حیات خلوت دولتیان!

علی عبدالخانی :حیاط خلوت معمولاً به بخشی از فضای پشت یا کنار ساختمان گفته می شود که از آن بعنوان نورگیر یا جهت کاشت گُل و گیاه گیاهان و موارد دیگر استفاده می شود. در عالم تشبیه های سیاسی از این واژه بعنوان محلی فرضی و مجهول در دلِ دستگاههای دولتی و موسسات عمومی بمنظور تحقق خواسته های فرامعیاری یا […]

علی عبدالخانی :حیاط خلوت معمولاً به بخشی از فضای پشت یا کنار ساختمان گفته می شود که از آن بعنوان نورگیر یا جهت کاشت گُل و گیاه گیاهان و موارد دیگر استفاده می شود. در عالم تشبیه های سیاسی از این واژه بعنوان محلی فرضی و مجهول در دلِ دستگاههای دولتی و موسسات عمومی بمنظور تحقق خواسته های فرامعیاری یا دور زدن مقررات استفاده می شود.در ۲۰ مرداد ۹۷ یاداشتِ نگارنده با عنوان: آیا منطقه آزاد اروند حیاط خلوتِ دولتیان است؟ منتشر شد. عده ای از وابستگان به منطقه یا منتفعان نسبت به آن مطلب واکنشِ نامناسب نشان دادند، بدون آنکه متوجه شوند که ماهیت یاداشت از نوع نقلِ قولی بوده است. مشاور استاندار خوزستان در امور منطقه اروند اظهار کرده بود: ایجاد منطقه آزاد برای آبادان و خرمشهر یک فرصت طلایی است اما سوء مدیریت سبب شده که خیر آنچنانی برای مردم این دو شهر به ارمغان نیاورد و حتی مشکل زا هم شده باشد … یکی از افت هایی که سازمان ها و بنگاه هایی که گردش مالی عظیم دارند این است که دولت ها به سادگی حاضر نیستند آنها را از دست بدهند و این سازمان ها و موسسات برای آنها نقش حیاط خلوت امن را بازی می کنند.

مقامِ مزبور!! گفته بود: مسائل استخدامی آن منطقه محل بحث جدی است. ریخت و پاش های فراوان و بسته عمل کردن سیستم و پاسخگو نبودن آن به منتقدین و رسانه ها از جمله اشکالاتِ منطقه ی مذکور است.

انچه خواندید نقلِ تنها بخشِ مختصری از سخنانِ افشاگرانه ی مشاور استاندارِ وقت بود که نگارنده در مرداد ۹۷ یاداشتی تهیه و از آزاد مردان اروند، خواهان توضیح نسبت به رفع شبهه ی << حیاط خلوت بودن اروند برای برخی دولتیها >> شدم اما هیچ توضیحی در مقابل آن افشاگری ارایه نشد و موضوع بگونه ای دیگر رقم خورد. کل خواسته ای که دنبال آن بودیم، دریافت پاسخی شفاف در رد یا تائید موارد پیش گفته بود که چنین پاسخی هیچگاه تهیه و ارایه نگردید.

 مدتها گذشت تا آنکه گوشه ای از اقدامات و تصمیمهای خیاط خلوتی!! به روی سطح آمد و مدیر آن منطقه بازداشت شد. در همین فاصله، طرحِ تحقیق و تفحص از اروند کلید خورد. در آذر ۹۹ مدیر عامل سازمان منطقه ی آزاد اروند که با وثیقه ی جنجالی!!! آزاد شده بود، همزمان با سفر رئیس سازمان بازرسی کل کشور مجدداً بازداشت شد.برغم موارد بسیاری که از سال ۹۷ تاکنون منطقه ی اروند را احاطه کرده اما تا لحظه ی نگارش این مطلب، هیچ پاسخی به یاداشت مرداد ۹۷ مبنی براینکه: ” آیا منطقه آزاد اروند حیاط خلوت دولتیان است؟ ” داده نشد و همه چیز با همان درجه از ابهام مسکوت باقی ماند.