مصرف مردم را افزایش داد تا تولیدات داخلی بدون تقاضا، به آخرین حلقه از این زنجیره برسند.در این صورت است که چرخ کارخانه ها به حرکت درخواهد آمد و اشتغال رونق میگیرد.بدون تحریک تقاضا از رکود خارج نمی شویم.بنابراین باید در وهله اول به افزایش مصرف داخلی و در وهله دوم به صادرات غیرنفتی که متاسفانه درصدی کمی از اقتصاد ایران رابه خود اختصاص داده بیندیشیم.

حمید حمادی