حضور برای تغییر اما …/سیدجاسم موسوی

 با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و روحانیت اصیل شیعه و شکل گیری نظام مردم سالاری دینی ، بستری مناسب برای تبلور اراده ملت در فرایند تصمیم گیری کلان و جز نظام فراهم گردید.برگزاری ۳۱ انتخابات آزاد و پرشور و نیز مشارکت گسترده مردم در آیین های ملی همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن بویژه در […]

 با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و روحانیت اصیل شیعه و شکل گیری نظام مردم سالاری دینی ، بستری مناسب برای تبلور اراده ملت در فرایند تصمیم گیری کلان و جز نظام فراهم گردید.برگزاری ۳۱ انتخابات آزاد و پرشور و نیز مشارکت گسترده مردم در آیین های ملی همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن بویژه در سالجاری گواه روشنی بر این مدعاست.البته مردمی بودن  یکی از مهمترین ویژگی های انقلاب اسلامی ایران بوده و هست .مردمانی که خواستار یک انقلاب همه جانبه بودند. انقلابی از جنس تغییر و تغییراتی بر اساس تدبیر و امیدی که بار دیگر در ۲۲ بهمن ماه بدخواهان و دشمنان را با حضوری یکپارچه و همه جانبه نا امید می کند.

00

اما آنچه در سال ۹۲ رخداد و مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای از آن بعنوان حماسه تعبیر فرمود انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم است که در واقع « نه » بزرگ مردم به ۸ سال مدیریت اجرایی فله ای و انتخاب گزینه تغییر بود.
بدون تردید بیست و چهار خرداد تحولی جدی در ایران بود، نه آنکه لزوما این انتخابات را یک تحول عنوان کنیم. پیش‌تر بزنگاه‌هایی چون دوم خرداد ۷۶، سوم تیر ۸۴ یا حتی انتخابات سال ۸۸ نیز تحولاتی مهم در سیاست ایران محسوب می‌شدند. تحولاتی که مجموعه ‌ای از آثار منفی و مثبت را در پی داشتند و از همین رو هر کدام از آنها را باید نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران دانست.یکی از این تبعات، آثار بعدی این تحولات در معادلات سیاسی ایران است. عموما جریان ‌های سیاسی بعد از انقلاب در هنگامه تشکیل دولت ‌ها متولد و در هنگامه تشکیل مجالس بعد از این دولت‌ها تثبیت می‌شدند.
تغییر شعاری است که دکتر روحانی با دولت تدبیر و امید به دنبال دست یابی به آن است . این به اندازه ای در فضای سیاسی ایران فراگیر شد که مردم هوشمند ما  در ۲۴ خرداد ۹۲ به آن لبیک گفتند و برای تغییر سرنوشت و پیشرفت جامعه آن را در بین هشت شعار دیگر انتخاب کردند . شعاری که برخواسته از دل مردم بود و لاجرم بر دل این مردم هم نشست و علی رغم پیش بینی دو مرحله ای شدن انتخابات در همان مرحله اول کار تمام شدروحانی: ما در پی تغییر تدبیر و امید هستیم
اما بنا به فرمایش رییس جمهور محترم: ما در پی تغییر تدبیر و امید هستیم.(۱۸ خرداد ۹۲ ) .پس براساس نگاه لیدر جریان اعتدال  تغییری مطلوب حماسه سازان حماسه ۲۴ خرداد است که امید را در دلها زنده و تحقق آینده ای روشن و متفاوت از ۸ سال گذشته را رقم بزند.
نخستین میدان محک خوردن این شعار را در عرصه تحولات مدیریتی و فرایند انتصابات پس از پایان پذیرفتن انتخابات باید جست.به هر میزانی که انتصابات با تغییر مورد انتظار مرم سنخیت داشته باشد به همان اندازه دریچه امید در فضای سیاسی – اجتماعی جامعه گشوده و فراخ خواهد شد.
در استان خوزستان بر خلاف انتظار مردم و حماسه سازان واقعی ۲۴ خرداد انتصابات مدیران ارشد شهرهای جنوب و جنوب غربی بویژه در حوزه اجرایی و سیاسی فاصله زیادی با مطالبات شهروندان دارد،صرف جابجایی مهره های دولت گذشته نمی تواند گرهی از توسعه نیافتگی استان را بگشاید.

مردم با خروج هوشمندانه و سیل آسا جه تغییر وضعیت فعلی در پای  صندوق های رای حضور یافتند تا با  رای خود بار دیگر نشان دهند،می توانند، مردم همچون گذشته ،خردمندانه و با تدبیر و امید به صحنه آمدند تا در عرصه عمل و اجرا نیز  تدبیر و امید را در عملکرد و فعالیت کارگزاران دولت یازدهم مشاهده کنند ، اما دریغ از آن امید ودریغا از این تدبیر !
متاسفانه آنچه در استان زر خیزخوزستان شاهد آن هستیم و با وجود تغییرات و انتصابات فراوان همچنان مدیریت عالی استان در جاده خاکی گام بر می دارد، بطوریکه  فرمانداران  و مدیران دولت دهم  علیرغم عملکرد ضعیف  معلوم  و باتوجه  به موج نارضایتی مردم  از آنها همچنان در چرخه انتصابات قرار دارند .این جابجایی های غیر قابل توجیه نشان داد ،برخی یا آنچه مردم به دنبال  آن هستند فرسنگ ها فاصله دارند شاید هم بزعم خود در صدد هستند تا با جابجایی  مهره های  دولت دهم  موج نارضایتی مردم را کم کنند ( به عبارتی دیگر سیاه نمایی می کنند یا در جهت عوام فریبی گام برمی دارند  )

حال سئوال این جاست  چرا باید این مهره ها همچنان در چرخه مدیریت استان باشند ؟چرا در خوزستان  به ویژه در مناطق جنوب آن  این اتفاق رخ می دهد ؟ چرا این مردم نباید  به خواسته های مشروع خود از دولت یازدهم برسند؟  وهزاران  چرای دیگر ؟ اینها پرسش هایی است که دیر یا زود مدیریت عالی استان باید به آنها پاسخ دهد.

سیدجاسم موسوی
فعال فرهنگی – اجتماعی استان خوزستان