دستاوردهاى چهارگانه آزادسازی خرمشهر / دریابان علی شمخانی

امیر دریابان «على شمخانى» در مقاله اى با عنوان «حماسه فتح خرمشهر هویت ملت ایران» به تحلیل عملیات بیت المقدس كه 20 اردیبهشت آغاز شد و پس از دو هفته در روز سوم خرداد ۶۱ منجربه آزادسازى خرمشهر شد، پرداخته است.«دبیر شورایعالی امنیت ملی» تاكید كرده است كه این حادثه بزرگ تاریخى را مى توان […]

امیر دریابان «على شمخانى» در مقاله اى با عنوان «حماسه فتح خرمشهر هویت ملت ایران» به تحلیل عملیات بیت المقدس كه 20 اردیبهشت آغاز شد و پس از دو هفته در روز سوم خرداد ۶۱ منجربه آزادسازى خرمشهر شد، پرداخته است.«دبیر شورایعالی امنیت ملی» تاكید كرده است كه این حادثه بزرگ تاریخى را مى توان از چند بعد بررسى كرد تا اهمیت آن آشكارتر شود. شمخانى با بیان این كه عملیات بیت المقدس پیامدها و تحولات بسیار مهمى را به دنبال داشت، اهم پیامدها و تحولات را به این شرح عنوان كرده است:

98

۱- ظهور قدرت دفاعى ایران پیروزى نظامى ایران در عملیات بیت المقدس در دو مرحله بازدارندگى در برابر تجاوز دشمن و جلوگیرى از اشغال ۱۵ هزار كیلومتر از خاك ایران بود که مى توان آن را به عنوان ظهور قدرت دفاعى ایران مورد توجه قرار داد. ماهیت پیروزى از نظر جغرافیا و میدان درگیرى، زمان، روش دستیابى به آن (تاكتیك عملیات)، فرماندهى و كنترل و نیروهاى شركت كننده و همچنین بسیارى از موضوعات دیگر، هر كدام مقوله جداگانه اى است كه در صورت بررسى و كالبد شكافى هر یك مى تواند این رخداد عظیم تاریخى را با شكلى در خور شأن آن جلوه گر سازد؛ به طوری كه شایسته عملیات بزرگى باشد كه امام (ره) در ثمره آن فرمود: «خدا خرمشهر را آزاد كرد.»

۲- ثبات داخلى، بازدارندگى خارجى اقدامات مسلحانه منافقین و فرار بنى صدر منجر به ایجاد چالش هاى امنیتى و ارائه تصویرى ناامن و بى ثبات در داخل جمهورى اسلامى ایران شد و كشور را در مقابل مداخله خارجى آسیب پذیر كرده بود. فتح خرمشهر توانست پایدارى سیاسى و تامین ثبات سیاسى در برابر چالش هاى امنیتى و مداخله خارجى را به ارمغان آورد. البته این امر بیانگر نقش پراهمیت مردم، مدیریت دفاعى- امنیتى و سیاسى كشور و نقش برجسته حضرت امام (ره) بودكه این 3 مقوله نیز هر كدام نیازمند پرداخت مستقلى است.

۳- ظهور ایران به عنوان یك قدرت منطقه اى از پیامدهاى فتح خرمشهر تاثیر فوق العاده مهم سیاسى و نظامى آن بر روند تحولات سیاسى و نظامى منطقه بود. این امر كه منجر به تغییر برخى از معادلات منطقه اى شد، بیانگر ظهور قدرت جدید ایران به عنوان قدرتى تاثیرگذار بود. این موضوع در صورت موشكافى مى تواند ابعاد منطقه اى فتح خرمشهر را بیشتر آشكار سازد.

۴- اثبات یك سبك موفق از جلوه ایمان در كشاكش سهمگین ترین میدان الگوى تفكر و رفتار رزمندگان، شهدا و ایثارگران به عنوان یك فرهنگ ارزشى- حماسى بیانگر نقش بى بدیل، ایمان، روحیه فداكارى و خلاقیت و ابتكار عمل در كسب پیروزى ها به ویژه فتح خرمشهر است كه براى همیشه در طول تاریخ مى تواند الهام بخش باشد.مجموع این تحولات چهارگانه نشان مى دهد كه خرمشهر یك حادثه تاریخى و تاریخ ساز است. یك الگوى كامل اندیشه و عمل نظامى و مدیریت كلان دفاعى- امنیتى و استراتژیك در كشور است.ملتى كه حماسه مقاومت و آزادسازى خرمشهر را دارد ثابت كرده است كه دیگر مجالى براى تجاوز باقى نخواهد گذشت و با قدرت از امنیت ملى و استقلال کشور خود دفاع خواهد كرد.

هویت ملت ایران برآمده از حماسه فتح خرمشهر است كه الهام بخش تفكر و رفتار آن ها در صحنه‌هاى سیاسى، اجتماعى، نظامى و امنیتى و در برابر مداخله و تجاوز بیگانگان خواهد بود.آن روز بزرگ را ارج نهیم، بر شهدایش درود بفرستیم و از آموزه ها و عبرت هاى بى شمار آن درس آموزى کنیم و تاریخ این حماسه پرفروغ را براى هر ایرانى و ایران اسلامى همچنان زنده نگه‌داریم.